Gå til innhold

vannkjøle vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dimensionx:

Å ha radiatoren i ei bøtte med vann vil nok funke, ei kort stund, helt til vannet mellom kjølebladene blir varmt (antar bøtta blir stående inne en plass siden borring i veggene er uaktuellt). Hvis du hadde montert en propell i vannet slik at vannet mellom kjølebladene blir skiftet ut vil det nok fungere bedre siden det tar en stund før 10L vann blir varmt. (kanskje times tid) Men når vannet blir varmt så er det jo lite vits. Bøtta har jo ikke like stor overflate som radiatorens kjøleblader og lufthastigheten rundt bøtta er nok også mye lavere. Dermed blir ikke bøtta avkjølt like bra som radiatoren avkjøler vannkjølingen din.

 

Ang. Det å ha radiatoren i vasken og la det renne vann over: Det vil fungere bra, men det blir vanskelig å sørge for at det renner vann over alle kjølebladene. Om det ikke renner over all overflaten så vil vannet kunne bli stillestående noen steder og dermed miste kjøleeffekten. Men det blir nok ganske dyrt å ha vann rennende døgnet rundt om dere betaler for mengde vann dere bruker. (i noen kommuner betaler man bare et fast beløp)

 

Men radiator i vasken er ganske ulogisk om du tenker på effektivitet. Da er det mye lurere å bare koble slangen rett til springen og kutte ut både radiator, pumpe og vanntank. Trykket trenger jo ikke være spesiellt stort heller, det er bare å unngå å stille krana på max og unngå å ha noen store "flaskehalser" i rørsystemet i PC'n.

Lenke til kommentar

det jeg mente var om vannet kunne bare sildre sakte nedover raddisen

har du det rett på anlegget må du vel ha endel mer vann i sekundet?

men det er vel kanskje ikke akuratt økonomisk uansett...

 

når begynner det å kondensere på slangene? er det rett under romtemp, eller er det noen grader under? kommer ikke til å ha strømpe på slangene, siden jeg har masse UV lys inni kassa og lar ikke vannet slippe unna :p

Lenke til kommentar
når begynner det å kondensere på slangene? er det rett under romtemp, eller er det noen grader under?

Det vil komme kondens når temperaturen på slangen er under duggpunktet.

 

Duggpunktet kan regnes ut fra romtemperatur og den relative luftfuktigheten i rommet. (eller slåes opp i tabell)

 

Enkelt forklart så kan det kondensere rett under romtemperatur hvis du har ekstremt fuktig luft i rommet (som på badet rett etter en dusj, eller om du tørker klær i et lite og tett rom) Om lufta ikke er fult så fuktig så er duggpunktet lavere. (f.eks 10-20'C under romtemperatur) Og om lufta er veldig tørr så kan det hende du må under 0'C på slangen for å få kondens. Det hele kommer altså an på romtemperaturen og den relative fuktigheten i lufta.

Lenke til kommentar
les hva jeg skriver da...

 

selv om du bor 20m unna et vann, skal du da liksom legge 40m kabel ute?? ok, kanskje grave det ned...men du trenger en bra pumpe for å kunne pumpe det 40+etc. av blokker+raddis...tror ikke engang de beste eheim klarer 40m med 10mm kabel+div nevnte stuff

Jeg skal legge 100 meter med slange til vannkjølingen jeg. Må bare vente på våren først ;)

Lenke til kommentar
les hva jeg skriver da...

 

selv om du bor 20m unna et vann, skal du da liksom legge 40m kabel ute?? ok, kanskje grave det ned...men du trenger en bra pumpe for å kunne pumpe det 40+etc. av blokker+raddis...tror ikke engang de beste eheim klarer 40m med 10mm kabel+div nevnte stuff

Jeg skal legge 100 meter med slange til vannkjølingen jeg. Må bare vente på våren først ;)

Husk å frostsikre slangen da.. (varmekabel)

Lenke til kommentar

Vannet leder bedre varme enn luft men vannet blir varmt sånn som luften i luften er det vind og i vann er det strøm. vinden i luften "bytter" den ut hele tiden med kallere (eller varmere) luft det er av samme grunnen vi har vifter i pc`en for og få "vind". Tilbake til vannet det blir varmt og må dermed byttes ut med kallere vann eller kjøles ned. og slenkt den i glomma hadde vert supert men siden vi ikke er fisker og ikke bor der er en dårlig ide.Hvis dere ikke har vannmåler så er det bare og kople rett til springen men dette er jo ganske umoralsk og "slenge" alt det rene vannet i kloakken.

 

Nå noen nerde ideer:

 

# Putt radiatoren i fryseren med frostveske i slangene men da er du sterkt utsatt for kondens.

 

#Skjer opp varmtvannstanken og legg radiatoren inni og lapp den sammen igjenn så dra ut stikkontakten og la pc varme opp vannet.

 

+det hjelper da og ha en gammel dårlig isolert tank.

 

-vannet blir ganske varmt etterhvert hvis dere ikke bruker det.

 

 

Dete var mine tanker!! :cool:

Lenke til kommentar
nei, hadde ikkenoe planer...

 

men siden vann leder varme gaanske mye bedre enn luft, tenkte jeg at å plassere den i vann ville vært knall.

vannet i bøtta ville jo etterhvert bli varmt det å da...

 

om f.eks iskaldt vann fra springen rant sakte ned på raddisen da? da går det jo med mindre vann enn om du tok vann fra springen rett i pumpa/blokka. for da trenger ikke vannet å ha noe spess trykk i det hele tatt. eller tar jeg feil?

Om du hadde fått tak i en dyse som laget en fin spray, så kan du fordele vannet fra springen utover radisen uten å stjele vanntrykket til mor ;)

Lenke til kommentar
les hva jeg skriver da...

 

selv om du bor 20m unna et vann, skal du da liksom legge 40m kabel ute?? ok, kanskje grave det ned...men du trenger en bra pumpe for å kunne pumpe det 40+etc. av blokker+raddis...tror ikke engang de beste eheim klarer 40m med 10mm kabel+div nevnte stuff

Jeg skal legge 100 meter med slange til vannkjølingen jeg. Må bare vente på våren først ;)

Husk å frostsikre slangen da.. (varmekabel)

Simen1 da, man bruker jo frostvæske i vannet.... ;)

Lenke til kommentar
les hva jeg skriver da...

 

selv om du bor 20m unna et vann, skal du da liksom legge 40m kabel ute?? ok, kanskje grave det ned...men du trenger en bra pumpe for å kunne pumpe det 40+etc. av blokker+raddis...tror ikke engang de beste eheim klarer 40m med 10mm kabel+div nevnte stuff

Jeg skal legge 100 meter med slange til vannkjølingen jeg. Må bare vente på våren først ;)

Husk å frostsikre slangen da.. (varmekabel)

Simen1 da, man bruker jo frostvæske i vannet.... ;)

Jo.. Men jeg tror du trenger en del frostvæske for å senke frysepunktet på hele glomma eller hvilket tjern man velger å bruke. (Det er vel slike vann/tjern vi prater om?)

Lenke til kommentar
les hva jeg skriver da...

 

selv om du bor 20m unna et vann, skal du da liksom legge 40m kabel ute?? ok, kanskje grave det ned...men du trenger en bra pumpe for å kunne pumpe det 40+etc. av blokker+raddis...tror ikke engang de beste eheim klarer 40m med 10mm kabel+div nevnte stuff

Jeg skal legge 100 meter med slange til vannkjølingen jeg. Må bare vente på våren først ;)

Husk å frostsikre slangen da.. (varmekabel)

Simen1 da, man bruker jo frostvæske i vannet.... ;)

Jo.. Men jeg tror du trenger en del frostvæske for å senke frysepunktet på hele glomma eller hvilket tjern man velger å bruke. (Det er vel slike vann/tjern vi prater om?)

Du trenger ikke så mye.. hvis du ser på vintern så er det fortsatt strøm i vannet. under! legg radiatoren litt langt ned i vannet så har du det kald og godt året rundt. desuten så står jo biler og sånt ute i 20 minus og vannet fryser ikke i de (tror jeg) så det bør vel funke med frostveske uansett :roll:

 

Edit: skriveleif

Endret av jonas22282460
Lenke til kommentar
les hva jeg skriver da...

 

selv om du bor 20m unna et vann, skal du da liksom legge 40m kabel ute?? ok, kanskje grave det ned...men du trenger en bra pumpe for å kunne pumpe det 40+etc. av blokker+raddis...tror ikke engang de beste eheim klarer 40m med 10mm kabel+div nevnte stuff

Jeg skal legge 100 meter med slange til vannkjølingen jeg. Må bare vente på våren først ;)

Husk å frostsikre slangen da.. (varmekabel)

Simen1 da, man bruker jo frostvæske i vannet.... ;)

Jo.. Men jeg tror du trenger en del frostvæske for å senke frysepunktet på hele glomma eller hvilket tjern man velger å bruke. (Det er vel slike vann/tjern vi prater om?)

LOL!

Nå har det seg slik at jeg har litt kjennskap til Arctic´s prosjekt, som går ut på at han skal kjøre en lukket sløyfe med en kjølespiral i enden av denne sløyfa. Hvor kjølespiralen skal plasseres skal ikke jeg røpe, men all den tid og stund vi som sagt snakker om et lukket system, holder det med frostvæske i dette.

Men det visste du sikkert ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...