Gå til innhold

Oslo-borettslaget har brukt 3,5 millioner på å bygge ladeinfrastruktur til 230 biler [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Knut B skrev (17 minutter siden):

Oslo-borettslaget har brukt 3,5 millioner på å bygge ladeinfrastruktur til 230 biler [Ekstra]

Går utfra at det blir kapasitet til mye mer enn de (eksisterende?) 230 bilene. 

Som onkel_jon sier, så er det ikke særlig aktuelt å flytte til et borettslag som IKKE legger til rette for elbil-lading nå.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Hanhijnn said:

Går utfra at det blir kapasitet til mye mer enn de (eksisterende?) 230 bilene. 

Som onkel_jon sier, så er det ikke særlig aktuelt å flytte til et borettslag som IKKE legger til rette for elbil-lading nå.

Ifølge nettsiden dems så består hele boretslaget av 246 leiligheter så tipper 230 leiligheter har garasje plass og 16 ikke

Røverkollen borettslag er Romsås’ minste borettslag, og består av 246 leiligheter fordelt på 15 oppganger i fem blokker. Røverkollen sto innflyttingsklart i 1974, som det siste av seks borettslag på Romså

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hårek skrev (På 24.1.2020 den 10.53):

Fra artikkelen: "Under maksimale forhold kan solcellene produsere 70 kilowatt i timen".
Lurer på hvorfor dere mener at effekt har noe med tid å gjøre. Pleier dere f.eks å si "bilen min har 200 hestekrefter i timen"?

 

Hadde det vært 70 kilowattimer i timen så hadde det gitt mer mening (man måler den timen solcellene yter maksimalt, 70 kWh over en time, altså 70 kW i snitt).

Verre er det når artikkelforfatter skriver: "I sommerhalvåret trekker garasjen rundt 10 kilowattimer, om vinteren hopper snittet til 90 kWh" over døgnet. Det vil si at fire innkjørsler trekker i snitt 3,75 kW (eller 0,94 kW per innkjørsel). Det har jeg ingen tro på. Jeg tror heller at det på det meste trekkes 90 kW til snøsmelting. Og håper at borettslaget ikke er så hodeløse at de pøser på med 90 kW hver time i vintersesongen (90 kW er nok til å lade i snitt 360 elbiler (per døgn: 90 x 24 = 2160 kWh = 360 biler x 6 kWh /per døgn)).

9 kWh per døgn på sommeren utgjør en effekt på 375 W. Det tilsvarer seks 60 Watts lyspærer. Er det alt som behøves til en garasje for 230 biler?

Jeg vil anmode artikkelforfatter om å klargjøre oppgitte tall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...