Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lyve om autorisasjon


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Straffeloven § 167.

 

§ 167.​ Ulovlig yrkes- eller virksomhetsutøvelse

Den som utøver et yrke eller en virksomhet uten å ha en nødvendig offentlig tillatelse eller autorisasjon,​ eller uriktig utgir seg for å ha dette, straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder.

Helsepersonelloven § 67 jf. § 74 setter straff av inntil tre måneders fengsel for bruk av tittel beskyttet etter loven.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for svar =) var i diskusjon med noen kompisser, og så noen jeg kjenner som hevder de er autorisert helsepersonell uten at de finnes i helsepersonell registeret så ble litt nysgjerrig på hvor alvorlig det er.

 

Er det slik at siden det er to lover som man kan dømt for at straffen automatisk blir høyere evt: at siden det er 2 så kan man ta utgangspunkt i strafferammen til den med høyest straff om det er et veldig graverende tilfelle?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I hvilke situasjoner lyver de om autorisasjon? Jeg vil tenke meg at om lyver om autorisasjon for økonomisk vinning, så vil det nok bli hardere straffet.

Vil tro det er å bryte enda en lov, men i utgangspungtet var det spørsmålet ment generelt da jeg hadde en diskusjon på emnet (ser du bort i fra familiemedlemet som påstår hun er helsearbeider på facebook, vil tro det i hennes tilfelle handler om status)

Lenke til kommentar

Så undres man jo litt om man kan kalle seg "doktor", i og med at det ikke er en beskyttet tittel, og så behandle pasienter i henhold til loven om alternativ behandling, altså ikke utføre inngrep eller behandling som kan medføre alvorlig helserisiko, uten å bli straffet ?

Det er vel strengt ikke tatt noe annerledes enn å kalle seg Sjaman Durex, å behandle folk for onde ånder og annet vås, selv om enkelte kanskje kan misforstå "doktor" som at man faktisk er lege (som jo heller ikke krever en doktorgrad) ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro det er å bryte enda en lov, men i utgangspungtet var det spørsmålet ment generelt da jeg hadde en diskusjon på emnet (ser du bort i fra familiemedlemet som påstår hun er helsearbeider på facebook, vil tro det i hennes tilfelle handler om status)

Helsearbeider er vel ikke noen beskyttet tittel, alle som jobber i helse, enten ufaglærte eller oss med autorisasjon, er helsearbeidere. Er vel noe annet om man er helse_fag_arbeider som man må ha fagbrev for.

Uansett, det skal komme opp når man googler hvilke utdanninger som er lovbeskyttede titler. For ikke alle titler er beskyttet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helsearbeider er vel ikke noen beskyttet tittel, alle som jobber i helse, enten ufaglærte eller oss med autorisasjon, er helsearbeidere. Er vel noe annet om man er helse_fag_arbeider som man må ha fagbrev for.

Uansett, det skal komme opp når man googler hvilke utdanninger som er lovbeskyttede titler. For ikke alle titler er beskyttet.

Beklager, mente Helsefagarbeider. 

 

Det er yrkesutøvinga med falsk tittel som er ulovleg. Så du kan ikkje kalle deg lege og "behandle" pasientar ustraffa.

 

Men det er ikkje straffbart å gå rundt og presentere deg som doktor, prinsesse eller pilot så lenge du ikkje praktiserer.

 

Så om jeg forstår deg riktig så kan jeg dra på byn, og fortelle at jeg er lege evt Doctor medicinae (dr.med.) (går som en beskyttet tittel) så lenge jeg ikke praktiserer som lege evt sykepleier eller andre beskyttende titler?

 

Fordi her kommer det ikke frem at det må være i en arbeidssituasjon (hentet fra helsedirektoratet)

 

Bare den som har norsk autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning etter § 53, har rett til å benytte slik yrkesbetegnelse som kjennetegner vedkommende gruppe helsepersonell. Dette gjelder også for den som hadde autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning frem til bortfall på grunn av alder, jf. § 54 første ledd.

 

Ingen må uriktig benytte titler eller markedsføre virksomhet på en slik måte at det kan gis inntrykk av at vedkommende har autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning etter helsepersonelloven, jf. første ledd, eller er registrert utøver av alternativ behandling, jf. andre ledd

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vet det er ulovlig å utgi seg for å være lege uten å være det. Usikker på om det er kun beskyttete titler som det er ulovlig å utgi seg som?

Interassant om du ikke kan gå ut på byen og utgi deg å være en beskyttet tittel, jeg kan jo ikke gå på byen å bryte taushetsplikten, men om det er så mye som kan bli gjort hvis jeg gjør det vet jeg ikke.

Endret av probedroid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...