Gå til innhold

Skriver konstant offline


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte denne skriveren for et drøyt år siden. Jeg er stort sett fornøyd, MEN, det er et meget stort problem jeg ikke finner ut av.

 

Problemet er at skriveren er konstant offline når jeg kobler den opp mot wifi. Jeg må trykke på skjermen på skriveren for å vekke den, evt slå av og på skriveren. Da kommer den som regen online i løpet av et minutt eller så, og så får jeg skrevet ut. Men etter kun 30 sek eller så så er den offline igjen. Dette er MEGET frustrende og mitt aldringforløp er derav ca dobbelt så hurtig som for en gjenomsnitts mann. Snart ikke mer hår igjen på hodet heller pga det. Ruteren er en Zyxel P8702N v2 levert av Telenor. Pc jeg skriver ut fra er kablet til ruter. Annen pc koblet til ruter wia wifi fungerer utmerket. Usb til skriver fungerer utmerket bortsett fra at avstanden er akkurat litt for stor så usb kabel må gå i luftstrekk og derfor ikke er aktuelt over tid.

 

Hvordan kan jeg feilsøke for å finne ut av dette? Signalstyrke på skriver wifi er på laveste av tre nivåer, kan det være dette som er problemet?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SteinarN skrev (1 time siden):

Signalstyrke på skriver wifi er på laveste av tre nivåer, kan det være dette som er problemet?

Hvis det alltid fungerer fra "den andre pc'en", så er det nok ikke dette som er problemet.

Når skriveren er offline fra "problem pc'en", hva skjer hvis du fjerner skriveren og legger den til på nytt (altså på "problem pc'en")?

Det er interessant å vite om pc'en ser skriveren når man forsøker å legge den til på nytt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (47 minutter siden):

Hvis det alltid fungerer fra "den andre pc'en", så er det nok ikke dette som er problemet.

Når skriveren er offline fra "problem pc'en", hva skjer hvis du fjerner skriveren og legger den til på nytt (altså på "problem pc'en")?

Det er interessant å vite om pc'en ser skriveren når man forsøker å legge den til på nytt.

Ser jeg var uklar. Når jeg skrev at annen pc koblet til wifi fungerer utmerket så mente jeg at den andre pc-en fungerer utmerket når det gjelder å komme seg på nett via wifi. Men jeg skriver ikke ut fra den pc-en.

 

Hvis jeg søker etter skrivere så finner pc alltid skriveren og jeg kan legge den til på nytt om jeg ønsker (kopi).

Har heller aldri problemer med utskrift bare skriver først blir online, kan skrive ut store dokumenter uten problem (over hundre sider f.eks). Det samme med flere dokumenter rett etter hverandre. Det er kun hvis jeg venter 30 sek eller så og at den da blir offline, da må jeg trykke på skriveren for å få den til å koble til igjen.

 

Jeg tenkte jeg kunne prøve å flytte ruter nærmere skriveren. Men nettverkskabel fra boks fastmontert på vegg og til ruter er merket med blå farge i hver ende, betyr denne fargen noe eller kan jeg bruke en hvilken som helst nettverkskabel for å øke avstanden mellom ruter og inntaksboks på vegg?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
SteinarN skrev (27 minutter siden):

Hvis jeg søker etter skrivere så finner pc alltid skriveren og jeg kan legge den til på nytt om jeg ønsker (kopi).

Rapporte den da som online på kopien?

Du kan evt. forsøke å pinge skriveren (når den er rapporteres som offline). Du må ha ip-adressen til skriveren for dette.

Annen feilsøking kan være å legge til skriveren på laptopen og se om det samme skjer på den.

Det er samme hvilken nettverkskabel du bruker (bare den ikke er "krysset") hvis du forsøker å flytte ruteren. Retningen på nettverkskabelen skal ikke ha noe å si.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Rapporte den da som online på kopien?

Du kan evt. forsøke å pinge skriveren (når den er rapporteres som offline). Du må ha ip-adressen til skriveren for dette.

Annen feilsøking kan være å legge til skriveren på laptopen og se hva som skjer på den.

Det er samme hvilken nettverkskabel du bruker og retning på den (bare den ikke er "krysset") hvis du forsøker å flytte ruteren.

Ja, både kopi og original blir da online.

Hvordan pinger jeg? Ip adresse finner jeg ut av. Har W7.

Den andre pc er og stasjonær, W10. Skal prøve å legg den til der.

Hvordan ser jeg om den kabelen som går fra boks på vegg til ruter er krysset eller ikke? Betyr blå merkefarge noe? Den står i WAN porten på ruteren. Jeg har nettverkskabler jeg har laget selv på ca 15 meter jeg tenkte å bruke for å flytte ruteren til andre enden av huset i såfall. De kablene passer mellom f.eks ruter og pc etc.

Lenke til kommentar

Jeg ville testet ping først. Du klikker startmenyen og begynner bare skrive command eller kommando og klikker det som startmenyen foreslår.

I kommando vinduet skriver du f.eks. 

ping 192.168.1.55

der du bytter ut nettadressen med skriverens faktiske adresse. Se om skriveren svarer og om den endrer status fra offline til online etter at den er pinget.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det kan virke som mine datakunskaper ikke er tilstrekkelig til å installere en nettverksskriver en gang....

 

Jeg pinget ip adressen til skriveren flere ganger, delay fra 2 til ca 60 ms.

Knotet med å legge til/slette skriver flere ganger, resultatløst

Når jeg søkte opp skriver så fikk jeg følgende valg:

-----

1. Legge til lokal skriver. Bruk dette alternativet bare hvis du ikke har USB skriver osv

2. Legg til en nettverksskriver, trådløs skriver eller Bluetooth-skriver osv

-----

Jeg hadde alltid valgt alternativ 2. Men dette fungerte altså dårlig.

I dag, nå nettopp når jeg studerte valgene nøye, så ser jeg jo at begge alternativene omhandler skrivere som IKKE er koblet til via USB. Jeg har nå prøvd alternativ 1. Når jeg velger dette så får jeg i en senere boks spørsmål om å velge port, jeg kan da velge skriverens ip adresse direkte. Nå ser det ut til å virke stabilt.

 

Hva er egentlig forskjellen på de to alternativene, begge kobler jo til via nettverk/ruter?

Lenke til kommentar
SteinarN skrev (4 timer siden):

Hva er egentlig forskjellen på de to alternativene, begge kobler jo til via nettverk/ruter?

Det er for det meste ikke godt å vite hva Microsoft holder på med. :)

Dersom ruteren ikke fortsetter med å gi samme ip-adresse til printeren, så vil det sannsynligvis være nødvendig å tildele fast ip for printeren i ruteren nå som det viser seg at skriveren må installeres med en spesifikk ip-adresse på pc'en.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (53 minutter siden):

Det er for det meste ikke godt å vite hva Microsoft holder på med. :)

Dersom ruteren ikke fortsetter med å gi samme ip-adresse til printeren, så vil det sannsynligvis være nødvendig å tildele fast ip for printeren i ruteren nå som det viser seg at skriveren må installeres med en spesifikk ip-adresse på pc'en.

Det gjenstår å se om ip adresse forandres. Jeg har ikke mye greie på det men jeg har en følelse av at den ikke vil forandres.

Det virker som W7 behandler de to alternativene jeg listet i posten over på forskjellige måter som ikke går helt klart fram av beskrivelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...