Gå til innhold

Hjelp til forsterker som skal brukes til datamaskin og Playstation


Anbefalte innlegg

Noen som kan tenke seg å hjelpe en som er komplett idiot når det gjelder lyd? 

 

Nysgjerrig på nytt stereo/mikro anlegg. Har idag en gammel Sony stereo fra 2003 eller enda eldre, 2 x 70W høyttalere, cd, kassett spiller og radio (FM). Bruken er til pc. Ønske om å koble opp PS4 også, men det lar seg ikke gjøre idag pga manglende innganger for lyd. Hodetelefon utgang mye brukt. 

 

PS4 har optisk ut, PCen har både optisk og analog ut. Så ønsker noe med enten to optiske innganger, eller en optisk og en analog. CD spiller er ikke et krav, men en hyggelig bonus. 

 

Jeg har null peiling på hva som er bra, hva jeg kan regne med å punge ut for et OK anlegg. Har sett litt på hifiklubben. De har dette anlegget som en pakke. Om det er et OK stereoanlegg eller ikke vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har første versjon av NAD D3020 tilkoblet datamaskinen vis USB. Windows ser følgelig på forsterkeren som en DAC og jeg er vedlig fornøyd med lyden. Forsterkeren er veldig liten og kompakt og kan fint gjemmes bak den ene skjermen. Av høyttalere har jeg koblet til B&W CM5 og B&W ASW610 for 2.1 oppsett.

 

Ser NADen du nevner kun har merket USB inngangen med Serivce, og det virker da som den ikke kan benyttes til PC tilkobling.

 

 

Mitt forslag: https://www.stereofil.no/hjemmekino/receivere/marantz-nr1510

 

Kan virke litt voldsomt, men ikke noe problem å benytte som stereo, og bruk høyttalerne du har i dag (Hvis de er separate).

Det fine er at du kan benytte HDMI som tilkobling, og videre til skjerm, og henter ut lyden der. Får da bedre lyd fra PS4.

Den har også innebygd HEOS som gjør at den kan bygges ut med dette systemet andre steder i boenheten, og kan benytte forskjellige streaming tjenester osv.

 

Ett eksemper er at du kan hente lyden fra PCen (eller PS4) til ett annet rom, f.eks. kjøkkenet, så kan man f.eks. følge noe man driver med når man lager mat.

 

Mer fremtidsrettet enn NADen, men tar litt mer plass. Fant ingen av de halv bredde forsterkerene når jeg sjekket nå.

Lenke til kommentar

Tenker på et alternativ der du egentlig ikke trenger radio og cd, for dette ofte er på en pc allerede. I så fall kan du jo legge alle pengene i lydkvalitet og trøkk. F.eks i et eksternt lydkort (usb, optisk og line), med innebygget dac og volumkontroll. 

Kunne f.eks noe slikt https://www.komplett.no/product/805251/datautstyr/pc-komponenter/lydkort/sound-blaster-x-fi-hd-ekstern-lydkort?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwz8bsBRC6ARIsAEyNnvqzD4_HI2vN6dTPdtbCgTK0CnT4838H4Zhr7PtrxoJ4lMqNwZHpeuwaAmywEALw_wcB#

Med litt leting finner du tilsvarende med balanserte utganger også, må gjerne se på musikkinstrumentbutikkene da.

 

Så kobler du på to slike https://www.gear4music.no/no/Opptak-og-datamaskiner/JBL-306P-MKII-Studiomonitor/29WL?origin=product-ads&gclid=Cj0KCQjwz8bsBRC6ARIsAEyNnvpnbKO-GDkW21-93AoCKER7pmvtRSuMsgQZ7VRdR8bPHtNHsuNu4cwaAhL0EALw_wcB og kan nyte fantastisk bra lyd til prisen og det vel innenfor budsjett.

 

Bare en ide. Veldig lik kontoret mitt hjemme.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som kan tenke seg å hjelpe en som er komplett idiot når det gjelder lyd?

 

Nysgjerrig på nytt stereo/mikro anlegg. Har idag en gammel Sony stereo fra 2003 eller enda eldre, 2 x 70W høyttalere, cd, kassett spiller og radio (FM). Bruken er til pc. Ønske om å koble opp PS4 også, men det lar seg ikke gjøre idag pga manglende innganger for lyd. Hodetelefon utgang mye brukt.

 

PS4 har optisk ut, PCen har både optisk og analog ut. Så ønsker noe med enten to optiske innganger, eller en optisk og en analog. CD spiller er ikke et krav, men en hyggelig bonus.

 

Jeg har null peiling på hva som er bra, hva jeg kan regne med å punge ut for et OK anlegg. Har sett litt på hifiklubben. De har dette anlegget som en pakke. Om det er et OK stereoanlegg eller ikke vet jeg ikke.

 

Hvilken prisklasse budgett er du på? Skal du ha nye høytalere?

 

Kanskje aktive med innganger og blåtann kunne vært noe?

 

Feks Audio Pro gulvhøytalere?

 

Ellers har du denne, er også en billigere mindre.

Cambridge har veldig luftig og frempå lyd, det samme har Nad. Anbefaler mot nøytrale eller iallefall høytalere med bra diskant.

 

https://hifi-freaks.no/b-stock/cambridge-cxa80.html

 

 

Audio Pro Elkjøp

https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/hoyttalere/aktiv-hoyttaler/ADDONT20WH/audio-pro-addon-t20-hoyttalere-2-stk-hvit?scid=Pricecomparison2989_2_False&utm_id=Pricecomparison2989_2_False

 

Jeg skal ha Audio Pro selv. Den har to optiske inn, det dekker både PS og data, samt du kan bruke den med mobil og feks Spotify USB har den ikke og den har Rca feks om du vil huke på en CD spiller. Da bruker du Cd ens lydbrikke Dac.

 

 

Sånn jeg leser deg, så tror jeg Audio Pro er greit, vil du ha Cd spiller så finner du dette greit på brukten.

 

 

Lydbrikke i Audio Pro er meget bra, feks til data, ps og Spotify.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Takker for svar. Var ikke meningen å ikke svare, men gitt at mine innlegg bare forsvant (virket slik for meg i hvertfall) så droppet jeg å sjekke dette forumet igjen. 

Men ts har optiske utganger på det hen skal bruke.

Jeg har i ettertid lært at lyd kan gå over USB. 

 

 

Hvilken prisklasse budgett er du på? Skal du ha nye høytalere?

Kanskje aktive med innganger og blåtann kunne vært noe?

Feks Audio Pro gulvhøytalere?

Ellers har du denne, er også en billigere mindre.
Cambridge har veldig luftig og frempå lyd, det samme har Nad. Anbefaler mot nøytrale eller iallefall høytalere med bra diskant.

https://hifi-freaks.no/b-stock/cambridge-cxa80.html


Audio Pro Elkjøp
https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/hoyttalere/aktiv-hoyttaler/ADDONT20WH/audio-pro-addon-t20-hoyttalere-2-stk-hvit?scid=Pricecomparison2989_2_False&utm_id=Pricecomparison2989_2_False

Jeg skal ha Audio Pro selv. Den har to optiske inn, det dekker både PS og data, samt du kan bruke den med mobil og feks Spotify USB har den ikke og den har Rca feks om du vil huke på en CD spiller. Da bruker du Cd ens lydbrikke Dac.


Sånn jeg leser deg, så tror jeg Audio Pro er greit, vil du ha Cd spiller så finner du dette greit på brukten.


Lydbrikke i Audio Pro er meget bra, feks til data, ps og Spotify.

Prisklasse er ikke helt bestemt. Dette blir første gang jeg oppgraderer et stereoanlegg. Gulvhøytalere er uaktuelt da de må stå på et skrivebord. 

 

Jeg har sett en del på og fått prøvd Denon PMA-60 sammen med Bowers & Wilkins 606. Fornøyd med det jeg hørte der. Samtidig vil jeg si at det er maks hva jeg kan bruke. 

 

Edit: Cambridge så ikke dum ut. 

Endret av MrHorgen
Lenke til kommentar

Takker for svar. Var ikke meningen å ikke svare, men gitt at mine innlegg bare forsvant (virket slik for meg i hvertfall) så droppet jeg å sjekke dette forumet igjen.

Jeg har i ettertid lært at lyd kan gå over USB.

 

 

Prisklasse er ikke helt bestemt. Dette blir første gang jeg oppgraderer et stereoanlegg. Gulvhøytalere er uaktuelt da de må stå på et skrivebord.

 

Jeg har sett en del på og fått prøvd Denon PMA-60 sammen med Bowers & Wilkins 606. Fornøyd med det jeg hørte der. Samtidig vil jeg si at det er maks hva jeg kan bruke.

Høres bra ut, se om du finner noen små korte stands for skrivebord også. Tror ikke det er dyrt.

Lenke til kommentar

For å dempe vibrasjoner? Vil ikke noen enkle puter som flere bruker under møbler fungere like greit? 

 

Mulig han tenker på vinkling av dem. Når de står nære slik de ofte gjør på ett skrivebord, så er det ofte at det å få vinklet dem opp gir mye bedre lyd, siden de da treffer ørene i riktigere vinkel. Vanlige PC høyttalere er jo ofte vinklet bakover, slik at lyden ikke går rett frem. Det er ofte diskanten som bør være i vinkel med ørene som jeg oppfatter som det viktigste.

Lenke til kommentar

For å dempe vibrasjoner? Vil ikke noen enkle puter som flere bruker under møbler fungere like greit? 

På mitt kontorbord hjemme har jeg en 2-3mm tjukk sklimatte under høyttalerens bakkant og to gummiknotter oppå hverandre (f.eks fra clas ohlson til 30kr pakka) i front. Dermed får jeg en vinkel på høyttaleren som peker mot min hodehøyde, hindrer det meste av refleksjoner fra bordet, demper vibrasjon osv. Koster altså ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg har sett en del på og fått prøvd Denon PMA-60 sammen med Bowers & Wilkins 606. Fornøyd med det jeg hørte der. Samtidig vil jeg si at det er maks hva jeg kan bruke.

 

Edit: Cambridge så ikke dum ut.

Det er sikkert en fin kombinasjon, men i den prisklassen finnes det mye annet også. Jeg ville vurdert aktive høyttalere, for eksempel Klipsch The Sixes og KEF Lsx. Det finnes mange andre også.

 

Ellers gjelder jo det vanlige rådet om å kjøpe høyttalere brukt.

Lenke til kommentar

For å dempe vibrasjoner? Vil ikke noen enkle puter som flere bruker under møbler fungere like greit?

Du må ikke sef, jeg tenker både på vibrasjon, resonans og eventuelt vinkling.
https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Bordsstativ-till-Monitorhogtalare-fran-Gear4music-Par/1DP7?origin=product-ads&gclid=Cj0KCQjw_5rtBRDxARIsAJfxvYCSaCByyyS6e6f--JQxKUBIc0CSrHXpJjNB0ducKvUAi1DRPlqt8zsaArIBEALw_wcB

 

Sverige, finnes sikker også i Norge.
Det blir bedre lyd, iallefall må du ha gummiføtter, jeg kjøpte Argon på Hifiklubben...

 

Kan sikkert bruke rimeligere også om du synes dette er dyrt.

 

https://www.hifiklubben.no/tilbehor/hoyttalertilbehor/argon-audio-damping-feet-dempefotter/?variant=ARGDFMEDIUM

 

 

 

Jeg tenker også aktive er fornuftig.

 

Kef eller Dali.. Klipsch kommer an på musikksmak. Klipsch er dynamiske og "rocka".

 

Bw er bra men de er sultne på watt for å spille bra.

 

Skal du ha passive, så må du ha ditt og datt... Har du god plass så ja.

 

Trenger du Cd spiller? Hva med Nad, de har noen ganske kompakte, jeg har Nad selv.

 

 

 

## dobbelpost slått sammen av ilpstino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Og jeg som trodde det holdt med forsterker og to høytalere for stereo. Som man lærer.

 

CD spiller trenger jeg ikke.

 

Hvorfor aktive kontra passive høytalere?


Du sparer penger, trenger mindre stasj, er greit med tilkobling Optisk til ps og data, kjekt med Mobil eventuelt Spotify.

 

Om du skal ha en amp så får du ofte bare en amp, betaler ekstra ofte for kasett inngang og phonosteg LP inngang, og Streamer du, så må du ofte ha separat Streamer.....

 

Ellers må du ha en allt i ett amp.
Det finnes men er få av de, blir dyrere, feks en Nad. Eventuelt en Bluesound amp, også eid av samme som Nad.

 

Et annet poeng med aktive er at du ikke trenger tenke på om det passer sammen...

 

Både effekt og tuning er allerede fikset ferdig..

 

Om ikke så velger du bare en Dali eller BW og en Nad eller Bluesound med Bluetooth, nettverk og Optisk...

 

På Bw trenger du litt ekstra watt, Dali klarer seg med litt mindre..

 


Jeg synes det er kjempegøy å velge anlegg, men det blir veldig individuelt.

 

Jeg tror om du kjøper aktive så er de en alt i ett greie, og har optisk.

 

Men det er sef stas med ekstra amp også, men siden du skal bruke det med data optisk og kanskje mobil så anbefaler jeg at du kjøper noe som har disse funksjonene..

 

## trippelpost slått sammen av ilpstino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For å dempe vibrasjoner? Vil ikke noen enkle puter som flere bruker under møbler fungere like greit?

 

Jeg har disse bordstativene på mine høyttalere som jeg bruker på databordet. Mye av grunnen er for å få vinklet de opp mot ørene men dels også for å minske vibrasjonstøy.

 

 

Skal du ha passive, så må du ha ditt og datt... Har du god plass så ja.

 

Må og må, fru Blom. en kan faktisk klare seg med ganske kompakt oppsett som spiler fletten av det meste. Sånn ser datapulten min ut med NAD D3020v1 og et par B&W CM5. Forsterkeren står på høykant mellom den høyre skjermen og øyre høyttaler.Jeg har en subwoofer også men den er gjemt litt.

 

P_20191016_175900_vHDR_Auto.jpg

 

MrHorgen: bruk litt tid på å finne noe kompakt men som likevel kan gi litt trøkk.

 

Og jeg som trodde det holdt med forsterker og to høytalere for stereo. Som man lærer.

 

Du trenger ikke mer enn det.

 


## dobbelpost slått sammen av ilpstino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bluetooth er strengt tatt ikke noe behov. PCen er på 24/7 så kan styre musikken via mobil på PCen. Jeg kan per idag ikke se at jeg vil få behov for andre innganger heller som kasett og phonosteg.

 

Skal ikke legge skjul på at det hadde vært mer stas med amp. Det gjør det enklere å bytte til gulvhøyttalere når jeg får mulighet til det. Jeg ser litt på Cambridge som du linket til tidligere. Den har nok innganger til mitt bruk. Optisk for PC er ikke et must når man har andre valg, og den har USB inn. Må ha en optisk for PS4 da den ikke har andre valg enn det og HDMI.

 

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Bluetooth er strengt tatt ikke noe behov. PCen er på 24/7 så kan styre musikken via mobil på PCen. Jeg kan per idag ikke se at jeg vil få behov for andre innganger heller som kasett og phonosteg.

Skal ikke legge skjul på at det hadde vært mer stas med amp. Det gjør det enklere å bytte til gulvhøyttalere når jeg får mulighet til det. Jeg ser litt på Cambridge som du linket til tidligere. Den har nok innganger til mitt bruk. Optisk for PC er ikke et must når man har andre valg, og den har USB inn. Må ha en optisk for PS4 da den ikke har andre valg enn det og HDMI.

Tusen takk for hjelpen :)

Til Ilpostino, takk for at du fikset det rotete innlegget mitt.

 

Og ja, du kan klare deg fint med din løsning.

 

Dette er jo individuelt, og råder trådstarter til å kjøpe det du har lyst på.

 

Bare sørg for at det har funksjoner du trenger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...