Gå til innhold

Display skjermer i kontorlokale


Anbefalte innlegg

Hei,

Min bedrift har kjøpt inn 3 TVer som skal vise informasjon i kontorlandskapet. Ønsker at de skal rullere mellom 2-3 forskjellige visninger og at alle skjermene viser samme bilde samtidig. Infoen de skal vise er i utgangspunktet Live trafikk da vi er et kundesenter.

Leverandør av telefonisystemet vi benytter har pr i dag ikke en veldig god oversikt for å vise live kø, så vi tenker egentlig bare å vise 2-3 forskjellige nettsider som det skal rulleres mellom.

Har forsøkt å finne et enkelt "Digital signage" system, men det ser ut til at vi må ha en PC eller Raspberry Pi koblet opp til hver av skjermene.
Skulle jo tro at det var mulig å få til noe sånt med en Smart TV uten å måtte kjøpe inn egne datamaskiner for dette? Eller er det eneste løsningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere har kjøpt inn ett TV som er laget spesifikt for Digital Signage så er det stor sannsynlighet for at den kan pekes mot en spesifikk URL. Det vil ligge i instillingene på skjermen i så fall.  Vi har det på en av TV'ene på jobb. På resten bruker vi noe som heter Chromestick.

Hvis ikke så må du ha noe som kan vise en nettside, for eksempel en Raspberry eller en Chromestick.

Hvis du bare skal rullere mellom noen ettsteder så ka det enkelt lages med litt javascript. Så peker du bare alle skjermene mot den nettsiden.

 

Morsomt at du lagde denne tråden nå for jeg har akkurat utviklet ett lite "Digital Signage" system som vi skal bruke på jobben mot noen mindre skjermer ?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Merko. said:

Hvilken tlf leverandør har dere av ren nysgjerrighet?

Ellers så kan dere kanskje bare gå inn på nettleseren på smart TV'en så peke denne mot en URL som dere styrer med diverse informasjon? :) Ellers koster det jo ingenting med en raspberry pi.. :)

Vi bruker noe som heter Freshcaller som utvikles av Freshworks. Det var ingen operatører som hadde løsning for de i Norge, men Phonect ordnet det for oss. Freshworks leverer flere system, for eksempel for chat og ticket system (Freshchat, Freshdesk). Vi er veldig fornøyd så langt. 

Raspberry er helt klart et alternativ, er vel kanskje best å gå for siste versjon da.

16 minutes ago, Zts said:

Hvis dere har kjøpt inn ett TV som er laget spesifikt for Digital Signage så er det stor sannsynlighet for at den kan pekes mot en spesifikk URL. Det vil ligge i instillingene på skjermen i så fall.  Vi har det på en av TV'ene på jobb. På resten bruker vi noe som heter Chromestick.

Hvis ikke så må du ha noe som kan vise en nettside, for eksempel en Raspberry eller en Chromestick.

Hvis du bare skal rullere mellom noen ettsteder så ka det enkelt lages med litt javascript. Så peker du bare alle skjermene mot den nettsiden.

 

Morsomt at du lagde denne tråden nå for jeg har akkurat utviklet ett lite "Digital Signage" system som vi skal bruke på jobben mot noen mindre skjermer ?

Vurderte å kjøpe Public Display skjermer, men tok sjansen på vanlig TV. De er så billige nå så får heller vurdere PD skjermer dersom de vi har kjøpt kneler etter en stund. 

Utfordringen med å lage et slikt javascript for vår del er man må være logget inn for å se status på køer og hvor mye e-post vi har i backlogg. Jeg har ikke så mye erfaring med dette, men har du tips til hvordan vi kan gjøre det i tilfelle? :) 

Lenke til kommentar
Alt-Ctrl skrev (29 minutter siden):

Vi bruker noe som heter Freshcaller som utvikles av Freshworks. Det var ingen operatører som hadde løsning for de i Norge, men Phonect ordnet det for oss. Freshworks leverer flere system, for eksempel for chat og ticket system (Freshchat, Freshdesk). Vi er veldig fornøyd så langt. 

Ahh ok :)
Vi leverer "Wallboards" selv på jobb via vårt eget telefonisystem, ellers har vi jo API'er om man vil smekke sammen noe selv.

Siden det bare er enkle nettsider så vil både raspberry pi 2 og 3 fungerer fint. trenger ikke den nyeste (4).

 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Alt-Ctrl said:

Utfordringen med å lage et slikt javascript for vår del er man må være logget inn for å se status på køer og hvor mye e-post vi har i backlogg. Jeg har ikke så mye erfaring med dette, men har du tips til hvordan vi kan gjøre det i tilfelle? :) 

Så lenge du ikke setter en veldig lang timer på hver side som skal vises så vil jeg tro at sesjonen vil forbli aktiv. De fleste sider vil la deg være logget inn hvis du refresher siden hver 10-15 minutter. Vil tro at du vil bytte mellom sidene kjappere enn det. 

Du må selvfølgelig logge inn ved første visning :) Si i fra hvis du ønsker å teste så kan du få ett veldig enkelt skript av meg.

Endret av Zts
Lenke til kommentar
2 hours ago, Zts said:

Så lenge du ikke setter en veldig lang timer på hver side som skal vises så vil jeg tro at sesjonen vil forbli aktiv. De fleste sider vil la deg være logget inn hvis du refresher siden hver 10-15 minutter. Vil tro at du vil bytte mellom sidene kjappere enn det. 

Du må selvfølgelig logge inn ved første visning :) Si i fra hvis du ønsker å teste så kan du få ett veldig enkelt skript av meg.

Setter pris på det, kunne vært artig å teste så gjerne det :) 

Vil det i tilfelle fungere ved å koble opp en PC/Chromebox/Raspberry eller noe?

Lenke til kommentar
<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <title>Page Cycle Example</title>
        <style type="text/css">
            body, html { margin: 0; padding: 0; width: 100%; height: 100%; overflow: hidden; }
            iframe { border: none; }
        </style>
        <script type="text/javascript">
            var Dash = {
                nextIndex: 0,

                dashboards: [
                    {url: "http://vg.no", time: 5},
                    {url: "http://db.no", time: 5},
                    {url: "http://nettavisen.no", time: 5}
                ],

                display: function()
                {
                    var dashboard = Dash.dashboards[Dash.nextIndex];
                    frames["displayArea"].location.href = dashboard.url;
                    Dash.nextIndex = (Dash.nextIndex + 1) % Dash.dashboards.length;
                    setTimeout(Dash.display, dashboard.time * 1000);
                }
            };

            window.onload = Dash.display;
        </script>
    </head>
    <body>
        <iframe name="displayArea" width="100%" height="100%"></iframe>
    </body>
</html>

Ikke jeg som har laget denne koden, men det fungerte som ett utgangspunkt for mitt system :) 

 

Lim inn koden i en fil som har endelsen .html

Deretter kjører du det bare via en nettleser. Adressene du vil bruke legges inn hvor jeg har satt vg, db og nettavisen.

"time" refererer til hvor lang tid den skal være på hver side i sekunder.

 

Du kan kjøre dette på alle systemer som kan vise en nettleser. Når den kjører i nettleseren så trykker du F11 for å aktivere fullskjerm visning.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Zts said:

<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <title>Page Cycle Example</title>
        <style type="text/css">
            body, html { margin: 0; padding: 0; width: 100%; height: 100%; overflow: hidden; }
            iframe { border: none; }
        </style>
        <script type="text/javascript">
            var Dash = {
                nextIndex: 0,

                dashboards: [
                    {url: "http://vg.no", time: 5},
                    {url: "http://db.no", time: 5},
                    {url: "http://nettavisen.no", time: 5}
                ],

                display: function()
                {
                    var dashboard = Dash.dashboards[Dash.nextIndex];
                    frames["displayArea"].location.href = dashboard.url;
                    Dash.nextIndex = (Dash.nextIndex + 1) % Dash.dashboards.length;
                    setTimeout(Dash.display, dashboard.time * 1000);
                }
            };

            window.onload = Dash.display;
        </script>
    </head>
    <body>
        <iframe name="displayArea" width="100%" height="100%"></iframe>
    </body>
</html>

Ikke jeg som har laget denne koden, men det fungerte som ett utgangspunkt for mitt system :) 

 

Lim inn koden i en fil som har endelsen .html

Deretter kjører du det bare via en nettleser. Adressene du vil bruke legges inn hvor jeg har satt vg, db og nettavisen.

"time" refererer til hvor lang tid den skal være på hver side i sekunder.

 

Du kan kjøre dette på alle systemer som kan vise en nettleser. Når den kjører i nettleseren så trykker du F11 for å aktivere fullskjerm visning.

Takker så mye :) Dessverre fungerer den ikke så bra med de sidene som er bak innlogging, får beskjed om at siden avviser tilkoblingsforsøket. Antar det er en sikkerhet på sidene deres som ikke tillater tilkobling utenom. Det var i hvert fall verdt et forsøk, mulig vi kan bruke scriptet til noe annet om jeg knoter litt mer med det :)

Lenke til kommentar

Det er en del sider som nekter å vise seg via en iframe. Mulig det er tilfellet her også :)

En annen mulighet du kan se på er å åpne en fane per side du vil vise og så laste ned ett tilegg i Chrome eller Firefox som veksler mellom alle fanene. Logg inn på alle sidene du vil vise og sett den på. Hvis du trykker F11 så vil du oppnå samme resultat bare uten feil fra sider som ikke lar seg vise via en iframe.

 

Feks

https://chrome.google.com/webstore/detail/revolver-tabs/dlknooajieciikpedpldejhhijacnbda?hl=en for chrome.

Endret av Zts
Lenke til kommentar

Testet det, og det fungerer forsåvidt bra egentlig. Må bare ha en egen liten data til hver av skjermene, men det er definitivt et alternativ.
Det "enkleste" hadde kanskje vært om jeg kunne castet en fane til en av skjermene og fått akkurat den fanen til å veksle mellom å laste f.eks 3 forskjellige sider. Da hadde vi kunne styrt alt fra én PC, men har ikke funnet noen extensions som løser akkurat den.

Litt rart det skal være så vanskelig å få til noe så enkelt egentlig:)

Lenke til kommentar
3 hours ago, Merko. said:

Kan bruke HDMI-splitter slik at du får samme bilde på alle skjermene. da trenger du bare en data.

Ellers så støtter vel Chrome også casting av faner.

Har satt opp en liten PC nå som rullerer mellom 3 faner med Revolver extensionen i Chrome. Tenker en splitter kan være en god idé ja, skal se på det. Da er det mulig at det løser seg likevel :)

Lenke til kommentar
Alt-Ctrl skrev (1 time siden):

Har satt opp en liten PC nå som rullerer mellom 3 faner med Revolver extensionen i Chrome. Tenker en splitter kan være en god idé ja, skal se på det. Da er det mulig at det løser seg likevel :)

En splitter, så Teamviewer eller bare et trådløst tastatur, så kan du enkelt gjøre endringer på PCen ved behov. :) Så blir det hvertfall samme bilde på alle skjermene.

Vet ikke hvor du holder til, men kjell & company selger hdmi splittere. Ellers får man sikkert tak i det stort sett over alt.

Uansett, interessant tråd, snappet opp noen ideer selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan også dra nytte av Chrome sin bruker funksjon. Når du logger inn med en bruker så synkroniserer den så og si alle instillinger. Også extensions. Så hvis du har tre skjermer så kan det være en kjapp måte å sette opp de andre på uten en splitter :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for engasjementet begge to :) 

Har bestilt en splitter med utgang til 4 skjermer hos den lokale Power sjappa, så tenker jeg å gjøre som du skriver Merko å koble til trådløst tastatur og mus til PCen. Da legger jeg PCen oppunder taket (sånne hvite firkanter som man kan flytte på ved behov), sammen med en splitter, så får vi akkurat samme bilde på alle skjermene og PCen er ute av syne.

Der vi jobbet tidligere hadde vi to skjermer rygg i rygg som pekte hver sin vei. Var alltid et skikkelig hassel med å vite om de viste det samme på begge skjermene siden de var koblet til to forskjellige PCer. Forhåpentligvis blir ikke det et problem nå.

Testet også å skru TVen av og på igjen, og den viste fanene helt korrekt etter å ha vært avslått en hel natt. Tror det blir ganske bra til slutt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare hyggelig.

Vi har 8 infoskjermer stående rundt i bygget og når jeg startet på IT så var alle koblet til en fullverdig PC og informasjon ble vist via en gammel PowerPoint viewer. Den ble oppdatert ved at IT kjørte ett skript som kuttet prosessen på hver PC for så å starte den igjen ?

Nå bruker vi en ekstern tjeneste som heter Infoskjermen.no, men den kan ikke vise intern informasjon eller rullere på nettsider. Så det blir mer for generell info som folk legger opp manuelt.

 

Intern informasjon og rullering av nettsider viser vi på flere små skjermer med systemet som jeg utviklet. Jeg har ett lite hå om å ta over visningene på de store skjermene med dette systemet også ;) 

 

Bare det løste seg for deg :) 

Endret av Zts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...