Gå til innhold

Kjøpe gaming PC


Anbefalte innlegg

Hei. Tenker på kjøpe gaming PC, etter å gitt bort min gamle.

Er helt blakk per nå, så må få til betaling utsettelse eller delbetaling, hva er best?

Og når er beste tid for å kjøpe PC? 

Kommer til å spille en del varierende spill.

BFV blant annet, og stort sett Bethesda games modda + Cyberpunk2077.Skal også bruke til å sette opp virtuelle servere, så 6 kjerner minimum + 16gb ram.

Tenker på budsjett på rundt 10-11k ish for selve PCen, og skjerm, mus+tastatur kommer i tillegg.

Skal være Ryzen, og AMD skjermkort (vil spille på 144 hz på full HD med ingen screen tearing på krevende spill som f.eks bf5 o.l.)

Vet det er vanskelig å sette opp ønsket PC til den prisen, men tenker å handle Skjermkort+skjerm brukt. Hvordan er 5700 skjermkortene?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må enten jekke ned mye på kravene dine, eller spare opp mer penger.

De kravene til 10-11k er urealistisk, selv om hele PCen/alt var kjøpt brukt.

Med skjerm, og tilbehør så må du fort opp i 25k før dette blir i nærheten av realistisk.

Server krever mye, cyberpunk krever mye, 144hz krever også mye, screen tearing så har man g-sync som ikke nødvendigvis er billig. (Vet man har AMD og freesync, men det fikser input lag, ikke tearing. Vsync er noe annet).

Så nei, det får man ikke til 10-11k. Ikke meningen å være kvass, men må være så ærlig med deg, PC har blitt veldig mye dyrere de siste 5-6 årene.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (14 timer siden):

Du må enten jekke ned mye på kravene dine, eller spare opp mer penger.

De kravene til 10-11k er urealistisk, selv om hele PCen/alt var kjøpt brukt.

Med skjerm, og tilbehør så må du fort opp i 25k før dette blir i nærheten av realistisk.

Server krever mye, cyberpunk krever mye, 144hz krever også mye, screen tearing så har man g-sync som ikke nødvendigvis er billig. (Vet man har AMD og freesync, men det fikser input lag, ikke tearing. Vsync er noe annet).

Så nei, det får man ikke til 10-11k. Ikke meningen å være kvass, men må være så ærlig med deg, PC har blitt veldig mye dyrere de siste 5-6 årene.

Kjøpte PC sist i 2012, så stemmer nok det du skriver..

Så freesync tar ikke hånd om screen tearing?  ?

Er kun gsync som er veien å gå for å unngå screen tearing?

Lenke til kommentar
Magician16 skrev (16 minutter siden):

Kjøpte PC sist i 2012, så stemmer nok det du skriver..

Så freesync tar ikke hånd om screen tearing?  ?

Er kun gsync som er veien å gå for å unngå screen tearing?

Nei, freesync med vsync funker. For da kan man låse skjermen til 30/60/100/120hz osv. og det fikser screen tearing. Men da er man avhenigig av hardware som klarer å holde fps over det man har låst vsync til.

Dvs. Skal du låse skjermen til 100hz, så må skjermkortet levere over 100fps. Så du oppnår samme effekten, kun g sync teknologien som er litt annerledes.

Du nevner 144hz skjerm, da er spørsmålet om du ønsker å oppnå 144 fps, eller om du kan nøye deg med lavere fps i noen spill.

Denne: https://www.komplett.no/product/1125591/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-good-gamer-rtx-2060-powered-by-asus er ganske rimelig, vil vel si den oppfyller alle kravene dine, minus server.

Så man må ikke langt over 10K, men 10K er nok absolutte minimum om man også skal ha skjerm og utstyr.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (På 15.12.2019 den 16.05):

Nei, freesync med vsync funker. For da kan man låse skjermen til 30/60/100/120hz osv. og det fikser screen tearing. Men da er man avhenigig av hardware som klarer å holde fps over det man har låst vsync til.

Dvs. Skal du låse skjermen til 100hz, så må skjermkortet levere over 100fps. Så du oppnår samme effekten, kun g sync teknologien som er litt annerledes.

Du nevner 144hz skjerm, da er spørsmålet om du ønsker å oppnå 144 fps, eller om du kan nøye deg med lavere fps i noen spill.

Denne: https://www.komplett.no/product/1125591/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-good-gamer-rtx-2060-powered-by-asus er ganske rimelig, vil vel si den oppfyller alle kravene dine, minus server.

Så man må ikke langt over 10K, men 10K er nok absolutte minimum om man også skal ha skjerm og utstyr.

 

RRhoads skrev (På 15.12.2019 den 17.02):

Freesync fikser tearing og det er omtrent det samme som Gsync. Kort fortalt, begge teknologier synkroniserer bildeoppdateringsfrekvensen på skjermen med frameraten på spillet. Nvidia sine skjermkort støtter nå også Freesync, så det går an å spare noen kroner på å kjøpe skjerm med Freesync.

 

 

image.thumb.png.694d7624fd9107aa7925626f6919630e.png

Dette blir da det jeg kjøper ser det ut som. Kan noen hjelpe med kompatibilitet?

Spesielt det med RAM, prosessor og hovedkort.

 

GPU og Skjerm skal jeg kjøpe brukt.

Har en som kan selge meg 1070 for 2500, og kjøper en brukt freesync 144 hz skjerm.

Bruker da DP kabel,.

 

Lenke til kommentar
Magician16 skrev (4 timer siden):

 

 

 

image.thumb.png.694d7624fd9107aa7925626f6919630e.png

Dette blir da det jeg kjøper ser det ut som. Kan noen hjelpe med kompatibilitet?

Spesielt det med RAM, prosessor og hovedkort.

 

GPU og Skjerm skal jeg kjøpe brukt.

Har en som kan selge meg 1070 for 2500, og kjøper en brukt freesync 144 hz skjerm.

Bruker da DP kabel,.

 

RAM, prosessor og hovedkort er kompatible, så ser ryddig ut dette her.

Jeg synes kameraten din tar seg litt godt betalt, jeg solgte 980ti for samme pris for ett og et halv år siden, og det hadde omtrent lik ytelse på den tiden som 1070 pga. drivere og overklokk.

Ville ikke gitt mer enn max 2000 for et 1070 brukt. Det ligger på nivå med 1660 ti som man får for 3500 nytt når det ikke er tilbud. Om det er en venn av deg, så tar han seg godt betalt, så ville pruta litt. 
 

Ellers ser det bra ut :)

Men skal du kjøpe skjerm brukt, ikke kjøp uten at du har fått sett på skjermen først. Så du ikke blir lurt, mange som selger brukte skjermer med betingelsen «selges i den stand den er i». Som gjør at om man er uheldig sitter man igjen med skjerm med enten døde pixler, backlight bleed, ghosting, eller skade på panel. Så husk å vær kritisk når du kjøper skjerm brukt ;) 

Lenke til kommentar

Dette er pcen jeg kjøpte for en uke siden. Helt gjennomtenkt med pris i forhold til ytelse: https://pcpartpicker.com/list/Q2sTMc

Betalte 8560 for det men det må sies at jeg kjøpte GPUen for kun 3000 på Finn.no som var noen måneder gammel. Var en steal, men det er forsatt en helt lik en der nå for samme pris. I tillegg tok jeg bruk av komplett sin 100kr rabbatt kupong to ganger. Altså her får man mye for pengene, nesten det beste man kan få i dette budsjettet i Norge.

jeg har riktig nok en 1T ssd fra før men du kan legge til en mx500 1T ssd for 1200ish og buildet vil ligge på 9700 ish. Ville anbefalt deg å plukke opp den 2060 rog strix’en fra Finn.no og bruke to kontoer på komplett for å få 2x100kr rabatt. Kjøp alle delene på komplett unntatt cpu’en fordi den er ca 100kr billigere på netonnet og har gratis frakt.

Du vil ikke få en haug med rgb lys men du får det beste du kan få for under 10000 i Norge

 

OBS! Alternativt kan du gå for en 550w 80+ gold fult modulær psu fra cooler master hvis du ikke har planer om å overclocke mye eller oppgradere systemet senere. Da vil du spare rundt 200kr. Her er den forresten: https://prisguiden.no/goto.php?shop_id=1&url=https%3A%2F%2Fwww.komplett.no%2Fproduct%2F1128548&price=769&pil=1&spid=1128548&t=Cooler+Master+MWE+Gold+PSU+550W+ATX+12V+V2.31+1x+4x4+CPU%2C+2x+6%2B2pin%2C+8x+SATA+MPY-5501-AFAAG-EU

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...