Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med avanse


Anbefalte innlegg

Hei, jeg går 2 vgs og vi har nettopp startet med produktkalkyler i økonomistyring. Jeg har fått en oppgave som da er: 

En kafe selger halve bagetter. Det går 23 kr inkl. mva til hver baguett for råvarer. Kafeen har indirekte kostnader. Disse er 60% av de direkte kostnadene. Kafeeierne ønsker en fortjeneste på 15%. Kafeen er mva pliktig og må betale 25% på alle salg.

Det jeg lurer på er:

1) Hvor mange kr avansen er på pr baguett. (hver baguett koster 46 kr)

2) kafeen selger totalt 30 slike halve baguetter per dag. Hvor stor er fortjenesten for per med (anta 20 salgsdager)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
probedroid skrev (4 minutter siden):

Ordlyden i oppgave 1 tolkes som at han selger 1 hel baguett for 92kr? Og betaler 23 kr for å lage en hel baguett. :) Eller er det hele baguetten som koster 46kr?

Jeg mente at det koster 23 kr å lage en baguett (ingredienser osv), men baguetten selges for 46 kr:)

Lenke til kommentar

Neste gang passer det nok bedre å starte en tråd her: Skole og leksehjelp.

Avanse = salgspris - varekostnad

Varekostnad = Direkte kostnader

Fortjeneste = Avanse - indirekte kostnader

Siden MVA betales inn til staten må du huske å regne med salgspris og varekostnad eks. MVA når du skal finne avansen.

Lykke til:)

Edit: Rettet, takk til Geirr.

Endret av Frank Drebin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Frank Drebin said:

Neste gang passer det nok bedre å starte en tråd her: Skole og leksehjelp.

Avanse = salgspris - varekostnad
Varekostnad = Direkte + indirekte kostnader

Siden MVA betales inn til staten må du huske å regne med salgspris og varekostnad eks. MVA når du skal finne avansen.

Lykke til:)

Indirekte kostnader regnes normalt ikke som del av varekostnad....

Lenke til kommentar

23 - 25% = 17,25 (5,75)

Direkte kostnader = 23 kr inkludert mva = 17,25 kr uten mva = 17,25 kr

Indirekte kostnader = 17,25 - 60% = 10,35 kr

De bruker altså 6,9 kr til direkte kostnader per baguett.


De tar 46 kr per baguett.

1) Direkte inntekt etter mva og indirekte kostnader er da 39.1 kr. Avansen er da 39.1 kr per baguett.

2) 20 x 30 = 600 x 39.1 kr = 23 460 kr. (Jøss, ingen dårlig inntekt bare på baguetter...)


Jeg vet ikke hvordan jeg skal regnet ut 15% fortjeneste. Egentlig ligger jo avansen her på over 500%, hvis man regner direkte kostand mot salg. Men jeg klarer ikke å regnet ut det der nå.

Det er så godt jeg får det til uten særlige matematikk-kunnskaper ^^ Spent på hva jeg får i karakter hvis du bruker det her, så oppdater gjerne!

Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

23 - 25% = 17,25 (5,75)

Direkte kostnader = 23 kr inkludert mva = 17,25 kr uten mva = 17,25 kr

Indirekte kostnader = 17,25 - 60% = 10,35 kr

De bruker altså 6,9 kr til direkte kostnader per baguett.


De tar 46 kr per baguett.

1) Direkte inntekt etter mva og indirekte kostnader er da 39.1 kr. Avansen er da 39.1 kr per baguett.

2) 20 x 30 = 600 x 39.1 kr = 23 460 kr. (Jøss, ingen dårlig inntekt bare på baguetter...)


Jeg vet ikke hvordan jeg skal regnet ut 15% fortjeneste. Egentlig ligger jo avansen her på over 500%, hvis man regner direkte kostand mot salg. Men jeg klarer ikke å regnet ut det der nå.

Det er så godt jeg får det til uten særlige matematikk-kunnskaper ^^ Spent på hva jeg får i karakter hvis du bruker det her, så oppdater gjerne!

Hvorfor svare når du ikke vet hva du driver med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avansen ligger på 100%, (23 / 23) x 100 = 100%, før man trekker fra indirekte utgifter, litt usikker på hvordan du får over 500%

Og på 2. har du klart å øke inntekten på baguettene, slik at utgiftene ikke engang dekker råvarene..
Du regner 6,9kr i total utgift pr baguett, mens råvarene alene utgjør en utgift på 23kr pr baguett.

Karakteren er vel lett en stryk, mtp at begge svarene er totalt feil..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
22 hours ago, FMSKUTV said:

Hei, jeg går 2 vgs og vi har nettopp startet med produktkalkyler i økonomistyring. Jeg har fått en oppgave som da er: 

En kafe selger halve bagetter. Det går 23 kr inkl. mva til hver baguett for råvarer. Kafeen har indirekte kostnader. Disse er 60% av de direkte kostnadene. Kafeeierne ønsker en fortjeneste på 15%. Kafeen er mva pliktig og må betale 25% på alle salg.

Det jeg lurer på er:

1) Hvor mange kr avansen er på pr baguett. (hver baguett koster 46 kr)

2) kafeen selger totalt 30 slike halve baguetter per dag. Hvor stor er fortjenesten for per med (anta 20 salgsdager)

1)

Salgssum (eks mva): 36,8

Varekost (eks mva): 18,4

Avanse: 18,4

Avanse i prosent: 100%

(Bruttofortjeneste i prosent: 50%)

 

2)

Avanse pr måned: 30*18,4*20= 11 040

Indirekte kostnader pr måned: 30*18,4*20*0,6: 6 624

Fortjeneste pr måned: 4 416

 

Sum salg pr måned: 30*20*36,8=22 080

Fortjeneste pr måned: 4 416

Fortjeneste i prosent: 20%

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...