Gå til innhold

Hvilke jobber?


Anbefalte innlegg

Jeg har en bachelor innen Informasjonsvitenskap fra Universitetet, og skal nå søke jobber. Hvilke jobber kan man få med min bakgrunn? En del jeg studerte med driver med front end, men slik jeg står nå så er det uaktuelt. Jeg er ikke særlig glad i programmering, og har inntrykk av at de fleste jobbene som ligger ute er utvikler jobber. Jeg kunne egentlig tenkt med en jobb innen UX-design, men jeg har ikke arbeid å vise til på et intervju. Da jeg studerte tok jeg INFO262 - Interaction Design, men det er vel det nærmeste jeg kommer UX fra studietiden. 

Hvilke jobber kan man da få med bachelor i Informasjonsvitenskap, som ikke har med programmering å gjøre?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Info() skrev (7 minutter siden):

Det er godt mulig at jeg har, finnes det ingen IT relaterte jobber som ikke er programmering? 

Jo, f.eks IKT. Men da må du jo ha utdanning i dette, eventuelt noe sertifisering. Men det burde ikke være vanskelig for deg å sette deg inn i dette. .

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er noen med min utdannelse som ikke jobber med programmering (hvert fall veldig lite), men det er også en god del som jobber med front end. Jeg har søkt litt på nett, men så tenkte jeg at det gjerne var lettere å få svar fra enkeltpersoner på et forum som dette :) 

Lenke til kommentar

Enig i at det kan være lurt å se til de større konsulentselskapene. Det er et stort behov for UX-ere i markedet akkurat nå. Det vet jeg blant annet fordi vi har ansatt mange av dem i det siste, og flere av dem har samme utdanning som deg, OP. Det er ingenting i veien for at du kan gå i den retningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Info() skrev (5 timer siden):

Jeg vet at det er noen med min utdannelse som ikke jobber med programmering (hvert fall veldig lite), men det er også en god del som jobber med front end. Jeg har søkt litt på nett, men så tenkte jeg at det gjerne var lettere å få svar fra enkeltpersoner på et forum som dette :) 

Det har du helt rett i, var i grunnen tullete av meg å skrive det jeg gjorde. Beklager det..

Lenke til kommentar
hhstrand skrev (2 timer siden):

Enig i at det kan være lurt å se til de større konsulentselskapene. Det er et stort behov for UX-ere i markedet akkurat nå. Det vet jeg blant annet fordi vi har ansatt mange av dem i det siste, og flere av dem har samme utdanning som deg, OP. Det er ingenting i veien for at du kan gå i den retningen.

Kan jeg spørre om du vet hva som forventes av søkerne? Jeg har som sagt ingenting å vise til, annet enn at jeg har laget noen "prototyper" i Adobe XD på fritiden.. Vet at i de fleste UX-design jobbene så krever de portefølje, og det har jeg ikke.. ? Og de fleste andre IT-jobber forventer at man har jobbet med et prosjekt på fritiden.. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (8 minutter siden):

Det har du helt rett i, var i grunnen tullete av meg å skrive det jeg gjorde. Beklager det..

Ingen problem, men hvis du har noen tips til meg så setter jeg veldig stor pris på det :) Jeg vil gjerne jobbe innen IT, da jeg har tatt utdannelsen. Men gjerne ikke en jobb som krever så mye programmering. Jeg kan jo litt, men jeg vet ikke om det er det jeg har lyst å sitte med 8 timer hver dag (eller mer). I tillegg har jeg glemt en del av programmeringen (var ferdig med bacheloren i 2018).. Jeg har aldri brent for programmering, og det er uheldigvis ikke noe jeg hatt motivasjon til å gjøre på fritiden.. Kanskje det har noe med at jeg aldri helt "knakk koden". Jeg skal være ærlig å si at jeg virkelig kunne ønske at det var noe jeg fikk til! Det burde vel vært nok motivasjon i seg selv.. Programmeringen var ikke en veldig stor del av studiet, og derfor så holdt jeg motet oppe og fullførte. For jeg likte studiet generelt, var bare den programmeringen som stoppet meg litt da jeg ikke knakk koden. Så da har jeg hatt håp om å finne andre jobber hvor kompetansen min kan komme godt med. 

Lenke til kommentar

Det er også mulig å jobbe med IKT brukerstøtte og drift. F.eks. i store bedrifter så er det mange som begynner med brukerstøtte og jobber seg oppover til stillinger som krever tyngre teknisk kompetanse. Om det ikke er ute så mange stillingsannonser til slike jobber nå så kan gjerne vikar-/konsulentbyrå kan hjelpe deg inn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg IKT-jobber er det du bør satse på også, dersom du absolutt ikke vil jobbe med utvikling. Du kan jo også søke på jobber som er med UX, det er ikke utenkelig at du får en jobb som UX-utvikler. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (38 minutter siden):

Jeg IKT-jobber er det du bør satse på også, dersom du absolutt ikke vil jobbe med utvikling. Du kan jo også søke på jobber som er med UX, det er ikke utenkelig at du får en jobb som UX-utvikler. 

Ja, jeg har funnet noen UX stillinger som jeg har tenkt å søke på. Tror du det er dødt løp å søke uten portefølje? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Info() skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg har funnet noen UX stillinger som jeg har tenkt å søke på. Tror du det er dødt løp å søke uten portefølje? 

Det er ihvertfall ikke verd å ikke prøve! Og nei, det kan godt være de ser etter nyutdannede så man vet jo aldri. Som regel vet bedrifter at det må noe opplæring til før en ansatt er klar til å kunne være produktiv, så jeg ville ikke vært så redd mtp. portefølje, men det er jo et pluss da. 

Men som regel har nyutdannede ikke noen arbeidserfaring og derfor er det ikke utenkelig at du kan få deg en som det. 

Selv jobber jeg som utvikler, og har litt peiling, men kan ikke si at ansettelse er noe jeg har vært borti, så ta det jeg skriver med en klype salt. ;)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Info() skrev (20 timer siden):

Kan jeg spørre om du vet hva som forventes av søkerne? Jeg har som sagt ingenting å vise til, annet enn at jeg har laget noen "prototyper" i Adobe XD på fritiden.. Vet at i de fleste UX-design jobbene så krever de portefølje, og det har jeg ikke.. ? Og de fleste andre IT-jobber forventer at man har jobbet med et prosjekt på fritiden.. 

Nå ansetter vi ikke juniorer akkurat hos oss, men jeg har tidligere jobbet i et stort konsulentselskap, og den type selskaper har graduate/trainee-programmer hvor de ansetter nyutdannede rett fra skolebenken. Da er det ikke forventet at du har praktisk erfaring. Det viktigste er at du har en god utdanning og en genuin interesse for fagfeltet du skal jobbe med.

Lenke til kommentar
Info() skrev (3 timer siden):

Nei, det har jeg ikke vurdert, men det kan være en idé :) Kan man få en slik jobb uten erfaring?

Bare å undersøke. Kan godt være du må starte som prosjektmedarbeider. Men burde ikke være umulig å få opplæring i en prosjektlederjobb. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...