Gå til innhold

E-SPORT: Utestenges etter å ha støttet Hong Kong-demonstrasjoner


Anbefalte innlegg

De oppfodret vel ikke det. De måtte ta en avgjørelse på om de skulle sensurere mesteren i en turnering for å ha et interju etter seieren eller ikke. Hvertfall slik jeg forstå det. 

 

Det er også 2 casters som aldri vil kunne få ta flere oppdrag fra Blizzard. 

 

Er ikke enkelt å bli proff i et game, når man blir bannet i et år så er det så og si at han har fått sparken. Twitch er noe helt annet og kan ikke sammenlignes når det er snakk om 2 forskjellige inntekts grupper. Blir som å si at det er greit at du blir permitert i et år fordi at du har et annet arbeidsforhold. 

 

Det at han blir tildelt penger fra fans gjør det vel ikke noe mer ok at han blir fratatt en premie han har vunnet fair fordi han sa 8 ord som deler av verden ikke liker, men de fleste støtter? 

 

Det at straffen er så streng mener jeg er med å gjøre dette til en "politisk" sak fra Blizzard sin side. Er enig at det ikke burde blitt sagt der  og at strass skal tildeles men at den er ALT for streng. Det at du sier at Blizzard med denne straffen holder seg nøytrale er jeg også veldig uenig i. Jeg mener igjen at en langt mindre straff ville gjort at de hadde fremstått mye mer nøytral. 

 

Mener du at det hadde vært bedre om Blizzard ble politisk aktive?

Alle spillene deres skulle nå være fri for mannfolk ettersom de ville støtte feminisme?

Karakterene dine ble gjort om til kvinner.

 

Dette orker jeg ikke å svare på fordi jeg mener du avsporer fulstendig og hva har dette med kjønn å gjøre? Hadde det vært noe annet om denne proffen hadde vært kvinne? 

 

 

Blizzard har heller ikke lagt seg på noen Kina standard.

 

Neida, de behandler sine ansatte så godt... Det er stor trygghet å jobbe hos Blizzard og lønna er god ikke sant? 

 

De motar penger fra kinesike selskap, og vi kan derfor spørre oss om det er også grunnen til at straffen er såpass streng. Vi vet ikke om dette er for å bligjøre aksjonærer men det er jo grunnlag til beskymring for det. 

For der første.

Ingen har blitt sparket enda.

 

For det andre.

Det var intervjueren som sa han måtte si ordene.

 

For det tredje.

Hva er inntektene til en proff Hearthstone spiller?

Er jobben hans spilling, eller streaming?

Hvor mye tjener han i året om du kutter vekk alt annet enn det han tjener på selve Hearthstone?

 

Fjerde.

Det er helt rett å ta fra ham pengene han vinner i en turnering han selv klarer å få seg utestengt fra.

Om de ikke hadde tatt pengene så kunne de pengene gått til å støtte hans politiske syn.

Noe som ville være feil, når Blizzard skal være nøytrale.

 

Femte.

Dette er som sagt en straff som ligger helt på linje med tidligere straffer fra Blizzard.

Som nevnt tidligere.

Hadde de gitt ham mindre straff, så ville det gått dårlig overens med deres tidligere spillere som også ble straffet.

 

Sjette.

Du mener personen i dette tilfellet skal få mildere behandling fordi han er imot noe du ikke liker.

Om han hadde vært for noe du ikke liker, skulle han da fått strengere straff?

Hvorfor skal du eller andre få bestemme hvilke synspunkter som er mer verdige?

 

Syvende.

Blizzard stiller seg nøytrale.

Om de ikke hadde vært nøytrale så ville de da kunne legge politiske budskap inn i spillene sine.

Slik som eksemplet mitt.

 

Åttende.

Er Kina det eneste landet Blizzard tjener penger på?

Landet selv?

Eller selger de spill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For der første.

Ingen har blitt sparket enda.

 

2 casters har mistet arbeidsforholdet til Blizzard som i dette tilfellet er arbeidsgiver/oppdragsgiver. Ja dette oppdraget var ferdig, men måten det ble "avlsuttet" på for demmes del ligner veldig på en "oppsigelse" i den grad det finnes i denne bransjen. 

 

For det andre.

Det var intervjueren som sa han måtte si ordene.

 

Nå skal jeg ikke være sikker her, for jeg kan ikke språket og har kun lest hva andre har oversatt. Men om det var slik at de viste om det så finner jeg det merkelig. Spesielt siden dette var rett etter en finale og interju med vinneren.

 

For det tredje.

Hva er inntektene til en proff Hearthstone spiller?

Er jobben hans spilling, eller streaming?

Hvor mye tjener han i året om du kutter vekk alt annet enn det han tjener på selve Hearthstone?

 

Det varierer på hvor stor suksess han har. Men som du sier så må mange proffe streame for å pøse på sin inntekt eventuelt ha en "stabil" inntekt. Da sier det vel kanskje seg selv at om man tar vekk en del av inntekten i dette regnestykket så blir det fort et stort kutt i inntekten.  Men mener forsatt at dette ikke er relevant med tanke på en diskusjon rundt om straffen er for hard eller ikke. 

 

Fjerde.

Det er helt rett å ta fra ham pengene han vinner i en turnering han selv klarer å få seg utestengt fra.

Om de ikke hadde tatt pengene så kunne de pengene gått til å støtte hans politiske syn.

Noe som ville være feil, når Blizzard skal være nøytrale.

 

Hvordan fordinder det eventuelt at pengene blir brukt til et politisk syn? Du synser jo med hva pengene KAN brukes til og det burde vel ikke taes stilling til av de som driver turneringer? Hvordan vet du at han ikke kommer til å bruke de pengene på å betjene regninger og kjøpe mat?  Det er tydelig at jeg og veldig mange andre deler dette synet om at Blizzard oppfører seg mer og mer brutalt og kynisk både når det gjelder ansatte og spillere. 

 

Femte.

Dette er som sagt en straff som ligger helt på linje med tidligere straffer fra Blizzard.

Som nevnt tidligere.

Hadde de gitt ham mindre straff, så ville det gått dårlig overens med deres tidligere spillere som også ble straffet.

 

Tyder igjen bare på at Blizzard har et problem med overdrevet streng straff ved små ting. Og nå må ikke du gni om dette til at alt skal være lov og null sensur. 

 

Sjette.

Du mener personen i dette tilfellet skal få mildere behandling fordi han er imot noe du ikke liker.

Om han hadde vært for noe du ikke liker, skulle han da fått strengere straff?

Hvorfor skal du eller andre få bestemme hvilke synspunkter som er mer verdige?

 

Jeg mener ikke at han burde få en strengere straff fordi han sa imot noe du støtter! Her er det ikke snakk om hva jeg eller du liker selv om du prøver å vri dette om til en personlig synspunkt. Dette er noe med grunnlegende menneskerettigheter og firma/selskap som velger å undergrave dette. 

 

Syvende.

Blizzard stiller seg nøytrale.

Om de ikke hadde vært nøytrale så ville de da kunne legge politiske budskap inn i spillene sine.

Slik som eksemplet mitt.

 

De er ikke nøytrale.. Det at de velger å støtte kina såpass mye de gjøre i nettop denne "saken" viser jo nettop at de ikke er nøytrale. Hvorfor skulle de da være så strenge og stenge streams som støtter hong kong? 

 

 

Åttende.

Er Kina det eneste landet Blizzard tjener penger på?

Landet selv?

Eller selger de spill? 

 

De selger spill, men deres måte å drive butikk på blir mer og mer smakløs for deres kunder og det merkes mer og mer over hele Blizzard. Det er også bare å se hvor ofte de motar negative medie oppslag. Vi husker jo alle hva de gjorde i desember i fjor... Nå er det enda verre. 

 

Vi kan jo da spørre oss om de lever for å selge spill eller bligjøre aksje eiere. Er fokuset på det første så failer de mer og mer og oftere og oftere. Blir direkte spennende å se utviklingen av Blizzard neste år, ikke minst Blizzcon :o 

Lenke til kommentar

https://www.pressfire.no/nyheter/PC/14697/blizzard-stanset-ny-stream-med-hong-kong-sttte-n-raser-fans-ansatte-og-politikere

Du kan jo lese denne og komme og fortelle meg at ingen har fått sparken og at blizzard er nøytral. 

 

Blizzard mente Wai brøt deres turneringsregler, som sier at de kan utestenge spillere som «skader Blizzards omdømme» - en definisjon de selv bestemmer hva skal være.

På Blizzards offisielle Weibo-sider for spillet (Weibo er et kinesisk sosialt medie), forklarer derimot selskapet at Wai ble utestengt for å ha kommet med politiske uttalelser – og at Blizzard vil «ivareta nasjonal verdighet» for Kina.

 

Så dette er å være nøytral? Når blizzard straffer noen så hardt for å støtte menneske rettigheter og sier at det skader blizzards omdømme så sier det vel seg selv at de ikke holder seg nøytrale. 

 

Lenke til kommentar

https://www.pressfire.no/nyheter/PC/14697/blizzard-stanset-ny-stream-med-hong-kong-sttte-n-raser-fans-ansatte-og-politikere

 

Du kan jo lese denne og komme og fortelle meg at ingen har fått sparken og at blizzard er nøytral. 

 

Blizzard mente Wai brøt deres turneringsregler, som sier at de kan utestenge spillere som «skader Blizzards omdømme» - en definisjon de selv bestemmer hva skal være.

På Blizzards offisielle Weibo-sider for spillet (Weibo er et kinesisk sosialt medie), forklarer derimot selskapet at Wai ble utestengt for å ha kommet med politiske uttalelser – og at Blizzard vil «ivareta nasjonal verdighet» for Kina.

 

Så dette er å være nøytral? Når blizzard straffer noen så hardt for å støtte menneske rettigheter og sier at det skader blizzards omdømme så sier det vel seg selv at de ikke holder seg nøytrale. 

 

 

1.

Ifølge casterne selv, når jeg la ut den kommentaren, var de ikke klare om de hadde fått sparken eller ikke.

De hadde kun fått beskjed om å avvente.

Inntil videre fikk de ikke gjøre noe, men de skulle kontaktes senere.

 

2.

Ja. De er nøytrale.

Mener du virkelig at de må straffe folk som har et syn men ikke et annet, og at de da ville vært mer nøytrale enn nå når de straffer alle likt?

Lenke til kommentar

 

Kva er argumentet ditt egentlig? At ein regel blei brutt, og vedkommende fekk straff, og du slutter å kjøpe av Blizzard?

Jepp.

Fint det!

Helt enig.

Mitt argument er fortsatt at Blizzard hadde ingen annet valg, ...

Blizzard har allverdens valg mht utmåling av straff. Den bør stå i stil til forbrytelsen og dette var en protest på 5 sek. uten både brann & bråk. Ingenting ble vandalisert eller ødelagt som følge av protesten. Ei heller ble noen skadet.

At du ikkje makter å sjå det, er synd.

Ditto.

Dette unngikk dei ved å følge regelverket.

Neppe, greia ser ut til å ha slått veldig dårlig ut. Med rette.

Ja du kan gjerne argumentere at straffen er for drøy. Og der har eg heller lite å sei på. Det finnes vel ingen sammenligning, då det Blitzchung gjorde, har aldri blitt gjort før i ein Hearthstone event?

 

At det har slått dårlig ut, er på ingen måte eit godt argument. Dei fleste rasjonelle personer, kan fint sjå at Blizzard handlet riktig, om dei ikkje vil bli dratt inn i politikk, ved å enten sjå vekk fra eget reglement, eller indirekte støtte Blitzchung. For å forbli nøytrale, politisk, måtte selvfølgelig Blizzard straffe Blitzchung etter regelverket. Det gjorde dei. Og det var riktig.

 

Så får du heller grine på nasen av størrelsen på straffen. Det legger eg meg ikkje borti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er litt tragi komisk er at Blizzard ikke straffer Amrikanske ungdom som gjør det samme om ikke verre. Her vises det støtte til Hong kong og oppfording til boikott av Blizzard. 

Sier ikke at dette er noe vi bør ønske mer av, men påpeker heller forskjeller og likheter i disse sakene. 

 

https://www.reddit.com/r/hearthstone/comments/dg52wf/american_university_forfeits_all_their_games_by/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

At det har slått dårlig ut, er på ingen måte eit godt argument. Dei fleste rasjonelle personer, kan fint sjå at Blizzard handlet riktig, om dei ikkje vil bli dratt inn i politikk, ved å enten sjå vekk fra eget reglement, eller indirekte støtte Blitzchung. For å forbli nøytrale, politisk, måtte selvfølgelig Blizzard straffe Blitzchung etter regelverket. Det gjorde dei. Og det var riktig.

Aprops dette "regelverket" du mener skal være en slags formildende greie mht. møkkaselskapets handlinger; 

Det som er litt tragi komisk er at Blizzard ikke straffer Amrikanske ungdom som gjør det samme om ikke verre. Her vises det støtte til Hong kong og oppfording til boikott av Blizzard.

Det kommer vel av at Blizzard egentlig ikke har noen regler, men isteden dette:

 

Engaging in any act that, in Blizzard’s sole discretion, brings you into public disrepute, offends a portion or group of the public, or otherwise damage’s Blizzard image will result in removal from Grandmasters and reduction of the player’s prize total to $0 USD, in addition to other remedies which may be provided for under the Handbook and Blizzard’s Website Terms.

Mao.:

Blizzard kan når som helst, av hvilken grunn som helst, hive ut hvem som helst av konkurranser og ta fra dem premiepengene.

 

 

Så det er ikke annet å forstå at siden Blizzard velger denne handlingen at selskapet finner utsagnet til spilleren svært upassende. Demokratiforkjempere og denslags uhyrligheter står nok i veien for deres inntjening. Diktaturer og ettpartiløsninger virker å være foretrukket her - diktatur er jo forøvrig langt mer i stil med selskapets eget "regelverk".

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

@Tiltman

 

Er jo litt mer det at om en gutt fra hong kong støtter hong kong blir det rabalder, om 3 gutter fra usa velger å støtte hong kong og oppfordre til blizzard boikott så skjer det ikke stort (ikke sammenlignet vertfall)

Det Blizcun sa var jo ikke noe om selve blizzard, det gjorde de amrikanske guttene. Burde vel egentlig være andre veien med tanke på straff. 

Lenke til kommentar

@Tiltman

 

Er jo litt mer det at om en gutt fra hong kong støtter hong kong blir det rabalder, om 3 gutter fra usa velger å støtte hong kong og oppfordre til blizzard boikott så skjer det ikke stort (ikke sammenlignet vertfall)

 

Det Blizcun sa var jo ikke noe om selve blizzard, det gjorde de amrikanske guttene. Burde vel egentlig være andre veien med tanke på straff. 

 

Var det de samme reglene som gjaldt for begge turneringene?

Var spillerne av samme rank?

Osv.

 

Om det ikke er samme situasjon, så skal selvfølgelig ikke straffen være den samme.

Lenke til kommentar

Endelig har Blizzard utalt seg. 
 

 

https://news.blizzard.com/en-us/blizzard/23185888/regarding-last-weekend-s-hearthstone-grandmasters-tournament

Spoilers:

- Blitzchung will get his prize money
- Blitzchung's ban reduced to 6 months
- Casters' bans reduced to 6 months

 

Tar tid før ledelsen i Blizzard fant ut hvordan de skulle takle denne krisen, kan ikke vært enkelt å jobbe i Blizzard den siste uken.

https://www.vice.com/en_us/article/xwe7a7/the-internal-silence-is-deafening-blizzard-employee-says-about-china-controversy?utm_source=reddit.com

 

edit: Vet ikke om dette er fake eller ikke men historien er noe annet på den andre siden :p 
https://i.imgur.com/xZylqhd.jpg

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...