Gå til innhold

Sverige kan få verdens første permanente elektriske vei: Nå skal strekning velges


magiga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man hadde det vært mulig å lage en trådløs overføring via induksjon, og som samtidig ikke krever direktekontakt med underlaget?

 

Hvordan står det til teknologisk med tråsløs lading av elbiler?

 

Induksjon er helt topp så lenge du vet ca. hvor på bilen magnetfeltet treffer. Du overfører effekten gjennom et sterkt magnetfelt, og trenger at ladeplatene i bilen og i veibanen overlapper hverandre ca 75%. Dette for å unngå å varme opp understellet på bilen og for at magnetfeltet skal være lavere enn helsekravene. Enkelt å få til når biler (eller ferjer) står stille, under kjøring kan du lage en styring med autotracking hvis ikke bilføreren er helt stø på hånda. Når bilføreren tar en unnamanøver må du slå av strømmen, det kan du få til.

 

Så har vi prisen for et belte på flere kilometer med ladeplater i bakken, det krever at du finner en billig løsning. Det er sikkert noen andre som forsker på det allerede, et sted i verden.

Lenke til kommentar

 

Man hadde det vært mulig å lage en trådløs overføring via induksjon, og som samtidig ikke krever direktekontakt med underlaget?

 

Hvordan står det til teknologisk med tråsløs lading av elbiler?

 

Induksjon er helt topp så lenge du vet ca. hvor på bilen magnetfeltet treffer. Du overfører effekten gjennom et sterkt magnetfelt, og trenger at ladeplatene i bilen og i veibanen overlapper hverandre ca 75%. Dette for å unngå å varme opp understellet på bilen og for at magnetfeltet skal være lavere enn helsekravene. Enkelt å få til når biler (eller ferjer) står stille, under kjøring kan du lage en styring med autotracking hvis ikke bilføreren er helt stø på hånda. Når bilføreren tar en unnamanøver må du slå av strømmen, det kan du få til.

 

Så har vi prisen for et belte på flere kilometer med ladeplater i bakken, det krever at du finner en billig løsning. Det er sikkert noen andre som forsker på det allerede, et sted i verden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Online_Electric_Vehicle

Lenke til kommentar

 

Hvordan står det til teknologisk med tråsløs lading av elbiler?

 

Induksjon er helt topp så lenge du vet ca. hvor på bilen magnetfeltet treffer. Du overfører effekten gjennom et sterkt magnetfelt, og trenger at ladeplatene i bilen og i veibanen overlapper hverandre ca 75%. Dette for å unngå å varme opp understellet på bilen og for at magnetfeltet skal være lavere enn helsekravene. Enkelt å få til når biler (eller ferjer) står stille, under kjøring kan du lage en styring med autotracking hvis ikke bilføreren er helt stø på hånda. Når bilføreren tar en unnamanøver må du slå av strømmen, det kan du få til.
Bilprodusentane jobbar iherdig med å få til stadig betre autopilot-system for bilar. Med slike ladeplater i vegen er det ein no-brainer. Det skulle vere heilt trivielt å få bilen til å halde seg nøyaktig over dei. Som bonus kan systemet oppdage metalldelar som ligg i vegbana, og åtvare vedlikehaldspersonale på vakt, eller bilar som står stille i vegen.

 

Eg har tru på det som ei løysing for både tunge del-strekningar, som lange parti med bratt stigning, og i høgre felt på motorvegar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...