Jump to content
Anterialis

IT-nett 3-fas (230v) - hvilke faser trekkes det strøm av?

Recommended Posts

Hei,

Først, dette er noe jeg kan svært lite om. Korreksjon/opplæring tas i mot med stor takk.

Til tross for at jeg bor i et relativt nytt hus (2013), er det "kun" IT-nett her. Hovedsikringen har jo 3 faser, og to av fasene går rundt i huset slik jeg har forstått et. Spenningsforskjellen mellom to av fasene i e.g. stikket inne i huset blir da 230v, og spenningen mellom én av fasene og jord ("0") ca 130v. 

 

Spørsmål

1) Er det riktig å kalle de tre fasene inn på hovedsikringen for L1, L2 og L3?

2) Dersom første spørsmål er riktig, hvilke av fasene går i huset (L1 og L2, L2 og L3, eller L3 og L1)? Eller går det forskjellige faser til forskjellige ting, e.g. L1 og L2 til stikkontakter og L2 og L3 til induksjonstopp (for å balansere strømlasten)?
2b) Mao, hvorfor er det egentlig tre faser inn på hovedsikringa, og ikke bare to?

3) Jeg skal installere ladeboks ute i disse dager. Installeres denne da med to faser, eller vil det ha noen tilleggseffekt å installere tre faser (e.g. at man kan trekke 230v fra L1 og L2 og 230v fra L2 og L3)? Jeg får det ikke til å stemme helt, men jeg spør allikevel...

 

Takk for hjelp til å forstå dette 😃

Share this post


Link to post
Anterialis skrev (40 minutter siden):

Hei,

Først, dette er noe jeg kan svært lite om. Korreksjon/opplæring tas i mot med stor takk.

Til tross for at jeg bor i et relativt nytt hus (2013), er det "kun" IT-nett her. Hovedsikringen har jo 3 faser, og to av fasene går rundt i huset slik jeg har forstått et. Spenningsforskjellen mellom to av fasene i e.g. stikket inne i huset blir da 230v, og spenningen mellom én av fasene og jord ("0") ca 130v. 

 

Spørsmål

1) Er det riktig å kalle de tre fasene inn på hovedsikringen for L1, L2 og L3?

2) Dersom første spørsmål er riktig, hvilke av fasene går i huset (L1 og L2, L2 og L3, eller L3 og L1)? Eller går det forskjellige faser til forskjellige ting, e.g. L1 og L2 til stikkontakter og L2 og L3 til induksjonstopp (for å balansere strømlasten)?
2b) Mao, hvorfor er det egentlig tre faser inn på hovedsikringa, og ikke bare to?

3) Jeg skal installere ladeboks ute i disse dager. Installeres denne da med to faser, eller vil det ha noen tilleggseffekt å installere tre faser (e.g. at man kan trekke 230v fra L1 og L2 og 230v fra L2 og L3)? Jeg får det ikke til å stemme helt, men jeg spør allikevel...

 

Takk for hjelp til å forstå dette 😃

1 ja

2 L1 L2 og L3 blir jevnt fordelt utover alle kursene. 3 faser gir mere effekt ved samme spenning. Roten av 3 ganger mer. Altså 1.73 ganger mer.

3 ja det gir 1.73 ggr mer effekt med 3 fas. Jeg vet ikke om ladebokser blir koblet med 3 fas.

Edited by Gadden
  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvis kursfortegnelsen din ser slik ut:

1 - Hovedsikring (3-pol)

2 - Platetopp (L1 og L2) 

3 - Stekovn (L3 og L1)

4 - Kjøleskap ventilator, oppvask (L2 og L3)

5 - Stue ( L1 og L2)

6 ..... osv

 

De fleste ladeboksene jeg har installert hjemme hos folk er på 16A, noen har mulighet for 32A. Alle har vært 2-fas.

Hvor mye du kan ha må elektrikeren se på. De boksene jeg har montert har ladet på 16A og da har vi brukt 4mm2 og 20A sikring 2-fas.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Annonse

Takk for gode svar!

 

jeg tenker installere en Tibber easee, den skal kunne installeres med trefas. Da går det kanskje å installere tre-fas 230v med 32a sikring? Eller blander jeg kortene nå...

Share this post


Link to post
DiskusDød skrev (4 minutter siden):

Alle har vært 2-fas.

Det er feil å kalle det "2-fas". Man må skille mellom fase og faseleder. 1-fas har to faseledere, men det er en fase.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Anterialis skrev (1 minutt siden):

Da går det kanskje å installere tre-fas 230v med 32a sikring?

Det gjør man ikke. Er ikke så mange elbiler som kan bruke 3-fas 230V.

Share this post


Link to post

 

Hårek skrev (17 minutter siden):

Det er feil å kalle det "2-fas". Man må skille mellom fase og faseleder. 1-fas har to faseledere, men det er en fase.

Det er ikke feil. Jeg er elektriker, ikke ingeniør. Bryr meg ikke om frekvens og fase. Jeg bryr meg om hvilke av lederne som har spenning og hvor mye det er mellom dem.

1-fas TN(230V), 2-fas IT(230V), 3-fas IT(230V), 3-fas TN(400V).

 

 

Edited by DiskusDød

Share this post


Link to post

Du får kalle det hva du vil. Men du blander begrepene fase og faseleder.
Det har eksistert noe som heter 2-fas strøm. Det var med 4 ledere.
Alle kjenner 1-fase og 3-fase kontakter. Har du noensinne sett en 2-fase kontakt?
Hvis du tar vekk jordleder, kan du da måle forskjell på 1-fas TN(230V) og  2-fas IT(230V)? Siden ingen kan det, hva er da poenget med å bruke forskjellige navn?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Bare for å gjøre det ennå vanskeligere så kan Tesla Model S og X, og muligens noen til lade på 3-fas TN 400V de har da 3stk 230V enfas ladere koblet mellom N og L1, L2 og L3. Bilen ser da 230V mellom L1 og N, 230V mellom L2 og N og 230V mellom L3 og N.

 

Men om man bare har 230V IT kan man for disse bilene jukse litt og koble L1 på ladestasjonens L1, L2 på L2 og L3 på N.  Bilen ser da et trefassystem som mangler en fas. Dvs den ser 230V mellom L1 og N og 230V mellom L2 og N og lader da på to-fase. Man får da ved en slik tofase kobling fordelt strømmen bedre enn ved enfase, men ikke like bra som ved enfase.

 

I tillegg kan Tesla Model 3 med samme kobling lade fullverdig trefase fordi hvis den registrerer en slik kobling kobler den om laderne internt i bilen slik at den kan lade 3 fase.

Share this post


Link to post
Hårek skrev (36 minutter siden):

Alle kjenner 1-fase og 3-fase kontakter. Har du noensinne sett en 2-fase kontakt?
Hvis du tar vekk jordleder, kan du da måle forskjell på 1-fas TN(230V) og  2-fas IT(230V)? Siden ingen kan det, hva er da poenget med å bruke forskjellige navn?

Nei, jeg kjenner ikke til slike stikkontakter. 2-pol stikkontakter og 3-pol stikkontakter kjenner jeg godt til. Samme med sikringsmateriell; 2-pol sikring ikke 1-fas sikring, 3-pol sikring ikke 3-fas sikring. 3+N pol eller 4pol, ikke 3-fas+N eller 4-fas.

I IT nett bruker vi elektrikere begrepet 1-fas og 2-fas om hverandre. Ja, vi snakker om faseledere og ikke sinuskurver...

Trur du jordlederen er det eneste som er tilkoblet jord? Trur du spenningen i faseledere forsvinner hvis PE-leder ikke er med?

 

 

Share this post


Link to post
DiskusDød skrev (9 timer siden):

Trur du jordlederen er det eneste som er tilkoblet jord? Trur du spenningen i faseledere forsvinner hvis PE-leder ikke er med?

Nei, hvordan kom du til å tro det?
Du skjønte tydeligvis ikke påstanden min: "det er ikke forskjell på 1-fas TN(230V) og  2-fas IT(230V)". Hvis du har en stikkontakt uten jord så er det ikke mulig å måle noen forskjell.

Når du sier "sikring 2-fas." så er det jo ikke faseledere du snakker om. Du blander begrepene. Resten av verden bruker 1-fas og 3-fas.
 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Det heter 2pol. Jeg sier ikke sikring 2-fas.

Det er bare Norge og Albania som har IT anlegg i Europa. Andre land har faseleder og nulleder.

Hvis jeg 2 ledere som stikker ut av veggen så finner jeg kjapt ut om det er 1 ellere 2 fas(eledere).

Share this post


Link to post
DiskusDød skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke sikring 2-fas.

Du gjorde jo det i går. Men er jo bra hvis du ikke gjør det lenger.

DiskusDød skrev (14 timer siden):

... og 20A sikring 2-fas.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Forståelsen min varer kun noen dager ser det ut til..

 

Var det sånn å forstå at ingen biler pr. i dag kan lade på tre-fas IT-nett? Altså, er det ingen poeng for meg å betale ekstra for å legge ut 3-fas til min ladeboks når jeg er på IT-nett?

Share this post


Link to post

Mener på at Tesla Model 3, Model S og Model X vertfall kan lades ved opp til 11 kw effekt ved  3 fas IT nett.

Edited by Evil-Duck

Share this post


Link to post

Er det noen biler som vil nekte å ta imot strøm i sin helhet fra en tre-fas IT ladestasjon? Eller andre grunner (bortsett fra litt lavere installasjonspris) til at jeg bør velge 1-fas over 3-fas på ladestasjonen?

Jeg leste noen skrive om det på et forum. Var kanskje en Mercedes..?

Share this post


Link to post

Dersom laderen har støtte for 3 fas IT skal den kunne styre hvilken faser det går strøm ut på slik den kan brukes ved alle typer biler både de som kun støtter 1 fas og de som støtter 3 fas. Jeg vet at Mercedes B Electric har noe sære greier med den interne laderen men har ikke lest meg noe opp på det, så vet ikke om det blir et problem med akkurat denne modellen eller ikke.

Share this post


Link to post

Takk. 

Jeg har forhørt meg med "min" elektrikker og prisen på opplegg med 32A én-fas vs tre fas (IT-nett) er ikke så stor. Jeg forstår at få biler (kun noen Tesla-modeller) kan lade på tre-fas IT-strøm, men siden det økonomisk ikke er så stor forskjell på installasjonskostnaden én- vs tre-fas, så er det vel bare å smelle opp tre faser til ladeboksen, så kan ladeboksen bestemme hva den skal "gi" til bilen?

2) Er det andre fordeler med tre-fas opplegg til ladeboksen? Jeg har forstått at i huset mitt, som har tre-fas inn på hovedsikringen, så fordeles de forskjellige faselederne rundt i huset. E.g. L1-L2 til stekeovn, L1-L3 til andre ting og L2-L3 til de siste tingene for eksempel (stemmer det?). Er det da slik at en ladeboks som installeres med tre-fas kan "se" hvilke faseledere som brukes minst i huset og benytte seg av de faselederne med med overskudd, og på denne måten balansere strømbelastningen?

Jeg vet ikke om det var forståelig. Sagt på en annen måte, om jeg kun benytter meg av stekeovn og steketopp (dog på maks styrke), og denne er koblet på L2-L3, så vil vel L1-L2 faselederne være "mer ledig". Vil ladeboksen da gi strøm til bilen med L1-L2 og unngå L2-L3 siden denne benyttes til matlaginga?

Share this post


Link to post

Det er ikke mulig for noe elektrisk utstyr å balansere seg selv på den måten. Men det er mulig å måle forbruket i sikringskapet og sende data til ladeboksen med ekstra utstyr. Er nevnt i denne bloggen, se Lastbalansering.   

  • Like 1

Share this post


Link to post

Nei regnet med det. 

Ja, lastbalansering får jeg vel med Easee ladeboksen og Pulse (fra Tibber) på AMS. 

Da forstår jeg også at det uansett bare er å koble til en énfas Mode 3 ladekabel med type 2 plugg på ladeboksen, selv om sistnevnte er koblet med 3-fas IT-strøm. Det løser jo det problemet, om det skulle oppstå. 

 

Takk for svar!

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...