Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ENK eller AS for nettbutikk og spørsmål om regnskap


Stewie2K

Anbefalte innlegg

Hei. Kort sagt så vurderer jeg å starte opp en nettbutikk for å selge kunst, plakater og portretter, men er litt usikker på hvilken selskapsform jeg skal gå for. 

ENK vil i mitt tilfelle bli det letteste, siden jeg ikke forventer noen stor omsetning i starten. 

Ved AS vil jeg ikke ta noen personlig økonomisk risiko, men det kan bli veldig kostbart. Da tenker jeg også på at det kan bli veldig dyrt å benytte seg av f.eks. regnskapstjenester hos et regnskapsbyrå.

Jeg er på et sivøk-studie, så jeg har en viss peiling på hvordan man fører regnskap selv. Problemet er at jeg ikke har noe praktisk erfaring med dette. Hva vil konsekvensene være, dersom jeg skulle gjøre en liten feil når jeg fører regnskapet på egen hånd? Ved å føre regnskapet selv, så vil jeg spare flere tusen på regnskapstjenester.

Hva slags juridiske problemer kan jeg møte ved å gå inn i den bransjen som et ENK? Siden det er kunst så er jeg også litt redd for å møte søksmål, om kunsten f.eks. er for lik en annen. Hva kan sånne erstatningskrav bli?

Jeg har sett litt på frilanstjenester også, siden det er noe jeg har behov for når jeg starter opp. Da tenker jeg f.eks. på grafisk design osv. Det er en nettside som heter fiverr som er svært interessant. Disse frilanserne kan befinne seg overalt i verden og man får kun vite hva de har som "visningsnavn" på nettsiden. Hvordan føres dette på regnskapet?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert, men du må vel fort føre regnskap uavhengig av om du har enk eller as?

Du kan føre det selv uansett, og etter litt opplæring av en regnskapsfører klarer du nok det aller meste selv. Da kan du ha en regnskapsfører i bakhånd når du ikke vet hvordan noe føres eller ved andre behov. Det er flere regnskapsførere som jobber på denne måten. Da kan også regnskapsfører gå over det du har gjort og dere kan rette opp feil. 

Ved feil hvor du unndrar skatt eller mva er vel konsekvensen ofte at du må betale det du er skyldig + X%. Det avhenger antagelig av beløp og hvorvidt det framstår som feil fra din side eller det virker som du prøver å unndra noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...