Gå til innhold

VGD Off-topic VÅKS


SirJames™
Melding lagt til av Diskusjon.no

Tråden stenges for gjentatte brudd på bruk av tjenesten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Granca skrev (1 minutt siden):

Achwell...

Aha. Scenen gikk her nå faktisk. Måtte spole filmen tilbake, så jeg ligger litt etter det opprinnelige sendeskjemaet. Samtidig prøver jeg å følge med på hendelsen i Sarpsborg. Utrolig vanskelig å gjøre flere ting på en gang, men håper det skal gå fint.

Lenke til kommentar
dengelgen skrev (23 minutter siden):

Husker bestefaren min fortalte om elleville tilstander før i tiden på bygdedans -det var noen som hadde stein i lommene (som de kunne bruke som våpen) 

Farfar hadde ofte med seg et tungt blyrør/jernrør i bilen, og dette var kun tiltenkt i ytterste tilfelle, dersom det skulle bli skikkelig bråk med aggressive sjåfører(svensker på landeveien. Dette var jo også under helt spesielle tider, da andre verdens krig, og hvor mange unge nordmenn måtte flykte til Sverige, og det var ikke alle steder hos søta bror at ankomsten med nordmenn var spesielt populært.

Bedre ble det ikke av at en del norske menn fant tonen med søte svenske flickor, og ja, farfar traff på farmor, og de måtte ofte tåle mye skit fra sjalu svensker, og det medførte til at han måtte forsvare seg, noe han ikke hadde særlig problemer med, og tviler på at han trengte å benytte seg av et jernrør, da han var sterk som ei okse og politimann, og det gikk hardt utover ei breial svenske, som endte opp på legevakt med knekt kjeve.

Men andre som opplevde krigen hadde jo langt tyngre skyts i dæsj-bordet, og der en kollega av farfar gikk alltid rundt med ei pistol (tysk sådan) og han hadde visstnok fått oppleve tyskernes forferdelige avhørmetoder på kropp og sjel, og slikt satte dype spor, og han klikket fullstendig og skjøt vilt rundt seg i en bygård mange tiår senere. Det var nok mange slike skjebner som gikk rundt om i landet og aldri fikk noen hjelp.

Edit: 

Litt seint ute med svar (som alltids). Men uansett, ha ei god ferie, dengelgen. ?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...