Gå til innhold

Nærmer seg løsning for betong med aluminium-armering. Kan redusere CO2-utslippene med 80 prosent [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke vrenge konseptet? Aluminiumsrør fagverk med gjennomgående hulrom fylt med betong? Da ivaretar man både strekkrefter, kompressjonskrefter og får har kun ett materiale som utsettes for luft, vann, mekanisk slitasje etc.

Hehe, faktisk akkurat samme tanke som slo meg. En skulle jo tro det var rimelig gunstig løsning. Stort sett ytterst kreftene er størst. Derav også strekkreftene, betongens største svakhet.

Lenke til kommentar

Hehe, faktisk akkurat samme tanke som slo meg. En skulle jo tro det var rimelig gunstig løsning. Stort sett ytterst kreftene er størst. Derav også strekkreftene, betongens største svakhet.

 

Muligens jeg misforstår, men armering betyr at betongen må feste seg til armeringen. Det virker svært vanskelig å lage et opplegg for feste mot strekkkrefter (kammer, tenner, e.l.) på innsiden av et ekstrudert aluminiumsrør.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Muligens jeg misforstår, men armering betyr at betongen må feste seg til armeringen. Det virker svært vanskelig å lage et opplegg for feste mot strekkkrefter (kammer, tenner, e.l.) på innsiden av et ekstrudert aluminiumsrør.

Ikke så vanskelig når jeg tenker meg om: ekstrudere langsgående 'ribber' på innsiden og så sende et verktøy gjennom røret som deformerer avsnitt av ribbene på tvers av rørlengderetningen.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke vrenge konseptet? Aluminiumsrør fagverk med gjennomgående hulrom fylt med betong? Da ivaretar man både strekkrefter, kompressjonskrefter og får har kun ett materiale som utsettes for luft, vann, mekanisk slitasje etc.

 

Er ikke den virkelig store fordelen med betong at en i praksis får EN sammehengende blokk med hele bygningen?

 

Med fagverk kan en få svakheter i sveiser, bolter, osv.

 

Kan ikke egentlig noe om dette, men det du foreslår kan kanskje sammenlignes med høyhus i tre, som jeg har sett kritisert av ingeniører som bygger skyskrapere. Ikke på grunn av noe som har med materialer eller teori å gjøre, men utifra at en får en prosess med hundretusenvis av bolter, skruer, osv. der noen ting før eller siden vil monteres eller fabrikeres feil; mens støping med betong er en veldig ensartet prosess (der en tester betongen fra hver bil som kommer, og så er alt likt, og en sitter igjen med en homogen blokk til slutt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...