Gå til innhold

- Innovasjon skjer når byggherren stoler på leverandøren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Utfordringen med denne detaljstyringen er at vi mister rommet der de små ideene som ofte betyr så mye i den store sammenhengen, kan oppstå."

Ja, åpenhet har mye for seg.

Men det bryter med et system hvor makten liker seg best i lukkede rom.

Er NRK et maktsenter?

Kanskje, da de ikke slipper ytringer fra folk flest til på siden sin som de kaller "Ytring". Når bare redaksjonene selv får ytre seg kan en stille spørsmålstegn ved "Ytringsfriheten". NRK bruker "Personvernet" som forklaring, men selvsagt må de ha en forklaring for å stenge folk ute.

Her er det veibygging det settes fokus på, og trolig kan samfunnet spare store summer ved å ha åpne prosesser, men samtidig handler det om makt og penger.

En velger det som gagner lommeboka best, og fine ord om at samfunnet tjener på det ene eller det andre kan fort bli bare "Fraser" dersom aktørene taper penger på åpenhet.

Jeg er spent på mottagelsen av et nytt patent for bygging av flytebruer.

Patent 344547 er nytt og åpner for å bygge lange flytebruer. Et fleksibelt ledd gjør at flytebruer legger seg i en slakk bue alt etter om strøm og vind er ut eller inn fjorden. Flytebruene bruker da samme prinsippet som kryssing av fjordene med høyspentkabler, hvor en bue gjør at strekkreftene ikke blir for store.

Denne type flytebruer kan utstyres med ledd etter ønske, og mange ledd betyr mindre strekk i brua.

Et aktuelt prosjekt er kryssingen av Moldefjorden, hvor myndighetene går inn for Møreaksen med en hengebru på 1600 m og 2 parallelle tunneler under Moldefjorden.

Romsdalsaksen kan bygges med flytebru til øya Sekken og en høgbru på 600 m.

Frank Sve i Frp har jobbet for dette alternativet, og trolig er det mange milliarder å spare.

Alternativet med Romsdalsaksen gjør E39 blir kortere for gjennomgangstrafikk og veien unngår problemene knyttet til passeringen av Molde sentrum.

Erfaringene med de 2 flytebruene vi har er gode.

Et argument for flytebruer, som ikke har vært med i debatten så langt, er muligheten for verkstedindustrien til å skaffe seg arbeid. En naturlig lengde på seksjonene er 200 m, som kan bygges i stål. Flyterne er i betong, slik som på eksisterende flytebruer.

Det blir spennende med fremdriften av fergefri E39 i årene som kommer, og med de økte billettprisene vi har på fergene for tiden, så er det nok mange som ønsker seg fergefrie løsninger.

Lenke til kommentar

Skal ikke si så mye om det du foreslår da jeg ikke har satt meg inn i det. Men reagerer litt på det du mener er naturlig lengde. Tror det finnes en tørrdokk i Europa som er 200m lang. Og frakt av så store elementer kan være utrolig krevende og sette store krav til vær og vind. Rent produksjonsmessig er det nok veldig mye enklere å ha de på ca 100m slik som elementene for senketunneler.

Lenke til kommentar
SmoPe skrev (43 minutter siden):

Skal ikke si så mye om det du foreslår da jeg ikke har satt meg inn i det. Men reagerer litt på det du mener er naturlig lengde. Tror det finnes en tørrdokk i Europa som er 200m lang. Og frakt av så store elementer kan være utrolig krevende og sette store krav til vær og vind. Rent produksjonsmessig er det nok veldig mye enklere å ha de på ca 100m slik som elementene for senketunneler.

Vegvesenet har på gang en jobb med å finne løsninger for en flytebru over Bjørnefjorden, og opplegget som de mener er realistisk her bruker seksjoner på 400 m, som er tenkt bygget på Hanøytangen.

Opplegget går ut på at seksjonene fraktes i posisjon med "Larveføtter" på verkstedkaien, og flere kraner heiser seksjonene i sjøen, og så slepes de til lokalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...