Gå til innhold

Se traileren for Half-Life: Alyx


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter å ser på reaksjonsvideoer av folk som ser traileren for første gang på youtube. Gøy! Veldig Gøy! 

Her er websiden til Half Life Alyx. Fine høyoppløselige bilder der. Først nå så har jeg begynte å studere de for detaljer. Mye å ta inn over seg her... tar litt tid før jeg greier å fordøye alt.

https://www.half-life.com/en/alyx/

Hype nivået mitt er definitiv det samme som tilbake i 2004. Den gang var jeg enormt giret på Half Life 2. 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
12 hours ago, Judicator_Aldaris said:

Har prøvd vr en gang, og sett andre bruke det, så når det er snakk om innlevelse... bare la meg si det slikt, ALDRI stå oppreist og spill med vr.

Tror det er individuelt hvordan man reagerer på VR-opplevelsen. Jeg har bare prøvd playstation sin VR løsning noen ganger en kveld, så min erfaring er begrenset, men jeg opplevde ingen svimmelhet eller kvalme selv.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Judicator_Aldaris said:

Har prøvd vr en gang, og sett andre bruke det, så når det er snakk om innlevelse... bare la meg si det slikt, ALDRI stå oppreist og spill med vr.

Det går helt fint hvis man tar de forhåndsreglene man burde ta. Det er lurt å rydde en god sone som er fri for ting du kan skade deg på og sette opp sikkerhetsnetting systemet "Chaperone" til SteamVR og "Guardian" til oculus. Jeg bruker i tillegg et teppe på gulvet slik at jeg kjenner med beina hvor jeg kan gå, samtidig som det er behagelig for beina i lengden eller hvis jeg må ned med knærne.

Det er virkelig ikke noe stort problem. Men folk har en tendens til å glemme at de er i VR og dermed kan det fort ryke noen monitorer eller andre i rommet med deg kan få seg en på trynet hvis du blir litt for ivrig. Særlig hvis det er nybegynnere og de ikke respekterer eller glemmer sikkerhetsnettet så kan det fort gå galt. Lurt å gi de en innføring først på sikkerhet.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr_Spock said:

Fungerer det med Atmos/surroundanlegg med slik VR opplegg?  Eller er lyden kun beregnet for headsett som beveger seg med hodet?

Det fungerte dårlig da jeg testet det for 3 år siden da Vive kom ut. Tviler på at det har endret seg. De fleste VR sett har påmonterte hodetelfoner nå.

Valve Index er itillegg som et suround annlegg på hodet ditt. Det er faktisk høytalere som henger utenfor ørene dine. De er skikkelig gode. Og akkurat det tror jeg blir insane når du spiller HL: Alyx.

 

https://www.valvesoftware.com/en/index/deep-dive/ear-speakers

 

speaker-hero.jpg

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (24 minutter siden):

Det fungerte dårlig da jeg testet det for 3 år siden da Vive kom ut. Tviler på at det har endret seg. De fleste VR sett har påmonterte hodetelfoner nå.

Valve Index er itillegg som et suround annlegg på hodet ditt. Det er faktisk høytalere som henger utenfor ørene dine. De er skikkelig gode. Og akkurat det tror jeg blir insane når du spiller HL: Alyx.

 

https://www.valvesoftware.com/en/index/deep-dive/ear-speakers

 

speaker-hero.jpg

Takk for linken - de hadde et lite avsnitt der om hvorfor de ikke ville bruke et høytaler surround set up. Men ingen av de argumentene henger egentlig på greip. Virker som de har tatt en avgjørelse og bare holder seg til den for å spare penger/jobb.

Veldig synd de ikke har en variant med høytalerbasert surroundlyd - som vil være fullstendig overlegent headset.

Hvis det finnes lydutgang på dette, så kunne man huket på en sub - slik at man ihvertfall kan føle de lave frekvensene på kroppen.

Ser dette ofte altså - en veldig fokus på bilde med oppløsning, fps osv - men når det kommer til lyd - nei da betyr ikke hifi, dynamikk, diskrete kanalar osv stort. 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Mr_Spock said:

Takk for linken - de hadde et lite avsnitt der om hvorfor de ikke ville bruke et høytaler surround set up. Men ingen av de argumentene henger egentlig på greip. Virker som de har tatt en avgjørelse og bare holder seg til den for å spare penger/jobb.

Veldig synd de ikke har en variant med høytalerbasert surroundlyd - som vil være fullstendig overlegent headset.

Hvis det finnes lydutgang på dette, så kunne man huket på en sub - slik at man ihvertfall kan føle de lave frekvensene på kroppen.

Ser dette ofte altså - en veldig fokus på bilde med oppløsning, fps osv - men når det kommer til lyd - nei da betyr ikke hifi, dynamikk, diskrete kanalar osv stort. 

Lyden er jo en av de virkelig store tingene med dette VR settet som Valve har brukt mye tid på å utvikle. Den tar absolutt ikke noe baksete i forhold til de andre egenskapene her. https://youtu.be/HuobWbxGfnY?t=714

Ja det er lydutgang så kan skru ut de eksisterende høyttalerne og plassere på andre typer hodetelfefoner, ikke at jeg skjønner hvorfor noen ønsker det når lyden er såpass god og løsningen som er der ikke presser på ørene slik hodetelefoner ville gjort.

 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Guybrush 3pwood said:

De spytter på fansen ved å gi ut dette kun på VR. Men mere kommer heldigvis

Jeg er en av fansen. Jeg har vært med hele veien. Dette spillet gleder meg stort. Valve gjorde det riktige her. 

Og med tanke på antall likes vs donvotes traileren har fått så tolker jeg det som at dette er det folk vil ha. 368K som liker vs 12K som ikke liker i skrivende stund. Det er en betydelig forskjell. https://www.youtube.com/watch?v=O2W0N3uKXmo

 

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

HL1 presset FPS sjangeren til nye høyder både i historie, gameplay pg grafikk.  Personlig mener jeg dette også hadde noen negative konsekvenser,  men det tar ikke vekk fra hvor banebrytende det var. 

HL2 tok grafikk og fysikk til nye høyder og satte en ny standard.  Selv syns jeg historien var kjedelig og innimellom føltes det hele som en lang tech demo for source engine. Men igjen igjen kan ingenta vekk hvor stort dette var. 

De vil ikke kunne lage et vanlig FPS som vil ha så ekstremt banebrytende grafikk og fysikk.  Da er det naturlig at de gikk for VR som valve tydeligvis ser på som neste steg i spill historien. 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (1 time siden):

Lyden er jo en av de virkelig store tingene med dette VR settet som Valve har brukt mye tid på å utvikle. Den tar absolutt ikke noe baksete i forhold til de andre egenskapene her. https://youtu.be/HuobWbxGfnY?t=714

Ja det er lydutgang så kan skru ut de eksisterende høyttalerne og plassere på andre typer hodetelfefoner, ikke at jeg skjønner hvorfor noen ønsker det når lyden er såpass god og løsningen som er der ikke presser på ørene slik hodetelefoner ville gjort.

 

Ja, hvis du er vant til å game med headset kanskje.

Men du får ikke skikkelig diskret retningsbestemt lyd av det headsettet. Noe som er avgjørende for realisme. Test ut Shadow of the Tombraider en gang på Xbox X på et Atmos surround oppsett og ta deg en tur i jungelen - du vil skjønne hva jeg mener og gaming med headset vil for all fremtid bli en nedtur. 

I tillegg trenger du sub - for realisme må de lave frekvensene kjennes på kroppen. Derfor hører jeg aldri på musikk med headset hjemme. Det mangler bestandig noe.

Mulig du ikke skjønner hva et Atmos anlegg kan tilføre når du gamer. Men du har da tilgang til en fullstendig boble med lyd rundt deg - og de kan få lyd fra hvilken som helst retning.

Nå for tiden spiller jeg Metro Exodus - står jeg på toget foran han gamle militærfyren - og han snakker - så kommer lyden rett fra tven foran meg - skyver jeg stikka slik at jeg ser i gulvet - så forflyttes samtidig stemmen hans til taket - rett over hodet på meg. Akkurat slik det oppleves hvis du gjør dette i virkeligheten. Slik fungerer det ellers i spillet også - lydene kommer fra der de skal.

Edit: Men ser på slutten av det du linket til tidligere - de har mikrofon i opplegget. Da blir det verre med høytalere. Men hadde altså veldig gjerne sett at de også ga muligheter for lyd via høytalere. Da er det mulig jeg ikke hadde kunne motstå et kjøp. 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Guybrush 3pwood skrev (På 21.11.2019 den 19.39):

mange kommer til å kjøpe VR utelukkende for å spille dette... Misunner de

Kan du ikke spare til et vr head sett da,  eller ønske deg et til ju,l er bare om HALF LIFE i vr:grin:

Enceladus skrev (På 21.11.2019 den 19.40):

Dette var helt vilt! Gleder meg vanvittig nå!

Samme her sitter tenker på 5 måneder da hikst:cry:

Lenke til kommentar
On 11/21/2019 at 8:17 PM, tankbug said:

Dette ser jo helt fantastisk ut...
Håper dette innfrir og får fart på VR-utviklingen. 

Trailer ga litt sånn skvulpevisning, når han/hun rundet hyllereolen. Må jo bli sjøsyk av å spille slik vel?

 

Endret av G
Lenke til kommentar
38 minutes ago, G said:

Trailer ga litt sånn skvulpevisning, når han/hun rundet hyllereolen. Må jo bli sjøsyk av å spille slik vel?

 

Nei, personen som spiller her virker å bruke roomscale og lister seg bortover gulvet. Da bruker du beina og kroppen din og flytter deg rundt i rommet du har satt opp som VR sone IRL. Blir ikke kvalm av slikt. Spillet har flere metoder for forflytting over større avstander, bla. teleport og ordinær bevegelse med stikke slik vi kjenner fra tradisjonelle spill. Bevegelse med stikke kan være intensivt for noen og føre til bevegelsesyke, det varierer mye fra person til person hvor sensitiv man er her og hvor fort man bygger opp toleranse. Teleport er helt safe og kreve ringen tilvenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...