Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Støtter jeg hans rusmisbruk ved å leie av ham?


Gjest fd2b5...54a

Anbefalte innlegg

Gjest fd2b5...54a

 

Jeg er samboer med en voksen mann som er velfungerende rus(mis)bruker med god utdanning, da en kokainavhengighet. Han klarer seg lenge uten i perioder, men faller utpå en gang i ny og ne, spesielt ved tøffe tider eller kvelder der det nytes alkohol. Jeg leier hos ham, og lurer på om jeg med det støtter hans uvane? 

 

Anonymous poster hash: fd2b5...54a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fd2b5...54a skrev (12 minutter siden):

 

Jeg er samboer med en voksen mann som er velfungerende rus(mis)bruker med god utdanning, da en kokainavhengighet. Han klarer seg lenge uten i perioder, men faller utpå en gang i ny og ne, spesielt ved tøffe tider eller kvelder der det nytes alkohol. Jeg leier hos ham, og lurer på om jeg med det støtter hans uvane? 

 

Anonymous poster hash: fd2b5...54a

Nei, du er ikke årsaken til problemet, flytter du ut er det bare en annen som betaler. Hva han bruker penger på trenger ikke du ligge søvnløs over.

Lenke til kommentar

Bare ut av interesse; Hvorfor er du happy med å ikke opparbeide deg en prosent-eierandel som gir deg rett til en viss prosent av salgssummen hvis det skulle bli brudd i fremtiden? Kanskje dere likevel har samlet økonomi og du har krav ... Men hvorfor da ikke leie ut til noen andre for å tjene mer penger?

Lenke til kommentar
Gjest fd2b5...54a skrev (24 minutter siden):

Andre ville ikke betalt for å bo hos ham i hans leilighet, da han kun har ett soverom. Vi er jo kjærester.

Anonymous poster hash: fd2b5...54a

Ditt første innlegg måtte leses to ganger for å ikke misforstå, jeg tenkte også først leie av hybel eller eget rom.

Det viktige er at du selv er realistisk for egen framtid, å bo med en rusmisbruker har mange sider. Tenker du reelt en framtid og familie med ham bør du begynne å stille krav til ham.

Det vil alltid være mange "gode" forklaringer på et rusmisbruk hos brukeren, husk da på at de aller fleste ikke tyr til rus selv om man har hatt tung barndom, tunge livssituasjoner m.m. Det kan ofte bli lett for noen å legitimere rusbruk hos seg med rørende historier og årsaker. 

Rusmisbruk i "flotte hjem" er like destruktivt for barn og partner. Kjærlighet og forelskelse kan overskygge slike utfordringer lenge. 

Dette var svar litt utenom, men om du finansierer han bruk ser jeg ikke som det viktige her. Du låner ham jo ikke penger utover en leie som speiler reelle utgifter på det å bo?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest 741ff...87f
Taurean skrev (12 minutter siden):

Bare ut av interesse; Hvorfor er du happy med å ikke opparbeide deg en prosent-eierandel som gir deg rett til en viss prosent av salgssummen hvis det skulle bli brudd i fremtiden? Kanskje dere likevel har samlet økonomi og du har krav ... Men hvorfor da ikke leie ut til noen andre for å tjene mer penger?

Å kjøpe seg  inn hos en som er rusmisbruker, selv om det høres ut som det er under kontroll, er ikke så smart, så kan man selv fort sitte i baret hvis ting kommer ut av kontroll.

 

Til TS:

Å bo hos og dermed være med å betale for seg er helt innenfor, og er det riktige å gjøre selv om vedkommende bruker sine penger på rus.

Hvis det er sånn at du tenker å starte å betale inn leie, så gjør en avtale med han at det han sparer på at du er med å betaler går til sparekonto for fremtidig huskjøp f.eks. Da får du testet han litt også.

Anonymous poster hash: 741ff...87f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...