Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Plutselig innskytelse om at de rundt meg hater meg?


Anbefalte innlegg

Vil bare poengtere at jeg ikke prøver å diagnosere noen. Jeg prøver å slenge ut forslag, og skriver videre i neste innlegg at det burde utredes, uansett hva det er. 

Grunnen til at jeg nevnte spesifikt schizo er at jeg vet om folk som står nær meg som er diagnosert med det og ett av de mest tydelige tegnene de på utsiden kan observere uten videre medisinsk ekspertise er paranoia. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BuffyAnneSummers skrev (19 minutter siden):

Vil bare poengtere at jeg ikke prøver å diagnosere noen. Jeg prøver å slenge ut forslag, og skriver videre i neste innlegg at det burde utredes, uansett hva det er. 

Grunnen til at jeg nevnte spesifikt schizo er at jeg vet om folk som står nær meg som er diagnosert med det og ett av de mest tydelige tegnene de på utsiden kan observere uten videre medisinsk ekspertise er paranoia. 

Samme her ! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba skrev (3 timer siden):

Ja, tror egentlig ikke det er noe ille; bare en dårlig dag... Som jo kan skje alle. Har uansett fått henvisning til DPS for utredning av bipolar(?), og muligens andre ting.

Det viktigste for meg er kanskje bare å innse at det kun er tanker, intet mer. Det er ikke farlig... Må bare bli flinkere til å ignorere de.

Hvordan vet du om det er tvangstanker? Tror ikke jeg har det

 

Nei, jeg trenger ikke det. Men hadde jo vært fint å ha et par venner... Gjelder nok å sette pris på det man har og ikke overtenke unødvendig.

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Jeg vet ikke om det er tvangstanker. Men ut ifra hvordan du forklarer ting, så virker det som at 1 dårlig tanke spinner på og du kommee ikke ut av den. Det er typisk med tvangstanker at man sitter litt fast med dårlige følelser etter at en tanke har satt seg.

Du skriver også at du vurderer å slutte. Det er typisk at man faktisk begynner å tro på ekle tanker man har når man har tvangstanker, ergo du begynner å gjøre ting ut ifra hvordan tanker påvirker deg. Det er en form for vrangforestilling, men man er ikke syk. Som sagt har man evne til å se logikk og være fornuftig, men det kan være slitsomt og energitappende.

Ingen her kan fortelle deg hva som er galt. Kanskje du bare har litt angst eller dårlig selvfølelse om dagen. Men siden du spør, så kommer vi med forslag. Jeg bare kjenner meg igjen i din situasjon

Lenke til kommentar
Gjest eebf2...c26

Du er ikke alene. Mulig at du har vært utsatt for en svertekampanje over kanskje lengre tid. Tenk tilbake i tiden. Har du en fiende så kan denne personen ødelegge alt i livet ditt 

Anonymous poster hash: eebf2...c26

Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba
Disorder skrev (På 15.11.2019 den 17.16):

Jeg vet ikke om det er tvangstanker. Men ut ifra hvordan du forklarer ting, så virker det som at 1 dårlig tanke spinner på og du kommee ikke ut av den. Det er typisk med tvangstanker at man sitter litt fast med dårlige følelser etter at en tanke har satt seg.

Du skriver også at du vurderer å slutte. Det er typisk at man faktisk begynner å tro på ekle tanker man har når man har tvangstanker, ergo du begynner å gjøre ting ut ifra hvordan tanker påvirker deg. Det er en form for vrangforestilling, men man er ikke syk. Som sagt har man evne til å se logikk og være fornuftig, men det kan være slitsomt og energitappende.

Ingen her kan fortelle deg hva som er galt. Kanskje du bare har litt angst eller dårlig selvfølelse om dagen. Men siden du spør, så kommer vi med forslag. Jeg bare kjenner meg igjen i din situasjon

Ja, jeg postet jo også fordi jeg ønsker råd, så setter pris på forslag! Slitsomt og energitappende ja. Hvordan klarer du å håndtere det?

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba skrev (5 timer siden):

Ja, jeg postet jo også fordi jeg ønsker råd, så setter pris på forslag! Slitsomt og energitappende ja. Hvordan klarer du å håndtere det?

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Jeg har levd med det så og si hele livet og har etterhvert blitt flink på å registrere irrasjonelle tanker når de kommer. Men jeg kan fortsatt ha mine dårlige dager.

Det viktige er å være klar over at tanker bare er tanker og at man kan tenke hva som helst her i verden. Hjernen pumper ut tanker ut av det blå uten at du selv har villet det. Alle opplever det. Det betyr ikke at tanken er sann eller har røtter i virkeligheten. 

Det hjelper veldig å bare se på den ekle tanken og si "Ok, da tenkte/tror jeg det" og bare la den gå sin gang. Da vil man som regel føle at tanken ikke betyr noe og man vil glemme den.

I ditt tilfelle kan du jo kanskje bare fortsette og la tankene dine gå sin gang? Jeg tror du etterhvert vil se hvor irrasjonell hjernen kan være noen ganger.

Endret av Disorder
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
AnonymDiskusjon skrev (På 11.11.2019 den 17.34):

Får så en følelse av at alle i gruppen egentlig hater meg. Eller, ikke en følelse, men jeg tror det. Og nå er jeg egentlig overbevist om at jeg aldri burde møte opp på skolen igjen, og har også plutselig planlagt å slutte etter jul... 

 

Hei.

Har dere en psykolog på skolen din? Der har du ihvertfall en mulighet til å snakke ut. Jeg tviler på at det r noeb som har noe imot deg og du lider nok at depresjon. 

Lenke til kommentar

OCD er ofte en co-morbid condition. Altså at det ikke er OCDen som er problemet, men det som forårsaker OCDen som er problemet. OCD er bare ett symptom på at noe er galt. 

Edit: Altfor mange blir misdiagnosert fordi det er for lite press på at man skal kunne mer om mental helse, sånn skikkelig mental helse, ikke ''alle kan bli deprimert'' bullshit, som btw har vannet ut 'depresjon' til det punkt at folk ikke blir tatt på alvor lenger når de sier de er deprimert. Altfor mange tror det handler om å bare ''være litt nedstemt over lengre tid''. No, that's just called living. /rant over

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er bra at selv om du får en fornemmelse om at "alle hater deg", klarer du å putte følelsen til side og tenke rasjonelt nok til at dette ikke kan være reelt. (Fysj for en lang setning dette ble :p). Mange mangler en slik selvinnsikt, og legger derfor all skyld på alle andre enn seg selv. Type: Det er DIN feil at jeg føler det sånn. Absolutt ingen ting med meg å gjøre.

Godt du får hjelp. Og lykke til. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba
Omnia vincit amor skrev (På 17.11.2019 den 15.06):

Hei.

Har dere en psykolog på skolen din? Der har du ihvertfall en mulighet til å snakke ut. Jeg tviler på at det r noeb som har noe imot deg og du lider nok at depresjon. 

Ble mistenkt depresjon, og fikk henvisning til dps av psykolog på skolen og lege. Men tror bare jeg hadde noen dårlige dager, er mye bedre nå!  Så trengte sikkert bare å snakke ut litt.

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Lenke til kommentar
Gjest 6f9ca...0ba

Innså at jeg bare overdrev det jeg tenkte i forrige uke, ganske tullete. Alt er mye bedre nå, egentlig. Når jeg tenker over det er det jo helt tullete at jeg skal drive å dra ukentlig til legen for noe jeg TENKER.

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Lenke til kommentar
Disorder skrev (19 timer siden):

Ocd er som regel ikke symptom på noe galt. Noen ganger overlapper ocd med andre tilstander, slik som frykt som stammer fra ekte ting i verden f.eks. Ofte vil ocd være hovedproblemet. Hvis vi er inne på depresjon, så vil det 99% sikkert være symptom på ocd og ikke motsatt 

Ikke? Så du vil påstå at helt funksjonsfriske folk bare plutselig utvikler slike tilstander ut av det blå? Prøver du å si at det er arvelig? Det er nok ett arvelig komponent der, men det blir for avvisende å si at dette er ''normal'' oppførsel, for vi begge vet at OCD ikke er normalt, og det er veldig trygt å anta at det ikke oppstår ut av det blå. 

Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers skrev (45 minutter siden):

Ikke? Så du vil påstå at helt funksjonsfriske folk bare plutselig utvikler slike tilstander ut av det blå? Prøver du å si at det er arvelig? Det er nok ett arvelig komponent der, men det blir for avvisende å si at dette er ''normal'' oppførsel, for vi begge vet at OCD ikke er normalt, og det er veldig trygt å anta at det ikke oppstår ut av det blå. 

For det første så betyr det ikke at man ikke er funksjonsfrisk bare fordi man har ocd. Det kommer an på hva slags type ocd man har. Ocd kan oppdages når som helst i livet, gjerne med økende alder. Overdreven angst, tankekjør, depresjon, sjalusi f.eks kan være symptomer på ocd.

Og ja, ocd kan være arvelig, men kan også ha noe å gjøre med miljø. Mange i min nærfamilie har tvangstanker, noen har ikke. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest 6f9ca...0ba skrev (1 time siden):

Ble mistenkt depresjon, og fikk henvisning til dps av psykolog på skolen og lege. Men tror bare jeg hadde noen dårlige dager, er mye bedre nå!  Så trengte sikkert bare å snakke ut litt.

Anonymous poster hash: 6f9ca...0ba

Dette er klassiske tegn på depresjon. Gå til DPS og snakk med psykologene der. Kanskje du burde gå på antidepressiva? Er det sånn at du har slike tanker ofte? Hvis det er et mønster av slike episoder hvor du blir deppa så er det viktig å ta tak i det før det blir alvorlig. 

Gjør deg selv en tjeneste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...