Gå til innhold

Hva er smartest?


Gjest f9924...d5f

Anbefalte innlegg

Gjest f9924...d5f

Hei hei ?
Jeg har nedbetalt topplånet og ser at det eneste jeg betaler for tiden, er renter på hovedlånet. 
Ifølge nettbankens nedbetalingsplan skal jeg ikke trenge å betale avdrag på hovedlånet før i 2026.
Dette er sikkert fordi det er i 2026 topplånet skulle vært ferdig betalt hvis jeg hadde nedbetalt det på vanlig vis. (Puttet inn ekstra fra bilsalg og fra lønninger)

Jeg vet ikke om det er vanlig at man ikke automatisk begynner å betale avdrag på hovedlånet etter topplånet er nedbetalt (bug i systemet deres?), men jeg lurer på hva som er smartest å gjøre nå.

1) Kontakte banken og si at jeg ønsker å betale avdrag på hovedlånet.

2) Betale kun renter på hovedlånet frem til 2026 og ha god råd de neste 6 årene ?

Takker for innspill. 

Anonymous poster hash: f9924...d5f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil du helst sjøl? Ha god råd eller betale ned lån noen år raskere? Hvor mye lån er det, vil du stå med lån frem til du er 60 år eller 65 år? I så fall spiller det liten rolle hva du gjør. Jeg ville hatt god råd -nå-, for du vet ikke om det kommer en dommedagskatastrofe innen de neste 20-40 åra, og da har du levd på minimumseksistens for ingen grunn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Betal ned på lånet. Få lavere belåningsgrad på boligen slik at du kan forhandle deg til lavere rente og bedre bankbetingelser.

Gjør du dette blir det enklere å kjøpe nytt hus, eller en sekundærbolig i fremtiden.

Lenke til kommentar

Buffer er veldig lurt å ha for å kunne ta de uforutsette utgiftene. Størrelse på buffer er avhengig av hvilken livssituasjon du er i. Har du barn, bil og hund i tillegg til et eldre hus og en samboer som er dyr i drift kan det være lurt å ha både to og tre månedslønner i bakhånd. 

Alltid kjipt når turbo på dieselbilen ryker og man må fikse den rimelig fort, men mangler pengene til det. Og når først ulykka er ute kan du banne på at kjøleskapet ryker samme uka... 

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...