Gå til innhold

CPU-viften datt av!


Mushaboom

Anbefalte innlegg

Kommer opp på rommet mitt etter middag og hører den nest skumleste lyden man ka høre i en pc: Alarmlyden.

Slo av pcen umiddelbart la den forsiktig ned på gulvet for og se hva som kunne være galt. Da ser jeg at CPU viften henger og slenger såvidt på det ene festet!

Tok av viften og så litt på CPUen, her er et bilde:

cpu.jpg

Hvis dere ikke ser helt tydlig hva det er, så er det en svart firkant, det ser ut som om det er sot eller et svimerke.

Når jeg skrur på pcen kommer denne meldingen opp:

"CPU is unworkable or has been changed

Pleas recheck - CPU SOFT MENU"

Har konkludert med at CPUen har tatt kvelden :cry:

 

Men: kan sånn som dette bare skje???!!

Har en Volcano 11+ CPU-vifte, den skaper vel kanskje litt mer 'vibreringer' enn andre litt roligere vifter? Skulle gjerne hatt en logisk forklaring på hvorfor dette skjedde!

 

Men det som bekymrer meg mest er hvem som har ansvaret her...

Tviler på a det er meg og hvis vi ser vekk ifra det: hvem betaler skadene i såfall?

 

Har kjøpt CPU-viften på MPX, og resten av alle delene på Flexi-data.

Hvem har ansvaret da, hvis det ikke er meg?

Endret av suzze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk denne meldingen en gang: "CPU is unworkable or has been changed

Pleas recheck - CPU SOFT MENU"

 

Trodde at CPU var gåen, så jeg kjøpte meg ny. Den ye CPU'en virket ikke heller, så jeg konkluderte at det var hovedkortet. Når jeg noen timer etter prøvde den gamle CPU'en funket det som bare det. Merkelig ja... Vent og prøv igjen. Kanskje du har like "flaks" som meg.

 

P.S. CPU'en har funket i et halvt år etter dette skjedde.... :thumbs:

Lenke til kommentar

Du må jo se hvordan viften fallt av da... Om den bar løsnet i festet, så er det 99% sansynlig at det er du som bruker som ikke har montert den skikkelig da du satt den på.

 

Om det derimot er noe som er gått i stykker på viften slik at den løsnet, uten at du har mishandlet delen, så får du vel snakke med dem du kjøpte viften fra. Jeg tror uansett at dine sjanser for å få erstatning fra noen er minimal.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Kommer opp på rommet mitt etter middag og hører den nest skumleste lyden man ka høre i en pc: Alarmlyden.

Slo av pcen umiddelbart la den forsiktig ned på gulvet for og se hva som kunne være galt. Da ser jeg at CPU viften henger og slenger såvidt på det ene festet!

Tok av viften og så litt på CPUen, her er et bilde:

cpu.jpg

Hvis dere ikke ser helt tydlig hva det er, så er det en svart firkant, det ser ut som om det er sot eller et svimerke.

Når jeg skrur på pcen kommer denne meldingen opp:

"CPU is unworkable or has been changed

Pleas recheck - CPU SOFT MENU"

Har konkludert med at CPUen har tatt kvelden :cry:

 

Men: kan sånn som dette bare skje???!!

Har en Volcano 11+ CPU-vifte, den skaper vel kanskje litt mer 'vibreringer' enn andre litt roligere vifter? Skulle gjerne hatt en logisk forklaring på hvorfor dette skjedde!

 

Men det som bekymrer meg mest er hvem som har ansvaret her...

Tviler på a det er meg og hvis vi ser vekk ifra det: hvem betaler skadene i såfall?

 

Har kjøpt CPU-viften på MPX, og resten av alle delene på Flexi-data.

Hvem har ansvaret da, hvis det ikke er meg?

cpuen din er nok i orden ja

Lenke til kommentar

No står det vel også om volcano 11 at den bør demonteres ved transport då den kan ødelegge cpufesten grunna tyngden på kjøleribba.

 

Men eg trur du vil slite ganske mykje med å få ein webshop til å ta ansvar for ei vifte som du har montert sjølv

Det blir nesten som om du har bygd eit hus og går til den som leverte tømmert og seier at tømmeret lek for det kjem vatn inn i stova.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Har fått litt håp tilbake nå :)

for og reset'e cmos, tar man bare ut batteriet fra hk eller?

 

Ser ut som folk har inntrykk av at jeg hadde festet viften for dårlig, men faktum er at jeg skjekket grundig når jeg festet den, og jeg har skjekket den en del ganger i ettertid og..

Kan vel bare takke høyere makter for at den ikke datt helt av og braste ned i skjermkortet, for DET hadde vært en katastrofe..

Lenke til kommentar
den svarte firkanten er vell standar på alle AMD prosessorer?? eller?, prøv å trykk F1 når den feilmeldingen kommer opp.

Hva mener du med standard her?

Skal den være der når du får den?

Min CPU hadde så visst ingen svart firkant på seg når jeg fikk den :ermm:

Svart firkant? Den lille saken nederst i høyre hjørne på kjernen? Det er vel slik det skal være?

 

Lik denne:

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1783&p=2

Lenke til kommentar

En venn av meg fikk for noen måneder siden bygget en pc på komplett....

 

Men i de siste ukene, når han skrur på dataen, får han også meldingen: "Cpu is unworkable"

Da bare trykker han på F1 så fortsetter den og boote... men så er også cpu'en blitt klokka ned fra 2.8 til 1.4

 

(ps. intel)

Lenke til kommentar

Cpu is unworkable or has been changed har ikke noe å si om cpu er ødelagt. Det har kommet mange ganger på meg og hos vennene mine ingen ting har væørt ødelagt. Det oppstod når jeg byttet kjøler eller når jeg tok av å på kjøler.

 

Tror du må stille riktige verdier i bios.

Edit:trykkleifer

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...