Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Førerkort surr IGJEN


G

Anbefalte innlegg

71734711.jpg

Staten kan være ganske ekkel med folket. Nå må folk en ny runde for å fornye førerkortene sine. Ser ut til at disse spesielle reglene de plutselig plomper ut med i media er veldesignet av sadister?

Ok, jeg selv er innenfor og må kun fornye C1 når det blir aktuellt. Men for mange andre uvitende stakkarar.. så er det kanskje verre. Lufter denne "nyheten" både for å få drøftet det juridiske, men også for å opplyse:

https://www.dinside.no/motor/na-ma-forerkortet-fornyes/71709844

 

Det kan se ut til at staten nytter tilbakevirkende kraft. Men, så blir jeg litt usikker på om de egentlig gjør dette da førerretten ser ut å ikke falle bort med det første. Men den faller kanskje bort den også til slutt? Siden en må ha førerkort for å kjøre bil så blir det jo ikke nok å beholde førerretten inntil videre uten å ha gyldig sertifikat. Ser ut til at det kun er sertifikatene som mister gyldigheten ved en bestemmelse, og dette er lov selv med tilbakevirkende kraft?

Man må vel også ha et fysisk sertifikat selv om en skaffer seg mobilsertifikatet? Man kan vel ikke bare skaffe seg mobilsertifikatet da dette nok er fundert på det fysiske dokumentet?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (2 timer siden):

Lufter denne "nyheten" både for å få drøftet det juridiske, men også for å opplyse:

Denne «nyheten» har vært luftet utallige ganger i media de siste årene, og burde ikke komme som en overraskelse på noen.

Personlig ser jeg ikke det store problemet. Ja, det koster deg noen hundrelapper og i verste fall et par timer, men for at førerkort skal kunne fungere som gyldig legitimasjon, er det en forutsetning at personen på bildet ligner på innehaveren av førerkortet. De fleste forandrer seg en del på 15 år, som er den nye gyldighetstiden for førerkort.

Når det gjelder de store grønne og rosa førerkortene, så er dette førerkort som er eldre enn de aller fleste her inne. Den første gruppen, de grønne, er utstedt for over 40 år siden. Hvor vanskelig tror du det er å forfalske et slikt førerkort? Er det ikke på sin plass på vise at du fortsatt er i stand til å kjøre bil, når det er minst 40 år siden sist noen sjekket?

 

G skrev (2 timer siden):

Man må vel også ha et fysisk sertifikat selv om en skaffer seg mobilsertifikatet? Man kan vel ikke bare skaffe seg mobilsertifikatet da dette nok er fundert på det fysiske dokumentet?

Mobilappen er ikke gyldig legitimasjon og er ikke gyldig i utlandet. Det henviser kun til det fysiske førerkortet, som alle fortatt vil få.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper politibetjenter utøver litt skjønn da siden man må følge med på nyheter for å få det med seg for enkelte folk tydeligvis. Slik at det ikke vanker bot siden en fortsatt har førerretten i behold. Håper ihvertfall for de stakkarane at de ikke ender opp med en sviende bot pga. noe byråkrati-"tull".

Og hvordan fungerer den online løsningen, i og med at den gir et rimeligere førerkort. En må vel stille fysisk for å få tatt foto uansett? Er dette kun en forenkling slik at minst mulig tid tas i fra skrankebehandlerne hos Statens Vegvesen?

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

Personlig ser jeg ikke det store problemet. Ja, det koster deg noen hundrelapper og i verste fall et par timer, men for at førerkort skal kunne fungere som gyldig legitimasjon, er det en forutsetning at personen på bildet ligner på innehaveren av førerkortet. De fleste forandrer seg en del på 15 år, som er den nye gyldighetstiden for førerkort.

Nå kan man jo klage på pass er vanskelig å fornye og koster unødvendig mye med tanke på bruk.

Ville vært enklere hvis slike ting får digitalt system så man kan ta bilde med mobilen\pcen og spare tiden det tar å få det tilsendt, men slik er det ikke. Staten må jo tjene penger.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (18 minutter siden):

Nå kan man jo klage på pass er vanskelig å fornye og koster unødvendig mye med tanke på bruk.

Et nytt pass koster deg 450 kroner, og med tanke på at et pass er gyldig i ti år, så er det ganske nøyaktig 45 kroner i året. Nå har det riktignok vært lang ventetid den siste tiden (mulig det har bedret seg nå), men med litt planlegging så er det ikke vanskelig å fornye passet sitt. Da jeg bestilte nytt pass i fjor, så brukte jeg kortere tid inne på passkontoret enn jeg brukte på å kjøre dit.

Jeg er klar over at ikke alle er like heldige, men jeg ser ingen bedre løsning for bestilling av nytt pass som ivaretar sikkerheten og verifiserer at passer utstedes til riktig person.

 

LMH1 skrev (18 minutter siden):

Ville vært enklere hvis slike ting får digitalt system så man kan ta bilde med mobilen\pcen og spare tiden det tar å få det tilsendt, men slik er det ikke. Staten må jo tjene penger.

Dette handler ikke om å tjene penger, men om sikkerhet og verifisering. Personlig oppmøte for å ta bilde er den eneste måten å verifisere at personen på bildet og personen som skal ha førerkortet er samme person. Hvis man kunne lastet opp bilde på nett og bestilt nytt førerkort på den måten, så hadde antallet «falske» førerkort (ekte førerkort men med falskt bilde/navn) skutt i været. Det samme gjelder pass.

Det er heller ingen god løsning å åpne for å ta med egne bilder, da det sannsynligvis vil gå med for mye arbeidstid på å konvertere bildene til riktig format og størrelse (kanskje de på skannes?) til at det er verdt det. Ved å ha automater man har fysisk kontroll over, kan bestemme formater og størrelser på bilder, og velger hvor bildene skal sendes, så sparer Vegvesenet og samfunnet både tid og penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (31 minutter siden):

Håper politibetjenter utøver litt skjønn da siden man må følge med på nyheter for å få det med seg for enkelte folk tydeligvis. Slik at det ikke vanker bot siden en fortsatt har førerretten i behold. Håper ihvertfall for de stakkarane at de ikke ender opp med en sviende bot pga. noe byråkrati-"tull".

Hva er din mening om at gamle sedler ikke lenger er gyldige, og hva tenker du om de som ikke har fått med seg at det har kommet nye sedler, og som sitter på en liten formue i gamle femtilapper? Er disse også utsatt for «byråkrati-tull»?

 

G skrev (35 minutter siden):

Og hvordan fungerer den online løsningen, i og med at den gir et rimeligere førerkort. En må vel stille fysisk for å få tatt foto uansett? Er dette kun en forenkling slik at minst mulig tid tas i fra skrankebehandlerne hos Statens Vegvesen?

Statens vegvesens nettsider fant jeg følgende:

Sitat

Du kan bestille nytt førerkort på nett hvis du

For utstedelse av nytt førerkort ved bestilling og betaling på nett er prisen 140 kroner. Du kan betale med Visakort, Mastercard, Vipps eller BankAxess.

Er bildet ditt tatt før 01.01.2012 eller du har endret navn, må du møte på en trafikkstasjon for å bestille nytt.

Når du fornyer førerkortet på nett er du selv ansvarlig for å makulere det gamle førerkortet ditt. Du kan makulere førerkortet selv, eller levere det inn til en trafikkstasjon. Merk at det gamle førerkortet blir ugyldig når du fornyer førerkort. Dette gjelder ikke hvis du har meldt førerkortet ditt mistet/frastjålet.

Det er en fullverdig bestilling og du trenger ikke møte opp, så lenge du oppfyller kravene nevnt over. Hvis du bestiller på trafikkstasjonen koster det deg 300 kroner, pluss 80 kroner hvis du må ta nytt bilde.

Etter å ha logget inn så ser løsningen slik ut:

Skjermbilde 2019-11-27 kl. 23.29.37.png

Lenke til kommentar
Runar skrev (9 timer siden):

Dette handler ikke om å tjene penger, men om sikkerhet og verifisering. Personlig oppmøte for å ta bilde er den eneste måten å verifisere at personen på bildet og personen som skal ha førerkortet er samme person. Hvis man kunne lastet opp bilde på nett og bestilt nytt førerkort på den måten, så hadde antallet «falske» førerkort (ekte førerkort men med falskt bilde/navn) skutt i været. Det samme gjelder pass.

Men man burde slippe å betale for førerkortbilde, slik er det ikke med pass. der er det inkludert bilde i prisen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for du tok deg bryderiet med å lete opp all denne informasjonen Runar.

Slik jeg nesten velger å forstå det, så mangler en funksjon for at man kan bestille på nett til nettprisingen og så betale de kr 80 for bilde og trykke send på auto-skranken hos Statens Vegvesen etter at foto er tatt?

Om penger så blir det jo en litt annen sak, i og med at folk som regel ikke er klar over at penger har en tenkt løpetid i fra Staters side. Husker ikke om det er en 30 - 40 år, men så dette i en dokumentar fra USA hvor USD er ment å bli verdt null over disse årene. Du vet slike begreper som inflasjon. Det blir kanskje litt komplisert og "hva sier du, det går jo ikke an"-greie ut av slik debatt om man ikke er villig til å se på inflasjonssiden som faktor.

Når det kommer til det rent praktiske om at penger blir ugyldige. Det er jo litt synd i grunn at penger plutselig blir null verdt, men de etterlater en mulighet til å få vekslet dem inn på begrenset tidsfrist i Norges Bank. Tidsfristen er muligens litt kort kan tenkes, men den er da der. Og de fleste vil jo gå i butikken å lære over tid at de gamle pengesedlene/myntene ikke lengre er et gyldig betalingsmiddel. Selvsagt så finnes det sikkert noen som har penger i madrassen som glemmer seg ut, og at de tenker på penger som noe verdifullt, istedetfor å tenke på penger som en representasjon av noe potensiellt verdifullt.

Dessverre så må jeg si at her mhp. penger så kan man rett og slett ikke stole på staten Norge. Gullstandarden var vel tryggere på sett og vis. Blir banken robbet for gull, så har den sannsynligvis visse forsikringer som dekker deler av tapet slik at du som mottar gjeldsbrevet i hånden har ihvertfall en liten trygghet i det. Men det er jo også kun et papir. Derfor samler jo folk på de fysiske tingene også om de skal sikre seg bedre. Da er det kun verditapet/verdiøkningen av det fysiske som betyr noe i din levetid.

Lenke til kommentar
G skrev (22 minutter siden):

Dessverre så må jeg si at her mhp. penger så kan man rett og slett ikke stole på staten Norge. Gullstandarden var vel tryggere på sett og vis. Blir banken robbet for gull, så har den sannsynligvis visse forsikringer som dekker deler av tapet slik at du som mottar gjeldsbrevet i hånden har ihvertfall en liten trygghet i de.

– Snart blir det ulovlig å kjøre selvTrafikken blir smidigere og tryggere med selvkjørende biler, tror vegdirektøren. Han tror heller ikke det er så veldig lenge til det blir ulovlig for mennesker å holde i rattet

Spørs om det blir forbud å kjøre selv eller ikke, selvfølgelig har man rett når man har lappen.

Men forsikringselskapet kan jo nekte å tilby forsikring, ergo sitter man med tapet selv om det skulle bli ulykke.

Det er vel en grunn for folk er usikre om man skal ta lappen i dag. Spessielt hvis man sliter å få lappen. For det blir usikkert hvordan fremtiden blir.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvilke media da? F.eks. så har jeg ikke hatt Nrk TV på årevis, kan hende jeg kjøper TV nå etter årsskiftet siden det har blitt enklere å være TV-eier. Man kan ikke forvente at absolutt alle får med seg endringer levert via et medie. Da må de nesten skriftlig meddele folk endringen via post elns.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...