Jump to content
Sign in to follow this  
Mann1982

Hva er vanlig lønn for nyutdannet bachelor i et samfunnsvitenskapelig felt?

Recommended Posts

Hei,

Hvilke startlønn kan man forvente for en stilling som krever bare bachlor i et humanistisk eller samfunnsvitenskapelig fag?

Særlig samfunnsøkonomi?

Edited by Mann1982

Annonse

Dersom du får jobb i staten så vil du nok typisk få stilling med stillingskode rådgiver som startar på lønnstrinn 45, som tilsvarer brutto årslønn på 414 600 kr.

Ellers så vil det nok variere mykje alt etter kvar du jobbar, både geografisk og valg av arbeidsgiver.

4 hours ago, The Avatar said:

Dersom du får jobb i staten så vil du nok typisk få stilling med stillingskode rådgiver som startar på lønnstrinn 45, som tilsvarer brutto årslønn på 414 600 kr.

Ellers så vil det nok variere mykje alt etter kvar du jobbar, både geografisk og valg av arbeidsgiver.

Hvor har du det fra at bachelor rådgiver starter fra lønnstrinn 45 ?

Mann1982 skrev (2 minutter siden):

Hvor har du det fra at bachelor rådgiver starter fra lønnstrinn 45 ?

At rådgiver startar på lønnstrinn 45 har eg henta frå hovedtariffavtalen for statleg område.

At søkarar med bachelorutdanning får stillingstittel som rådgiver har eg henta ut frå det som er vanleg. Dette vil variere litt etter arbeidsområde og kompetansekrav for stillinga, men typisk er rådgiver den tittelen ein landar på om andre stillingsbeskrivelsar ikkje passar. Det er vanleg at ein sett krav om minimum bachelornivå for å kunne få rådgivertittel, og mastergrad for å bli seniorrådgiver.

The Avatar skrev (På 14.1.2020 den 15.57):

At søkarar med bachelorutdanning får stillingstittel som rådgiver har eg henta ut frå det som er vanleg. Dette vil variere litt etter arbeidsområde og kompetansekrav for stillinga, men typisk er rådgiver den tittelen ein landar på om andre stillingsbeskrivelsar ikkje passar. Det er vanleg at ein sett krav om minimum bachelornivå for å kunne få rådgivertittel, og mastergrad for å bli seniorrådgiver.

Jeg har bekjente som jobber i staten og der brukes tittelen "førstekonsulent" for de med bachelor. "Rådgiver" er forbeholdt master.