Gå til innhold

Oppgradering av 3D-pc på jobb.


Anbefalte innlegg

Hola!

Har en litt eldre pc til 3D på jobb som jeg tror kunne trengt en liten oppgradering, 

det kommer til å gå i Blender og også adobe-pakka, håper noen kan hjelpe :)

Pris er jeg litt usikker på, men jeg tenker kanskje innafor 10k. 

Av ekstra info så sitter det to svæære cpu-kjølere inni her, legger ved specsa. 

 

 

post-366138-0-39484600-1570001525_thumb.png

Endret av Deerdevil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne lista viser hvilke prosessorer du kan kjøre: https://www.asus.com/no/Commercial-Servers-Workstations/Z9PAD8/HelpDesk_CPU/

Du kan altså sette inn et par 12-kjernere (e5-2697 v2)i hovedkortet om du ønsker, som vil gi deg 24 kjerner mot dagens 12, det burde gi en brukbar forbedring.

Ut fra et raskt søk på eBay er prisen ca 2500 kr for disse brukt. Ca 5000,-

 

 

Alternativt kan du bygge en ny maskin, da må du ha nytt AM4-hovedkort, DDR4-RAM, og prosessor. Regn med å bruke alt fra 10 000 til 20 000 avhengig av hvor stor oppgradering du ønsker. Ryzen 9 3900X er et bra utgangspunkt for prosessor, men hvis du skal ha 64GB med DDR4 vil det gå en del tusenlapper på bare det.

Lenke til kommentar

Denne lista viser hvilke prosessorer du kan kjøre: https://www.asus.com/no/Commercial-Servers-Workstations/Z9PAD8/HelpDesk_CPU/

Du kan altså sette inn et par 12-kjernere (e5-2697 v2)i hovedkortet om du ønsker, som vil gi deg 24 kjerner mot dagens 12, det burde gi en brukbar forbedring.

Ut fra et raskt søk på eBay er prisen ca 2500 kr for disse brukt. Ca 5000,-

 

 

Alternativt kan du bygge en ny maskin, da må du ha nytt AM4-hovedkort, DDR4-RAM, og prosessor. Regn med å bruke alt fra 10 000 til 20 000 avhengig av hvor stor oppgradering du ønsker. Ryzen 9 3900X er et bra utgangspunkt for prosessor, men hvis du skal ha 64GB med DDR4 vil det gå en del tusenlapper på bare det.

 

Takk! Hva tenker du om grafikkort og ram? Brukbart? Vil overgang fra DDR3 til 4 gjøre en enorm forskjell? 

Lenke til kommentar

Takk! Hva tenker du om grafikkort og ram? Brukbart? Vil overgang fra DDR3 til 4 gjøre en enorm forskjell? 

Du kan ikke gå fra DDR3 til DDR4 uten nytt hovedkort og prosessor, så det er ganske irrellevant.

Uansett har du for øyeblikket 8 minnekanaler på 1600 MHz DDR, så det burde ikke mangle minnebåndbredde.

Mainstream-systemer i dag har fortsatt ikke mer enn 2 minnekanaler, og de stopper typisk på 3200 til 3600 MHz DDR, altså har du nesten dobbelt så mye minnebåndbredde enn et vanlig system i dag.

 

Grafikkortet kan kanskje hjelpe i noen oppgaver om det blir oppgradert, men Blender er CPU-begrenset, og Adobe-programmer er stort sett CPU-begrenset på din maskin i dag.

 

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg vil tippe at en oppgradering av CPUer i din nåværende maskin vil få den opp på omtrent samme nivå som en 3900X med nytt hovedkort og RAM (4x av disse), Forskjellen er prisen og reklamasjon.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg vil tippe at en oppgradering av CPUer i din nåværende maskin vil få den opp på omtrent samme nivå som en 3900X med nytt hovedkort og RAM (4x av disse), Forskjellen er prisen og reklamasjon.

 

Ok. Nesten så jeg vurderer å bare bygge en helt ny med den setupen du gav meg der. 

Hva mener du når du sier blender er cpu-begrenset? Vil det ikke dra nytte av et sprekere skjermkort til rendring?

Beklager men er ikke proff på HW.

Lenke til kommentar

Ok. Nesten så jeg vurderer å bare bygge en helt ny med den setupen du gav meg der. 

Hva mener du når du sier blender er cpu-begrenset? Vil det ikke dra nytte av et sprekere skjermkort til rendring?

Beklager men er ikke proff på HW.

Blender kan rendre på GPU, men da må du begrenset scene-kompleksiteteten til å passe i GPUens VRAM, samt et par andre begrensninger du kan lese om her.

 

For hovedkort bør du se etter om det har nok USB-porter og annen funksjonalitet du kan tenke deg å bruke (WiFi, Ethernet, etc.), her er en liste over hovedkort du kan se på, vil anbefale å bruke filtrene flittig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjertelig tusen takk.

Av ren nyskjerrighet, hva måtte jeg kjøpt av skjermkort for å evt dratt mer nytte av det mtp rendring? 

Jeg vet ikke så mye om dette, men ut fra denne siden

https://techgage.com/article/blender-2-80-viewport-rendering-performance/

så har inntrykk av at disse kan være gode kjøp i forskjellige prisklasser:

NVIDIA GTX 1660 Ti

NVIDIA RTX 2060 Super

NVIDIA RTX 2070 Super

NVIDIA RTX 2080 Ti

Lenke til kommentar

Jeg ville solgt og kjøpt nytt.

 

Om dette er jobb PC, og du driver proft med 3D så mener jeg det meste i den PCen er utdatert.

 

Jeg ville gått over på nytt system, med DDR4, slik Svein M over foreslår.

 

GTX 1060 ville jeg også bytta ut, da den har veldig få CUDA kjerner, må jo ta evighet med rendering. 1060 har færre CUDA kjerner enn GTX 970, som er veldig gammelt. Husker jeg hadde 970 som ventekort, mens jeg venta på 980 ti, ig husker 970en brukte dobbelt så lang tid på videorendering som 980 ti’n. Bare for å gi et bilde av hvor langt bak 1060 er.

 

Mitt tips, hør på Svein M, kvitt deg med hele riggen og kjøp nytt. Det er en innvestering som koster, men om dette er noe du bruker til jobb så vil du spare mange hundretalls arbeidstimer med raskere og bedre hardware.

Hjertelig tusen takk.

Av ren nyskjerrighet, hva måtte jeg kjøpt av skjermkort for å evt dratt mer nytte av det mtp rendring?

 

Letteste måten er nok å telle CUDA kjerner.

 

 

GTX 1060 - 1152 CUDA cores

GTX 1660 ti - 1536 CUDA cores

RTX 2060 - 1920 CUDA cores

RTX 2060 S - 2176 CUDA cores

RTX 2070 - 2304 CUDA cores

RTX 2070 S - 2560 CUDA cores

RTX 2080 - 2944 CUDA cores

RTX 2080 S - 3072 CUDA cores

RTX 2080 ti - 4352 CUDA cores

RTX TITAN - 4608 CUDA cores

 

Jeg regner med at du vet hva CUDA kjerner er, og hvordan de funker i praksis. Dette er kjerner som er satt av til rendering, og som bidrar til å redusere rendretiden betraktelig. Jo flere kjerner, jo raskere rendering.

 

Bare ved å gå fra 1060 til 2060 ville du sett en halvering i tiden. RTX 2060 som har 68% flere CUDA kjerner ville derfor brukt 19 minutt mindre per time enn ditt nåværende 1060 kort. Det vil si at man hadde spart inn 1 time hver 3. time rendering, som er en del.

 

Ser vi på 2080 S som har 268% flere CUDA cores enn ditt nåværende, så ville det brukt i underkant av 23 minutt på å rendere noe som ville tatt 1 time på det skjermkortet du har i dag. Med andre ord ville du spart 1 time rendering per 90 minutt.

 

Går vi opp til 2080 ti, som er det skjermkortet som gir mest igjen for pengene ifht CUDA kjerner, så er det 377% raskere i rendering enn det skjermkortet du har. I sammenligning ville 1060 brukt 226 minutt på å rendere noe som 2080 ti hadde brukt 1 time på.

 

Poenget er. Når du spør hvilke skjermkort du ville merket forskjell på i rendering så er svaret tydelig at du vil merke en vesentlig forskjell med samtlige av RTX kortene. Men om dette er noe du bruker i jobb hver dag, så mener jeg 2080 ti er det opplagte svaret. Man sløser ganske mye arbeidstid på å bruke 3 ganger så lang tid på rendering, det blir ganske mange timer overtid i året. Som er noe jeg mener i ditt tilfelle rettferdiggjør den stive prisen til ti kortet.

 

Edit: Vil påpeke at Autodesk Maya og Premiere bruker GPU Acceleration gjennom CUDA. Blender støtter i likhet med Adobe CUDA. Å rendere med CPU er jo latterlig, de aller fleste 3D programmer har støtte for GPU rendering, og da sier det seg selv at man er langt mer GPU bound enn CPU bound i 3D programmer. CPU blir en begrensning om man er dum nok til å velge CPU rendering fremfor GPU rendering i applikasjonen, men CPU rendering vil aldri kunne rendre like raskt som et skjermkort.

 

Mitt råd er å oppgradere hele riggen med både CPU og GPU. Å bytte CPU kun for å få DDR4 RAM har alene svært lite for seg. Selv CPU oppgradering vil ha svært lite for seg når det kommer til 3D programmer om du ikke oppgraderer skjermkortet og.

 

Trodde det var selvsagt at skjermkort er viktig når det kom til 3D modellering og rendering.....

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Edit: Vil påpeke at Autodesk Maya og Premiere bruker GPU Acceleration gjennom CUDA. Blender støtter i likhet med Adobe CUDA. Å rendere med CPU er jo latterlig, de aller fleste 3D programmer har støtte for GPU rendering, og da sier det seg selv at man er langt mer GPU bound enn CPU bound i 3D programmer. CPU blir en begrensning om man er dum nok til å velge CPU rendering fremfor GPU rendering i applikasjonen, men CPU rendering vil aldri kunne rendre like raskt som et skjermkort.

 

Mitt råd er å oppgradere hele riggen med både CPU og GPU. Å bytte CPU kun for å få DDR4 RAM har alene svært lite for seg. Selv CPU oppgradering vil ha svært lite for seg når det kommer til 3D programmer om du ikke oppgraderer skjermkortet og.

 

Trodde det var selvsagt at skjermkort er viktig når det kom til 3D modellering og rendering.....

 

Blender støttet ikke GPU-akselerasjon for scener som brukte mer RAM enn GPUen hadde VRAM før 2.79, og selv nå er det en betydelig reduksjon i ytelse om GPU-en må mates med data fra CPU. Ut fra det jeg finner av tester virker det som om RTX 2070 SUPER pleier å få god ytelse (nærme 2080 Super i Cycles), og mer enn 8GB VRAM koster betraktelig mer.

 

Helt enig i at DDR4 bare er tull å bytte CPU for. Systemet til trådstarter i dag har 64GB DDR3 over 8 minnekanaler på 1600 MHz, det er en (teoretisk) båndbredde på 102 GB/s, for å matche det i dag må man ha en LGA2066- eller Threadripper-prosessor med 4stk DDR4-3200. Heldigvis virker det ikke som om Cycles/Eevee bryr seg stort om hvor mye data som kan transporteres til og fra RAM.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp, da får jeg ta en prat med sjefen og finne ut av hva vi gjør, tid er jo penger i det lange løp, så mulig det bare blir et splitter nytt beist på meg, og evt en laptop så jeg kan jobbe litt på farta, om det er noe vits.

Sitter på en 2018 macbook i9 2,9ghz 32gb med pro vega 20, blir kanskje jævlig dyrt om jeg skal få no bedre en den? Bootcamp er kanskje løsninga, så jeg slipper forskjellig OS.   

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp, da får jeg ta en prat med sjefen og finne ut av hva vi gjør, tid er jo penger i det lange løp, så mulig det bare blir et splitter nytt beist på meg, og evt en laptop så jeg kan jobbe litt på farta, om det er noe vits.

Sitter på en 2018 macbook i9 2,9ghz 32gb med pro vega 20, blir kanskje jævlig dyrt om jeg skal få no bedre en den? Bootcamp er kanskje løsninga, så jeg slipper forskjellig OS.

Blender kan jo installeres på macOS?

Macbook pro har vesentlig bedre ytelse i macOS enn Windows uansett.

Lenke til kommentar

Grafikk kortet pro vega 20 (4 GB HBM2 RAM) leste jeg at er litt svakere enn Nvidia 1050Ti. Men hvordan det yter i Blender vet jeg ikke. En laptop med 1660 eller 2060 kort er vel et steg opp.

Intel i9 i Macbook er jo en rask cpu. Ellers så vet jeg ikke om MacOS har noe ytelse fordel over Windows.

Eksempel:

https://www.komplett.no/product/1135742/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/arbeidsstasjon/msi-p65-creator-156-full-hd#

https://www.komplett.no/product/1133418/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/arbeidsstasjon/msi-p65-creator-156-full-hd

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...