Gå til innhold

Gud skapte alt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan få tro at Gud skapte kattungen hvis du også tror at han skapte beinmargskreft hos uskyldige små barn, som Stephen Fry nevner i videoen til Aetius. Det gjør selvsagt ikke at han faktisk finnes, men du skal få tro på ham så lenge jeg slipper...

 

Geir :)

Stephen Fry er sur på Gud av helt andre grunner. Det er derfor han finner på dette tullet med at Gud skaper beinmargskreft osv. I motsetning til Stephen Fry, er Gud fullstendig uten skyld, Geir.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Stephen Fry er sur på Gud av helt andre grunner. Det er derfor han finner på dette tullet med at Gud skaper beinmargskreft osv. I motsetning til Stephen Fry, er Gud fullstendig uten skyld, Geir.

 

 

Så hvem skaper beimargskreft da? Finnes det en annen skaper enn Gud? Hvis Gud er den eneste skaperen, og attpåtil allmektig, hvor kommer kreft og andre lidelser hos uskyldige individer fra? De har jo ikke valgt det selv, så fri vilje er det ikke snakk om.

 

Er det eventuelt sånn som noen hevder, at nyfødte barn arver foreldrenes synder, i verste fall helt tilbake til Adam og Eva. I så fall: Hvem står bak det prinsippet?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi noe, ikke kan bli til av, ikke noe. Og fordi alt har en årsak.

Alt har en årsak. Enig.

 

"Noe" kan ikke bli til av "ikke noe". Enig.

 

Ser du at gud ikke kan bli til av "ikke noe"?

 

Ser du at gud ikke løser noe i dette spørsmålet? Hvem skapte gud, hvem skapte skaperen av gud, osv osv.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Så hvem skaper beimargskreft da? Finnes det en annen skaper en Gud? Hvis Gud er den eneste skaperen, og attpåtil allmektig, hvor kommer kreft og andre lidelser hos uskyldige individer fra? De har jo ikke valgt det selv, så fri vilje er det ikke snakk om.

 

Er det eventuelt sånn som noen hevder, at nyfødte barn arver foreldrenes synder, i verste fall helt tilbake til Adam og Eva. I så fall: Hvem står bak det prinsippet?

 

Geir :)

Mennesker er også skapere Geir. De har fks. skapt biler, PCer, en rekke tv-serier, matretter osv. 

 

At foreldres eller besteforeldres gale liv kan slå ut på barna eller barnebarna er nok riktig. Var en BBC dokumentar som viste at barnebarna fikk lunge problemer, fordi deres oldemor for hundre år siden bodde i et forurenset industriområde i England. I USA var det en fangevokter som oppdaget at en god del fanger var i slekt. Da han sjekket slekta, fant han ut at de alle stammet fra to fylliker som levde for hundre og femti år siden. Derfor er det viktig å leve et ordentlig liv.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Alt har en årsak. Enig.

 

"Noe" kan ikke bli til av "ikke noe". Enig.

 

Ser du at gud ikke kan bli til av "ikke noe"?

 

Ser du at gud ikke løser noe i dette spørsmålet? Hvem skapte gud, hvem skapte skaperen av gud, osv osv.

 

Lykke til.

En gang til, Gud har ikke blit til, men alltid har vært.

Lenke til kommentar

Mennesker er også skapere Geir. De har fks. skapt biler, PCer, en rekke tv-serier, matretter osv. 

 

Så beinmargskreft er menneskeskapt? Det høres jo litt selektivt ut: Hvis noe er godt skal vi takke Gud, hvis noe er ondt kan vi takke oss selv...?

 

Jeg ville jo egentlig se motsatt på det: Sykdommer og barnedødelighet har vi alltid hatt, så de må ha vært der siden den angivelige skapelsen, men muligheten for å helbrede slike sykdommer har menneskene utviklet. 

 

Jeg forstår at Guds veier angivelig er uransakelige, men igjen: Om han tillater slikt så er han ond. Om han ikke tillater det, hvor kommer det fra?

 

At foreldres eller besteforeldres gale liv kan slå ut på barna eller barnebarna er nok riktig. Var en BBC dokumentar som viste at barnebarna fikk lunge problemer, fordi deres oldemor for hundre år siden bodde i et forurenset industriområde i England. 

 

Om så er: Var det oldemorens feil at England var forurenset på den tiden, eller at hun var født der hun var født? Og hvorfor skal barnebarna straffes for det?

 

I USA var det en fangevokter som oppdaget at en god del fanger var i slekt. Da han sjekket slekta, fant han ut at de alle stammet fra to fylliker som levde for hundre og femti år siden. Derfor er det viktig å leve et ordentlig liv.

 

Og igjen: Hvorfor synes Gud det er greit å straffe uskyldige barn for (beste-, olde-) foreldrenes synder? Hvordan forsvarer han at "Din tippoldefar var alkoholiker, så du skal havne i fengsel"?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så beinmargskreft er menneskeskapt? Det høres jo litt selektivt ut: Hvis noe er godt skal vi takke Gud, hvis noe er ondt kan vi takke oss selv...?

 

Jeg ville jo egentlig se motsatt på det: Sykdommer og barnedødelighet har vi alltid hatt, så de må ha vært der siden den angivelige skapelsen, men muligheten for å helbrede slike sykdommer har menneskene utviklet. 

 

Jeg forstår at Guds veier angivelig er uransakelige, men igjen: Om han tillater slikt så er han ond. Om han ikke tillater det, hvor kommer det fra?

 

 

Om så er: Var det oldemorens feil at England var forurenset på den tiden, eller at hun var født der hun var født? Og hvorfor skal barnebarna straffes for det?

 

 

Og igjen: Hvorfor synes Gud det er greit å straffe uskyldige barn for (beste-, olde-) foreldrenes synder? Hvordan forsvarer han at "Din tippoldefar var alkoholiker, så du skal havne i fengsel"?

 

Geir :)

Alt det onde er menneskets egen skyld ja, det er det som er hele poenget. Gud har gitt mennesket fri vilje og vil ikke tvinge den som ikke vil, til å leve et bedre og sunnere liv. Det betyr ikke att han er ond, tvertimot.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Alt det onde er menneskets egen skyld ja, det er det som er hele poenget. Gud har gitt mennesket fri vilje og vil ikke tvinge den som ikke vil, til å leve et bedre liv.

 

 

Men det nyfødte barnet har jo ikke rukket å ta noe valg, eller å synde? 

 

Hvis synden er arvelig, er det ikke menneskets valg at det skal være slik, det må være Gud som i sin visdom sa at "Ikke bare skal jeg gi dere frie valg. Med disse frie valgene skal dere også kunne ramme uskyldige, uansett hvordan de lever! Dere skal kunne kalle dere kristne og drepe andre mennesker som intet galt har gjort, eller kalle dere kristne og bli drept uten selv å ha gjort noe galt. Jeg kommer ikke til å gripe inn mot ondskap og urett, selv om jeg er allmektig. Men hvis du synes det er urettferdig så skal jeg straffe deg når du kommer til himmelen."  

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det nyfødte barnet har jo ikke rukket å ta noe valg, eller å synde? 

 

Hvis synden er arvelig, er det ikke menneskets valg at det skal være slik, det må være Gud som i sin visdom sa at "Ikke bare skal jeg gi dere frie valg. Med disse frie valgene skal dere også kunne ramme uskyldige, uansett hvordan de lever! Dere skal kunne kalle dere kristne og drepe andre mennesker som intet galt har gjort, eller kalle dere kristne og bli drept uten selv å ha gjort noe galt. Jeg kommer ikke til å gripe inn mot ondskap og urett, selv om jeg er allmektig. Men hvis du synes det er urettferdig så skal jeg straffe deg når du kommer til himmelen."  

 

Geir :)

Sosialarv, biologisk arv, psykologisk arv osv. er fakta, Geir Det finnes ikke noe "uskyldige" 

 

Gud straffer ingen og han har grepet inn, via mennesket Jesus Kristus, take it or leave it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...