Gå til innhold

Utleie av leilighet og skatt


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg vurderer å leie ut leiligheten min seinere når jeg kjøper noe annet. Men det er lån på leiligheten. Forstår jeg det sånn at det er 22% skatt på overskuddet? Jeg forstår ikke helt hvordan regner på fradragene, kommunale avgifter og eiendomsskatt. Summerer man bare alt av utgifter og inntekter (lånet på leiligheten, leieinntekt, fratrekk for eiendomskatt osv) også er det 22% av det man går i pluss som er skatten? Sett over ett år, hvis leiligheten står tom en måned, kan jeg ikke se at jeg må skatte noe som helst da jeg går bare pittelitt i pluss per måned). 

 

Takk for input =) Dette kan jeg altfor lite om. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for input =) Dette kan jeg altfor lite om.

Her er en liste over mulige fradrag https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/fradrag/

Det som du bør merke deg er at lån ikke gir noen form for fradrag mtp utleieinntekter.

 

Dersom du velger å kun leie ut i 11 av 12 mnd, får du også fradrag for 11 av 12 mnd. Du bør også merke deg at det ikke nødvendigvis er lovlig å avtale utleie i kun 11 mnd, i hvert fall ikke hvis hensikten er å unngå skatt.

 

Forøvrig er det grovt sett 22% skatt på inntekter - utgifter.

Lenke til kommentar

Her er en liste over mulige fradrag https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/fradrag/

Det som du bør merke deg er at lån ikke gir noen form for fradrag mtp utleieinntekter.

 

Dersom du velger å kun leie ut i 11 av 12 mnd, får du også fradrag for 11 av 12 mnd. Du bør også merke deg at det ikke nødvendigvis er lovlig å avtale utleie i kun 11 mnd, i hvert fall ikke hvis hensikten er å unngå skatt.

 

Forøvrig er det grovt sett 22% skatt på inntekter - utgifter.

 

Så hvis jeg har avdrag på 10000 og leien er på 10000, så har jeg 10000 i inntekter? Det kan ikke stemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg har avdrag på 10000 og leien er på 10000, så har jeg 10000 i inntekter? Det kan ikke stemme. 

 

Utleie av egen bolig er normalt skattepliktig, og det er tydeligvis tilfelle her.

 

Etter sktl. § 6-40 fradrag for renter av skattyters gjeld. Merk at det ikke gis fradrag for avdrag av skattyters gjeld. Det er heller ikke en kostnad etter hovedregelen i § 6-1 1. ledd.

 

Vedlikehold er normalt fradragsberettiget, men særlige regler ved overgang fra skattefri til skattepliktig inntekt. Leies boligen ut i mindre enn 6 måneder i inntektsåret gis det ikke fradrag for vedlikehold.

Lenke til kommentar

Du får allerede fradrag på rentene på lånet via din personlige skatt. 

 

Alle relevante utgifter kan du trekke fra, fellesutgifter, forsikring, kommunale avgifter m.m 

 

Leier du ut møblert vil du også få 15% fradrag for slitasje. 

 

Har du 120k i leieinntekter pr år, og gjerne 40k i fradrag må du skatte for 80k. 

Medregnet skattetrekket for renter er det gjerne under 15k du skatter i året. 

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Avdrag er jo sparing og ikke en kostnad, ser ikke hvorfor størrelsen på avdragene endrer på hvorvidt det er lønnsomt.

 

Et annet aspekt som jeg mener er mye viktigere er prisutviklingen på boligen etter at du kjøpte den. Har den steget 1 mill i verdi kan du selge den med 1 mill skatrefri gevinst nå, men leier du ut i over ett år må du betale 22% skatt av verdistigningen.

Har boligen derimot fallt i verdi, vil det være lønnsomt å leie ut i et drøyt år for å få skattefradrag.

Lenke til kommentar

Du får allerede fradrag på rentene på lånet via din personlige skatt. 

 

Alle relevante utgifter kan du trekke fra, fellesutgifter, forsikring, kommunale avgifter m.m 

 

Leier du ut møblert vil du også få 15% fradrag for slitasje. 

 

Har du 120k i leieinntekter pr år, og gjerne 40k i fradrag må du skatte for 80k. 

Medregnet skattetrekket for renter er det gjerne under 15k du skatter i året. 

 

Leieinntektene vil svare til "utgifter", ergo jeg får en kostnad på 15000 på toppen av alt annet. Det spørs om det går rundt da. Evt må bare skatten regnes med i leien på en måte sånn at jeg går i 0 inklusiv skatt. 

 

Avdrag er jo sparing og ikke en kostnad, ser ikke hvorfor størrelsen på avdragene endrer på hvorvidt det er lønnsomt.

 

Et annet aspekt som jeg mener er mye viktigere er prisutviklingen på boligen etter at du kjøpte den. Har den steget 1 mill i verdi kan du selge den med 1 mill skatrefri gevinst nå, men leier du ut i over ett år må du betale 22% skatt av verdistigningen.

Har boligen derimot fallt i verdi, vil det være lønnsomt å leie ut i et drøyt år for å få skattefradrag.

 

Ikke lønnsomheten, mer om det faktisk kan gå rundt seinere og hvor stor begrensning det setter på kjøp av bolig nr 2. Boligen fikk jeg billig. Det var et tvangssalg.  

Lenke til kommentar

Leieinntektene vil svare til "utgifter", ergo jeg får en kostnad på 15000 på toppen av alt annet. Det spørs om det går rundt da. Evt må bare skatten regnes med i leien på en måte sånn at jeg går i 0 inklusiv skatt.

 

 

Ikke lønnsomheten, mer om det faktisk kan gå rundt seinere og hvor stor begrensning det setter på kjøp av bolig nr 2. Boligen fikk jeg billig. Det var et tvangssalg.

Da bør du regne på hvor mye verdistigning du har hatt til nå. Godt mulig det lønner seg å selge for deg. Evt du kan begynne å leie ut og så selge før det har gått et år.

 

Ser poenget ditt med at ting skal gå rundt. Likviditet er selvsagt viktig og kan gjøre det umulig å velge noe selv om det er en god investering.

Lenke til kommentar

Leieinntektene vil svare til "utgifter", ergo jeg får en kostnad på 15000 på toppen av alt annet. Det spørs om det går rundt da. Evt må bare skatten regnes med i leien på en måte sånn at jeg går i 0 inklusiv skatt. 

 

 

Ikke lønnsomheten, mer om det faktisk kan gå rundt seinere og hvor stor begrensning det setter på kjøp av bolig nr 2. Boligen fikk jeg billig. Det var et tvangssalg.  

 

Leiligheten eier du jo?. Om 20 år har den sikkert doblet seg i verdi og den har betalt seg ned. 

 

Avhengig av markedet du skal leie ut i så bør du forhåpentligvis kunne sitte igjen med en liten gevinst for å ha et vedlikeholdsfond og fortjeneste nok til å dekke skattetrekket ditt også. 

 

Men det blir mange faktorer her som spiller inn, da det er store forskjeller på en ny 2 roms innfor ring 3 og en hybel i Porsgrunn

Lenke til kommentar

TS kan ikke spise leiligheten. Det hjelper ikke at du bygger opp formue om du ikke får penger nok inn på konto til å betale løpende husholdningsutgifter.

 

Har man ikke rom for 15 tusen i årlige ekstra utgifter så bør man hverken vurdere å kjøpe ny bolig eller leie ut noe som helst. 

Da bør man ha helt andre prioriteringer. 

 

Og som nevnt bør man heller prøve å leie ut for 12 hvis kostnaden er 10 og da har man forhåpentligvis penger igjen på konto når restskatten kommer året etter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...