Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage på sykehus regning - ikke mehold


Borger___

Anbefalte innlegg

Røntgen sender tydeligvis kun ut innkallinger per brev post, noe jeg aldri fikk lest, og gir ikke mehold i min klage på fakturert gebyr for ikke å ha møtt opp til time. Naturlig nok frustrerende da jeg hadde ventet ca 1 år på denne timen, men hva sier jussen. Er det mulig å komme noen vei med dette med å fortsette å avvise kravet? (Har forøvrig opplevd tidligere også at post ikke har kommet frem, antar det kan være alt fra postkasse tyveri, rot fra postens side eller kanskje mest aktuelt: Lagt i feil postkasse (leieboer har postkasse ved siden av med samme adresse, noe jeg forøvrig nevnte i innledende klage).) 

 

Røntgen har ikke varsling om timene via SMS, mail eller Digipost. Informasjon om time på Røntgen sendes kun per post. Det gis ikke medhold i klage begrunnet med påstand om feil levering av Posten. Ut ifra dette kan vi ikke imøtekomme kravet om å ettergi Ikke-møtt gebyret.

Dersom undersøkelsen fortsatt er aktuell, må vi få ny henvisning. Beskjed om time på Røntgen sendes kun per post.

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regelverket er forskjellig avhengig av om det er snakk om den offentlige spesialisthelsetjenesten, som reguleres av pasientbetalingsforskriften (forskrift 20. desember 2016 nr. 1848) § 7, eller et privat røntgeninstitutt (som er unntatt denne forskriften etter § 2 tredje ledd), som reguleres av alminnelig avtalerett.

Lenke til kommentar

Regelverket er forskjellig avhengig av om det er snakk om den offentlige spesialisthelsetjenesten, som reguleres av pasientbetalingsforskriften (forskrift 20. desember 2016 nr. 1848) § 7, eller et privat røntgeninstitutt (som er unntatt denne forskriften etter § 2 tredje ledd), som reguleres av alminnelig avtalerett.

 

Kjenner du til innholdet i disse regelverkene da? Dette er offentlig sektor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For offentlige helseforetak gjelder pasientbetalingsforskriften § 7:

 

§ 7.Gebyr når pasienten ikkje møter

Om pasienten ikkje møter opp til avtala time, og let vera å melda frå tidlegare enn 24 timar føre timen, kan pasienten verta kravd for 702 kroner i fråværsgebyr.

 

Om den avtala timen gjeld poliklinisk helsehjelp innan psykiatri eller rusbehandling, skal det ikkje krevjast høgare gebyr enn 351 kroner

Vilkåret er at pasienten ikke har møtt opp til "avtalt time". For at en time skal være avtalt må begge parter ha visst om den. En pasient som ikke har visst om timen kan vanskelig sies å ha "ikke møtt opp til avtalt time".

Lenke til kommentar

For offentlige helseforetak gjelder pasientbetalingsforskriften § 7:

 

 

Vilkåret er at pasienten ikke har møtt opp til "avtalt time". For at en time skal være avtalt må begge parter ha visst om den. En pasient som ikke har visst om timen kan vanskelig sies å ha "ikke møtt opp til avtalt time".

 

Ja, problemet er vel mangel på bevis (?)

 

Jeg på min side mener at problemet er ordningen dems og at de går baklengs inn i fremtiden med å utelukkende sende innkalling per brev. De på sin side mener tydeligvis at når de har sendt brev, uten at det kom i retur, er dette synonymt med at innkallelsen er lest og registrert og at de da har sitt på det rene..

Lenke til kommentar

De kan aldri bevise at det er mottatt, men de kan bevise at det er sendt varsel om time. Når de ikke hører noe, så antar de at du vil møte til timen. Når pasienter ikke dukket opp, får de et gebyr av to årsaker 1. Du dukket ikke opp, og må betale for det, 2. Du ilegges et gebyr fordi det kunne vært en annen pasient som kunne fått den timen om de visste at du ikke kom.

Å sende brev til folkeregistrert adresse et å sende det på en forsvarlig måte. Dersom posten ikke leverer din post, eller legger din post i feil postkasse, så er det en sak mellom posten og deg. Avsender leverer et oppdrag til posten og dersom de ikke fullfører det, så må du ta dette opplevd posten og evt kreve en erstatning for gebyret du nå må betale.

Hvis det skulle vært slik at man kan si «har ikke mottatt» og så slettes alt, så ville det vært rimelig enkelt for de som ikke betaler fakturaene sine å si «ikke mottatt» når huset går på tvangssalg (om man skal sette det på spissen). Man skal kunne stole på at posten leverer og dermed er det rimelig at du må ta dette opp med posten, som ikke har levert til deg slik de skulle ha gjort.

 

Anonymous poster hash: 4bcfb...c02

Lenke til kommentar

Hvordan kan de bevise at de i det hele tatt har sendt ut ett brev? Skulle jo også tro at i dagens samfunn burde slike offentlige dinosaurer begynne å tilpasse seg fremtiden. Brev burde sendes digitalt til digital postkasse der brukeren har dette. Det er også spesielt at det offentlige er så trege med å tilpasse seg, og spesielt i saker hvor det ville vært en stor miljøgevinst å gå over til digital levering av korrespondanse. Også spesielt at de kun sender brev på papir, og ingenting annet. Ikke en gang en sms dagen før som er ganske vanlig blant spesialisthelsetjenesten å gjøre.

 

Jeg ville jo argumentert med at dette ikke er gode nok rutiner i dagens samfunn, noen brev forsvinner jo, det er ett faktum. Risikoen for at pasienten da ikke dukker opp, fordi man ikke har fått innkallelsen, burde derfor ligge på sykehuset. Hadde de supplert med en SMS en dag i forveien hadde det stilt seg annerledes. Det er det minste man burde forvente at de har rutiner på. Det ville jo også ført til at flere avtalte timer ble gjennomført. Bra for effektiviteten og sykehuskøene. Utrolig at enkelte steder er så forferdelig dårlig som dette. Det bør prinsipielt straffe seg for det offentlige som henger så langt bakpå. 

 

Tror det neste stedet å sende klagen din til er fylkesmannen. Om jeg har forstått riktig. Koster vel ingenting, og sikkert verdt å prøve? Interessert i hvordan det eventuelt går, så gjerne oppdater tråden om du får noe svar. Instans etter fylkesmann tror jeg er helsedirektoratet. 

https://www.helsetilsynet.no/rettigheter-klagemuligheter/

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å sende brev til folkeregistrert adresse et å sende det på en forsvarlig måte. Dersom posten ikke leverer din post, eller legger din post i feil postkasse, så er det en sak mellom posten og deg. Avsender leverer et oppdrag til posten og dersom de ikke fullfører det, så må du ta dette opplevd posten og evt kreve en erstatning for gebyret du nå må betale.

Hvis det skulle vært slik at man kan si «har ikke mottatt» og så slettes alt, så ville det vært rimelig enkelt for de som ikke betaler fakturaene sine å si «ikke mottatt» når huset går på tvangssalg (om man skal sette det på spissen). Man skal kunne stole på at posten leverer og dermed er det rimelig at du må ta dette opp med posten, som ikke har levert til deg slik de skulle ha gjort.

Ser poenget i en del av det du sier, men er nå brevpost en forsvarlig måte å sende viktige innkallinger, burde det ikke sendes rekommandert hvis det skal være betegnes forsvarlig, spesielt når det gjelder helse?

 

Dessuten finnes det jo digitale alternativer pdd. i form av sms, digitpost og epost. Når disse alternativene faktisk eksisterer, burde man ikke da kunne forvente at folkehelsetjenesten i 2019 praktiserer noe av dette, når andre institusjoner både i privat og offentlig sektor har tatt i bruk slike løsninger for lengst?

Lenke til kommentar

Ved at de ser et brevet er generert i systemet deres og at de har rutiner som gjør det usannsynlig eller umulig at brevet blir generert, men ikke sendt ut.

Nettopp.

Jeg jobber med dokumentasjon og jeg må føre logger over hver minste lille ting jeg gjør. Dermed kan jeg dokumentere, eller i det minste sannsynliggjøre så å si alt jeg gjør (og ikke gjør).

Lenke til kommentar

Nettopp.

Jeg jobber med dokumentasjon og jeg må føre logger over hver minste lille ting jeg gjør. Dermed kan jeg dokumentere, eller i det minste sannsynliggjøre så å si alt jeg gjør (og ikke gjør).

 

Greit nok, la oss si det kan dokumenteres. Men det kan naturlignok ikke dokumenteres at det er mottatt. Hva tenker du om saken ellers? 

Lenke til kommentar

Greit nok, la oss si det kan dokumenteres. Men det kan naturlignok ikke dokumenteres at det er mottatt. Hva tenker du om saken ellers?

Så lenge sjukehuset kan vise til at brevet er sendt ut på forsvarleg måte gjennom posten, så er det rekna som så usannsynleg at posten har rota vekk brevet at det blir anteke at du har mottatt brevet.

 

Det viktigaste for å motbevise dette vil være å få klarheit i om brevet har vært rett adressert med rett navn og adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...