Gå til innhold

Hvordan ser portaføljen min ut?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er 26 år og sparer litt på aksjesparekonto. Har ikke så god peiling på dette og følger ikke særlig med på markedet, målet er hovedsakelig langtidssparing på fond istedetfor å ha pengene stående på en sparekonto. Jeg har ca 3 månedslønner stående på en vanlig sparekonto, og fyller BSU hvert år.

 

Jeg sparer på 3 fond:

 

Skagen Global A - 112 016,37,- NOK

DNB Global Indeks - 40 009,83,- NOK

DNB Teknologi 10 000,- NOK

 

Hvordan ser dette ut? For dere som har god peiling, er det noe jeg burde endre på? 



Anonymous poster hash: bd65f...9f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Eneste grunnen til at jeg ikke har flyttet fra Skagen Global A er vell at jeg har hatt penger der så og si hele livet, siden foreldrene mine har spart litt hver måned siden jeg var yngre. Har hørt at Skagen generelt er ett dyrt fond å ha penger i?

 

Det står at jeg har 113 238,78 skattefritt uttak på aksjesparekontoen min, betyr det at jeg trygt kan flytte alt fra Skagen Global A uten å måtte skatte siden jeg har 112 016,37 ståender der?

 

Er det bare å trykke på ''Bytt'' og velge ''Alle andeler'', eller er det en bedre måte å gjør dette på?

Lenke til kommentar

Einig med Kontorstol. Skagen Global A har 1.00% kostnader mot 0.21% på DNB Global Indeks. I tillegg har DNB sitt gjort det betre siste 5 år, sjølv om det ikkje er noko fasit framover.

 

Skattefritt uttak betyr at du tar pengane ut av ASK, men det er ikkje det du eventuelt gjer. Det du gjer er å selje delane dine i Skagen Global A og investerer dei i DNB Global Indeks i staden for. Dette skjer inni ASK, så det er aldri snakk om å ta pengane ut. Akkurat korleis det blir gjennomført i din bank veit eg ikkje, men Bytt er kanskje riktig. Kva bank har du?

 

Du kan ominvestere alt du har på ASK når som helst, utan at dette løyser ut skatt. Det er først når du vil ta pengane ut av ASK og flytte det over på ein konto utanfor ASK at det er aktuelt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

De aller beste investorene har en konsensus om at aktive forvaltere ikke kan slå indeksen/markedet over tid. De har altfor mange interne regler / avkastningskrav til å klare det, samtidig som fremtidsutsikter for forskjellige bransjer er vanskelig å spå og nøyaktig markedstiming i all hovedsak er en myte. 

Passive indeksfond er veien å gå for the rest of us. Akkumulert er det enorm forskjell på hva du sitter igjen med på 1-2 % forskjell i forvaltningsgebyr over langt tid. Gitt at aktive forvaltere ikke klarer å slå markedet (over lengre horisont), vil dette koste oss enormt med tapt avkastning. 

Å være passiv er ikke negativt i investeringssammenheng. Det er bare å kjøre Rema 1000-mottoet. 

Det du derimot kan gjøre, er å "hegde" (sikre) deg litt på egenhånd. Man kan lage seg en sparenøkkel, hvor du feks investerer en viss % månedlig i aksjer, obligasjoner, gull osv. Obligasjoner og gull gjør det gjerne bra i tider hvor aksjer gjør det dårlig.

Derimot, gitt at man har lang horisont for sparing (eksempelvis pensjon eller tidlig nedtrapping ,og man er 20-30 og kanskje 40-årene nå) så ville jeg absolutt lagt hovedvekten på passive indeksfond. Dnb Global Indeks (eller tilsvarende) og kanskje en viss %-del i Emerging Markets. På tross av medienes ensidige negative bilde, er jo store deler av verden i vekst og det ligger myte potensiale i Brasil, India, Russland osv. 

Pass derimot på å satse for mye på "mindre" indekser. Eksempelvis er Nikkei-indeksen fortsatt lavere enn den var i 1989. Med andre ord ville ei krone/yen investert på topp i 1989 i Japan, hatt en nominell lavere den dag i dag - 30 år etter. Når man legger til inflasjon, er det ikke et pent bilde. 

Lenke til kommentar

Enig med de over her (minus sistemann).

Om du ikke trenger pengene så behold pengene i aksjemarkedet men bytt ut Skagen fondet med et index fond. KLP har også mange flotte index fond. KLP AksjeGlobal Index V er tilsvarende DNB global index med 0,18% kostnad. Om du tror krona vil styrke seg så kan også noe KLP AksjeGlobal Index IV være noe, dette er valutasikret fond men da med noe høyere gebyr (0,25%). KLP AksjeVerden Index er også et aktuelt fond, da får du også 10% eksponering mot fremvoksende markeder.

Om du har pengene på en vanlig sparekonto så kan det være greit å sjekke rentenivået. Du får sparekontoer på godt over 2%.

Lenke til kommentar
Gjest eb92c...cfa
20 hours ago, jonathan--- said:

Kan anbefale Nordnet sitt superfond som følger de 25 mest populære aksjene i Norge. Det er helt gratis :)

Ikke de 25 mest populære, men de 25 største selskapene listet på oslo børs basert på markedsverdi. Dette fondet gir en valutarisiko knyttet til norske kroner. Det gir også en altfor stor eksponering mot norsk økonomi hvor jeg antar at inntekten din også kommer fra. Selv om du aldri kommer til å sette din fot utenfor norges grenser så er store deler av det vi har og kjøper her på berget importert fra utlandet, i andre valutaer og fra andre selskaper enn norske.

Så... vær lur, kjøp Nordnet superfondet, men la det være en liten % andel av porteføljen din.

Anonymous poster hash: eb92c...cfa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...