Gå til innhold

Slakter Tesla Smart Summon


Anbefalte innlegg

Problemet med den metodikken er at du får bare data som passerer et triggerkriterie, men siden mye av grunnlagsutfordringen er hvordan du får maskinen til å forstå hva den ser er dette også et problem for å definere triggerkriteriene. Dataene de får på denne måten er dermed biasert til hva de alt kan gjenkjenne.

 

Metodikken kan dermed utnyttes for å få mer data på lett definerbare ting som spesifikke problematiske kryss o.l., men den er ikke like nyttig for å fylle datagap i treningssettet siden du må ha de datagapene fyllt for å definere triggerne dine i første omgang.

 

Noen hundre MB er forøvrig ikke så mye i denne sammenhengen. Systemet vil trenge høyoppløst video for 360 grader rundt bilen samt data fra andre sensorer. Det blir mange MB pr. sekund.

 

Nevralnett er etter min ringe erfaring ganske lite robuste i kontakt med åpne datasett (Datasett der det ikke er en endelig og veldefinert sett av mulige stimuli) og antagelsen om at det er bare å hive mer data på de for å komme til noen slags selvkjøringsløsning er etter mitt syn lite vel fundert.

Jeg er verken noe nevralnett eller autopilot ekspert på noe som helst vis så det vil jeg ikke uttale meg om.

 

Men 10 min med Sentry Mode på Tesla er rundt 900MB 360 grader. Så regner ikke med de sender 10 min om gangen når de sender klipp dersom de bare har bruk for 20 sek av en søppelsekk som blåser over veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Rundt 2:05, dersom det er situasjoner de har lite data på kan de be bilene sende informasjon tilbake dersom de ser akuratt denne situasjonen. Og jeg har selv sett at min bil av og til laster opp noen hundre MB med data.

Jeg skjønner ikke helt logikken i å trene systemet fra å fjerne en sykkel, når det kan bli gjort på en mye bedre måte. 

 

Om systemet ser en bil, og en sykkel på den måten, så er det bare å tracke pixelforskjeller fra det den trur er sykkelen, og bilen. Er det 0-X gjentagende parallax over 5-10 frames, så vet man at det er en bil med en påmontert sykkel. 

 

Det beste ville vært å gi beng i å prøve å trene systemet for påmonterte sykler, og kun fokusere på individuelle objekter.

Hvis ikke, så må man finne eksempler på alt mulig rart, og absolutt alle biler med alle sykler. 

 

Er det detektert to objekter uten parallax, så må en sjekke om de minsker eller øker under bevegelse. Gjør dem ikke det, så kan man fint konkludere at objektene sitter fast sammen. Det å bemerke to objekter viser jo videoen at de klarer, så hvorfor må de trene nevralnettet med lignende bilder? Jeg forstår rett og slett ikke helt logikken. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE

 

Rundt 2:05, dersom det er situasjoner de har lite data på kan de be bilene sende informasjon tilbake dersom de ser akuratt denne situasjonen. Og jeg har selv sett at min bil av og til laster opp noen hundre MB med data.

OK, takk. Da gjør de helt klart det. Kudos!

 

Interessant informasjon, sverreb.

Lenke til kommentar

 

Eh, så ikke bruk den? Herregud å tullete folk er (i sak og generelt kommentarfelter); er sikkert tapetsert med advarsler i manual men allikevel klarer folk å gå av konseptene når dem bruker funksjonen og det da går rett vest.

Du kan jo spørre deg selv, rundt hvor mange som leser hele manualen på nytt mellom hver OTA oppdatering, kontra menneskene som kun hører på mediene, og det Elon Musk selv sier om egenskapene til de nye funksjonene.

 

In online marketing materials (and in public comments from CEO Elon Musk), Tesla says owners using a smartphone can summon their vehicles to come pick them up to help in everyday situations, such as to avoid walking across a parking lot in the rain or with an armful of groceries.

Akkurat dette kan smart summon gjøre.

Og akkurat dette er det beskrevet i manualen at den skal gjøre.

 

Det er når du prøver å bruke den til noe annet at den ikke fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har ein nesten ny TMX (des 18) som på autopark fann på å kjøre inn i ei gigantisk betongsøyle i eit parkeringshus. Eg rakk å høgge i bremsa før den ødela meir enn plastskjermen på hjulbuen.

Poenget mitt er at den betongsøyla som eg såg veldig godt i speilet og som bilen ikkje såg i det heile tatt kunne vore ei barnevogn, ein pensjonist eller kva som helst.

 

Tesla har blindspots, det er jeg overbevist om. Kjenner andre som har opplevd ligende. Ryget i vegger etc uten at systemet har sagt ifra. Man blir jo litt lat.

 

Mulig bilen ser det, men den vet kanskje ikke hva den skal gjøre alltid, og da gjør den....ingenting.

Ja de har blindsoner, de benytter faktisk et utdatert kameraoppsett som er flere år gammelt fremdeles. De fleste nye biler har faktisk et bedre oppsett og selv ikke dem lanserer slike funksjoner til folk enda.

Så er det de som mener et forbud ville hindret utviklingen: er dere riv ruskende gal... Man kan fint utvikle et system under kontrollerte forhold slik alle andre gjør, man trenger ikke kutte kostnader ved å la kjøpere teste det for så å avskrive seg alt ansvar.

Endret av GadgetBoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har ein nesten ny TMX (des 18) som på autopark fann på å kjøre inn i ei gigantisk betongsøyle i eit parkeringshus. Eg rakk å høgge i bremsa før den ødela meir enn plastskjermen på hjulbuen.

Poenget mitt er at den betongsøyla som eg såg veldig godt i speilet og som bilen ikkje såg i det heile tatt kunne vore ei barnevogn, ein pensjonist eller kva som helst.

 

Tesla har blindspots, det er jeg overbevist om. Kjenner andre som har opplevd ligende. Ryget i vegger etc uten at systemet har sagt ifra. Man blir jo litt lat.

 

Mulig bilen ser det, men den vet kanskje ikke hva den skal gjøre alltid, og da gjør den....ingenting.

Ja de har blindsoner, de benytter faktisk et utdatert kameraoppsett som er flere år gammelt fremdeles. De fleste nye biler har faktisk et bedre oppsett og selv ikke dem lanserer slike funksjoner til folk enda.

Så er det de som mener et forbud ville hindret utviklingen: er dere riv ruskende gal... Man kan fint utvikle et system under kontrollerte forhold slik alle andre gjør, man trenger ikke kutte kostnader ved å la kjøpere teste det for så å avskrive seg alt ansvar.

Hadde blindsoner som var 8 meter fra bilen*

Med mindre du mener den også må ha et kamera opp i luften.

 

Problemet er at den bruker ultrasoniske sensorer.

Om bilen står stille, og et objekt står stille, så kan den ikke forstå om det er noe i nærheten.

 

https://electrek.co/2016/10/20/tesla-new-autopilot-hardware-suite-camera-nvidia-tesla-vision/

 

Det at folk ikke forstår hva det er de kjøper, og hvordan de skal bruke dette, er ikke Tesla sin skyld.

De forklarer alt i manualen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at folk ikke forstår hva det er de kjøper, og hvordan de skal bruke dette, er ikke Tesla sin skyld.

De forklarer alt i manualen.

 

"Hvordan de skal bruke dette"??

 

Eg stod foran ein ledig parkeringsplass, bilen foreslo sjølv at den kunne parkere for meg i den ledige plassen og eg takka ja til dette generøse tilbudet. Problemet var at den ikkje såg den gigantiske betongsøyla ved sidan av parkeringsplassen som eg såg.

 

Hadde vore flott om du kan utdjupe kva eg ikkje forstår, ev kva eg kunne lært av å lese brukarmanualen i mitt tilfelle.

 

Seier ikkje at eg skyldar på Tesla, men teknologien er veeeldig langt frå ufeilbar per dags dato. Det einaste som irriterer meg fortsatt per dags dato er at etter dei fekk oppgitt tidspkt for hendelsen så ville dei ikkje på servicesenteret dra hendelsen min ut av "systemet" for å diagnosere kvifor bilen fåkka opp. Eg kunne imidlertidig få ei slik diagnose utført for eiga regning.

Det fekk meg til å tvile litt på selskapets reelle vilje til å lære av feil. Tesla har blitt litt meir big business & tweets enn eg håpte det var.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet var at den ikkje såg den gigantiske betongsøyla ved sidan av parkeringsplassen som eg såg.

 

Hadde vore flott om du kan utdjupe kva eg ikkje forstår, ev kva eg kunne lært av å lese brukarmanualen i mitt tilfelle.

 

Kanskje den delen som sier at systemene ikke kan oppdage alt, og at sjåføren derfor må være klar til å stanse bilen når som helst?

 

Systemet er ikke laget for å oppdage ting som står helt stille, om det ikke ser ut som et menneske. Hadde systemet gjort det så ville den aldri klart noe som helst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Systemet er ikke laget for å oppdage ting som står helt stille, om det ikke ser ut som et menneske. Hadde systemet gjort det så ville den aldri klart noe som helst.

Huh!?

Lenke til kommentar

 

Problemet var at den ikkje såg den gigantiske betongsøyla ved sidan av parkeringsplassen som eg såg.

 

Hadde vore flott om du kan utdjupe kva eg ikkje forstår, ev kva eg kunne lært av å lese brukarmanualen i mitt tilfelle.

 

Kanskje den delen som sier at systemene ikke kan oppdage alt, og at sjåføren derfor må være klar til å stanse bilen når som helst?

 

Systemet er ikke laget for å oppdage ting som står helt stille, om det ikke ser ut som et menneske. Hadde systemet gjort det så ville den aldri klart noe som helst.

Ok, takk for utdjupinga. Frå nå av skal eg være på vakt kvar gong bilen nærmar seg ting som ikkje ser ut som eit menneske!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Systemet er ikke laget for å oppdage ting som står helt stille, om det ikke ser ut som et menneske. Hadde systemet gjort det så ville den aldri klart noe som helst.

Huh!?

Radar systemer kan ikke se ting som står stille.

De er laget for å oppdage ting i bevegelse.

Tesla har derimot også kamera, som kan se former, og om noe har samme form som et menneske så vil bilen unngå dette.

 

https://www.google.com/amp/s/www.wired.com/story/tesla-autopilot-why-crash-radar/amp

Lenke til kommentar

 

 

Systemet er ikke laget for å oppdage ting som står helt stille, om det ikke ser ut som et menneske. Hadde systemet gjort det så ville den aldri klart noe som helst.

Huh!?

Radar systemer kan ikke se ting som står stille.

De er laget for å oppdage ting i bevegelse.

Tesla har derimot også kamera, som kan se former, og om noe har samme form som et menneske så vil bilen unngå dette.

 

https://www.google.com/amp/s/www.wired.com/story/tesla-autopilot-why-crash-radar/amp

For ordens skyld så er det ikkje radar som blir brukt ved parkering og anna nær bilen. Det er ultralyd, ref. dei runde knottane som er innfelt rundt heile Teslaen. Ultralyd drit i om ting står stille eller ei. Den sender ut en lydpuls som reflekterar og kjem tilbake dersom der er eit objekt. Tida den bruker på rundreisa blir regna om til avstand. Simples.

Lenke til kommentar

For ordens skyld så er det ikkje radar som blir brukt ved parkering og anna nær bilen. Det er ultralyd, ref. dei runde knottane som er innfelt rundt heile Teslaen. Ultralyd drit i om ting står stille eller ei. Den sender ut en lydpuls som reflekterar og kjem tilbake dersom der er eit objekt. Tida den bruker på rundreisa blir regna om til avstand. Simples.

 

Sensorene har en rekkevidde på 8 meter.

Kan ikke oppdage alt.

Spesielt ikke ting som står stille.

Og fungerer ikke om bilen er for skitten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Sensorene har en rekkevidde på 8 meter.

Kan ikke oppdage alt.

Spesielt ikke ting som står stille.

Og fungerer ikke om bilen er for skitten.

Ryggesensoren på bilen min fungerer da selv når jeg står stille. Den har heller aldri sviktet pga skitt. Nei, dette er rett og slett for dårlig av Tesla. Slutt med bortforklaringene.

Lenke til kommentar

Ryggesensoren på bilen min fungerer da selv når jeg står stille. Den har heller aldri sviktet pga skitt. Nei, dette er rett og slett for dårlig av Tesla. Slutt med bortforklaringene.

 

Ryggesensoren på bilen din er vel ikke laget for å kjøre bilen i autopilot langs en landevei heller?

Er den også plassert inne i bilen, bak metall?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ryggesensoren på bilen din er vel ikke laget for å kjøre bilen i autopilot langs en landevei heller?

Er den også plassert inne i bilen, bak metall?

Nei, og nei. Men dette har da ingenting med landeveien å gjøre. Summon skal vel navigere i lav hastighet på en parkeringsplass. 

Lenke til kommentar

 

Ryggesensoren på bilen din er vel ikke laget for å kjøre bilen i autopilot langs en landevei heller?

Er den også plassert inne i bilen, bak metall?

Nei, og nei. Men dette har da ingenting med landeveien å gjøre. Summon skal vel navigere i lav hastighet på en parkeringsplass. 

Men summon bruker vel sensorene og prosessoren som Tesla bruker til autopiloten sin?

Den kjører mest sannsynlig også på samme programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...