Gå til innhold

Derfor er det tryggere å kjøre på en vei med mange krappe svinger [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Når TØI snakker om bil vet en at en ikke skal lytte. 

Be TØI forklare antall drepte på E39 vest for Kristiansand og E18 øst for Kristiansand siste 15 år. Og så be TØI svare på om det var på rett firefelts vei folk døde eller på den svingete tofeltsveien. Be dem gjerne justere for ÅDT, fartsgrense med mer. 

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvilke byråkrater i det norske Veidirektoratet eller andre departementer, etater eller vesen som har bestemt at veier i dette landet skal bygges smale, svingete og med lav fartsgrense, selv på flatt terreng.

Det er en drøm å komme over på veinett i mange andre europeiske land der veiene er bygget med mest mulig bredde, strekk og fart. Selv i gamle østblokkland som Polen har man motorveier med god kvalitet og 140 km/t fartsgrense. Personlig foretrekker jeg slike løsninger enn de sikksakk veiene med 70 sone vi har her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes mange rare statistikker, og i dette tilfellet skulle en tro antall biler i året pr. mil burde være styrende for en fornuftig statistikk over ulykker.

Tviler på at veier med kurver kommer bedre ut enn f. eks. motorveien Oslo - Gardermoen. Vegvesenet hadde en filosofi om at veier med slakk kurve skulle hindre forbikjøring og dermed hindre ulykker. En kan bare filosofere over hvor mange liv som er gått tapt på grunn av denne fikse ideen. I likhet med andre har jeg også lurt på hvorfor veiene er laget  med mange kurver der hvor de kunne vært strake uten ekstra kostnader, men kanskje det er denne type statistikker som ligger bak. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot svingete veier. Det kan være ganske artig å kjøre dersom svingene er godt konstruert. Det som derimot er et stort problem med svingete veier er at det er andre sjåfører på disse veiene også og før eller siden (som regel før) blir man liggende bak en som er redd for de ville blomstene i veikanten og tror at sikker kjøring er å ligge 10km/t under fartsgrensen. ??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot svingete veier. Det kan være ganske artig å kjøre dersom svingene er godt konstruert. Det som derimot er et stort problem med svingete veier er at det er andre sjåfører på disse veiene også og før eller siden (som regel før) blir man liggende bak en som er redd for de ville blomstene i veikanten og tror at sikker kjøring er å ligge 10km/t under fartsgrensen. ??

Og de som tror dette skiltet, eller ingen skilt, betyr fartsgrense 60km/t.

download.png.55e0cbda79ff78b24c16ae86256af843.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ism_InnleggNO skrev (På 19.12.2019 den 10.38):

tror at sikker kjøring er å ligge 10km/t under fartsgrensen.

Det ER sikker kjøring å ligge 10 km/t under fartsgrensen. Er ingen tvil om det. Du må huske at fartsgrensen ikke er en minimumsgrense, men en maks.grense. At noen velger å ligge 10 km/t under denne er helt naturlig.

Velger du å irritere deg over dette faktum, så går det bare utover deg selv. Hvis du ikke reagerer med å foreta en farlig forbikjøring. Da skaper DU en farlig situasjon, og kan ikke skylde på noen andre enn deg selv.

Selv kjører jeg helst i fartsgrensa, eller max noen få km/t over, men jeg gidder virkelig ikke å irritere meg over at noen vil ligge litt under.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Hanhijnn said:

Det ER sikker kjøring å ligge 10 km/t under fartsgrensen. Er ingen tvil om det. Du må huske at fartsgrensen ikke er en minimumsgrense, men en maks.grense. At noen velger å ligge 10 km/t under denne er helt naturlig.

Velger du å irritere deg over dette faktum, så går det bare utover deg selv. Hvis du ikke reagerer med å foreta en farlig forbikjøring. Da skaper DU en farlig situasjon, og kan ikke skylde på noen andre enn deg selv.

Selv kjører jeg helst i fartsgrensa, eller max noen få km/t over, men jeg gidder virkelig ikke å irritere meg over at noen vil ligge litt under.

Det er ikke sikker kjøring å kjøre saktere enn forholdene tilsier dersom du har biler bak deg. De som ønsker å kjøre saktere enn nødvendig kan fint gjøre dette, men da må de slippe folk forbi. Jeg har ingen problemer med folk som tar hensyn og slipper forbi.

Jeg har problemer med folk som ikke tar hensyn. Som snegler seg gjennom svingene og gir gass på flatene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (31 minutter siden):

Det er ikke sikker kjøring å kjøre saktere enn forholdene tilsier dersom du har biler bak deg. De som ønsker å kjøre saktere enn nødvendig kan fint gjøre dette, men da må de slippe folk forbi. Jeg har ingen problemer med folk som tar hensyn og slipper forbi.

Det er klart at hvis det bygger seg opp kø bak, så skal man slippe forbi køen. Det sier veitrafikklovens paragraf 3 veldig tydelig.

ism_InnleggNO skrev (32 minutter siden):

Jeg har problemer med folk som ikke tar hensyn.

Jepp, og det slår begge veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Taurean said:

Trodde det var på grunn av den psykologiske effekten, at folk skjerpa seg mer med svingete veier og ble tvunget til å konsentrére seg. Kjører man på rett vei lenge, blir man sløv og fartsblind.

Jeg lurer på om de har tatt høyde for alle stoppene man må ha for å tørke spy etter ungene? Jeg tror jeg foretrekker veier med velbalanserte kurver…

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om de har tatt høyde for alle stoppene man må ha for å tørke spy etter ungene? Jeg tror jeg foretrekker veier med velbalanserte kurver…

Du må slutte å mate ungene rett før kjøretur'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...