Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva skjer hvis du ikke leverer inn skilt


oddi

Anbefalte innlegg

Har en bil som ikke gikk gjennom EU kontroll. Skal ha den som prosjektbil og kommer til å mekke på den til sommeren. Med de nye reglene betales ikke lenger årsavgiften separat, lurte derfor i denne sammenheng på hva som skjer om jeg sier opp forsikringen, men ikke gidder å levere inn skiltene i påvente av at bilen blir fikset?

Tidligere ble vi jo straffet med at årsavgift måtte betales, men denne er jo innbakt i forsikringen nå.

 

Bilen vil ikke bli brukt frem til den er fikset og godkjent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Vil dette si at dersom jeg betaler forsikring og beholder skiltene så slipper jeg gebyr for nye skilter når den tid kommer?

 

Mye billigere å levere inn skiltene enn å betale forsikring, så vidt jeg vet så er det ikke påskiltingsgebyr hvis du levere skiltene selv til oppbevaring. Men bilen må selvfølgelig være godkjent før du får ut skiltene igjen.

Lenke til kommentar

Da er det jo en forsikret bil, da får du jo ikke avgift for at den ikke er forsikret. Sånn sett ikke noe forskjell fra i dag, bare at du ikke har lov til å kjøre den ettersom den ikke har gått gjennom EU-kontroll.

Men høres ut som en dyr måte å slippe unna ett gebyr for å få skilter på..

Ut fra https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/bestille-skilt så koster det 130-140 kr for ett sett skilt

 

Men kan være lurt å ha forsikring, den kan bli stjelt, brenne eller anndre skader selv om du ikke kjører på veien med den. Med mindre det er en bil med lav verdi da så klart.

Lenke til kommentar

Jeg vraket nylig bilen min, og da sa dem at jeg skulle levere inn skiltene til biltilsynet, var ikke noe som hastet men når det passet.

Nå blir nok ikke det før jeg blir pensjonist om 30-40 år siden jeg er på jobb når dem holder åpent.

 

De fleste trafikkstasjonene har luke/kasse du kan levere skiltene i utenom åpningstid nettopp av den grunn at folk gjerne jobber på dagtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for god info. Da jeg googlet dette kom det opp i en gammel tråd at det må betales et gebyr på 1650 kr ved utlevering av skilter fra biltilsynet, men hvis gebyret er på under 200 kr er det et lett valg.

Det høye gebyret er når vegvesenet eller politiet avskilter kjøretøyet ved kontroll langs vegen, ikke når eier avskiltet selv.

Endret av agvg
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...