Gå til innhold

Amazon med et skred av nye smartprodukter


Anbefalte innlegg

Beklager, men der er jeg nok ikke enig.

 

98% er nok litt høyt, men jeg vil derimot anta at siden andelen av datainteresserte og internett-konsumenter på dette forumet er langt høyere enn snittet av befolkningen så vil også andelen som bruker Facebook og andre sosiale medier være betydelig høyere.

 

Jeg lever godt med at vi ikke blir enige.

 

Men hvis du først lener deg til statistikk ved å henvise til linker, for deretter selv å bestride innholdet i disse, er det nok lite jeg kan gjøre for å overbevise deg.

 

Mitt standpunkt, som jeg etterhvert deler med ganske mange på dette forumet, nemlig at verden hadde vært et langt bedre sted uten Facebook, føler jeg meg meget trygg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

> tenker over hvordan folk flest bruker internett og sosiale media.

 

Folk flest hverken kan eller vil sette seg inn i dette, før de en dag oppdager at samfunnet er totalovervåket.

Og da vil stille spørsmålet om hvordan samfunnet med vidåpne øyne kunne tillate at noe slikt kunne skje?

(Hint: bittesmå steg om gangen, slik at brukerene ikke fatter mistanke)

 

> Hva mer mener du Amazon vet om meg nå enn de allerede visste basert på mine kjøp derfra?

 

Hvis du tror at Amazon bare en en søt liten bokhandler på hjørnet, som fører statistikk på produktene de selger, "are you in for a big surprise" ;-)

De driver med svært omfattende datainnsamling, langt mer enn salgsstatistikk, slik det kan virke ut i fra ditt utsagn.

 

Det er to forhold jeg mener du skal legge til grunn, på tross av leverandørenes iherdige forsøk på å fortelle deg det motsatte:

Alt du sier på steder du oppholder deg med en slik enhet installert, blir lagret på serverene hos hhv Amazon og Google.

 

For mange av oss var Snowdens avsløringer bare en bekreftelse på det man allerede var temmelig sikker på:

Generell overvåking av alle innbyggere var allerede i utstrakt bruk av myndigheter og store foretak (eks. Google, Amazon).

Man manglet i grunn bare en whistleblower, som ga den endelige bekreftelsen.

Verden våknet opp, og mange reagerte med avsky.

 

Men vi mennesker er gode til å glemme fort (noen ganger kan dette være en god egenskap, slik at man ikke går fullstendig til grunne, når man mister noen nær seg).

 

Men i dette tilfellet, omfavner vi ny (unødvendig) teknologi, og har allerede glemt hva vi lærte av nevnte avsløringer.

Og det er bare trist.

 

I London er det kamera overvåkning så å si overalt. Det er fint mulig å hakke både telefon, PCen, TABen din osv for å avhøre/registrere alt du gjør og sier.  Skal du beskytte deg mot alt, så må du flytte te amish-folka.

 

Amazon, FB og andre bryr ikkje seg ein skitt om deg eller meg. Alt er digitalisert. Alt data de skaffe blir digitalt behandlet, og ja, da får du tilpasset annonser o.l. Eg bryr meg fint lite at de behandler dataen min på den måten. Men så har eg nokså lite å skjule ellers da.

Lenke til kommentar

I London er det kamera overvåkning så å si overalt. Det er fint mulig å hakke både telefon, PCen, TABen din osv for å avhøre/registrere alt du gjør og sier.  Skal du beskytte deg mot alt, så må du flytte te amish-folka.

 

Amazon, FB og andre bryr ikkje seg ein skitt om deg eller meg. Alt er digitalisert. Alt data de skaffe blir digitalt behandlet, og ja, da får du tilpasset annonser o.l. Eg bryr meg fint lite at de behandler dataen min på den måten. Men så har eg nokså lite å skjule ellers da.

 

> I London er det kamera overvåkning så å si overalt.

Ja, og du ser kanskje ikke at det er problematisk heller?

Eller hvis vi går lengre, og ser hvordan Kina har implementert ansiktsgjenkjenning + sosial rating bl.a basert på hvem du har kontakt med og hvor du befinner deg.

 

> Eg bryr meg fint lite at de behandler dataen min på den måten. Men så har eg nokså lite å skjule ellers da.

Dette er et av de tommeste, oppbrukte og minst gjennomtenkte svarene, som kan fremmes i forbindelse personvern.

Og viser helt tydelig at man ikke evner å se fremover i tid.

 

> Amazon, FB og andre bryr ikkje seg ein skitt om deg eller meg.

Definitivt feil.

 

Du og alle andre brukere av tjenesten deres, er deres virkelige assets.

Akkurat slik bygningsmasse er for Olav Thon.

Hvorfor tror du aksjekursen faller dramatisk, hvis et "sosialt nettverk" mister brukere?

Og du mener at de "ikke bryr seg en skitt om deg"?

 

Tror du at de tilbyr en rekke gratistjenester, uten at de mener det har en stor verdi for de?

Slik som f.eks. videresalg av informasjonen i en eller annen form.

 

Dette er foreløpig en generell betraktning om hvordan fremtiden kan se ut, men absolutt ikke urealistisk.

La oss tenke følgende scenario:

 

Du har en stor omgangskrets.

Mange av disse har "høy sosial rating", dvs høy inntekt, god utdannelse osv.

Det er positivt for din rating.

Problemet er at du fra barndommen av også kjenner en del som ikke har lykkes like godt i livet, og dermed har endt opp med lav rating.

 

Ditt problem nå, er at dette også påvirker din rating negativt.

Banker og forsikringsselskaper kan tenkes å kjøpe slik sensitiv informasjon, og bruke det etter eget forgodtbefinnende

(vi kan sikkert raskt komme på noen eksempler hvor Facebook har solgt informasjonen til 3. dje part?)

 

Kanskje du da opplever å få avslag på en lånesøknad, selv om du objektivt tilfredstiller alle krav.

Banken er ved sin fulle rett til å nekte deg lån, uten videre begrunnelse.

(og hvis du lurte, begrunnelsen som du aldri får se, har i dette tilfellet vært en AI-algoritme, som basert på innsamlede big-data, har valgt å avvise lånesøknaden din pga lav sosial status)

Endret av seventhwave
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I London er det kamera overvåkning så å si overalt. Det er fint mulig å hakke både telefon, PCen, TABen din osv for å avhøre/registrere alt du gjør og sier.  Skal du beskytte deg mot alt, så må du flytte te amish-folka.

 

Amazon, FB og andre bryr ikkje seg ein skitt om deg eller meg. Alt er digitalisert. Alt data de skaffe blir digitalt behandlet, og ja, da får du tilpasset annonser o.l. Eg bryr meg fint lite at de behandler dataen min på den måten. Men så har eg nokså lite å skjule ellers da.

 

For det første bor man ikke i London ( som ikke har total kameraovervåkning, og forøvrig allerede utgjør et til dels høykriminelt og dystopisk samfunn jeg ikke ønsker velkommen) her til lands, for det andre gjelder ikke dette overvåkning hjemme hos folk. Sammenligningsgrunnlaget er ikke bare urimelig, selve argumentet er dårlig. Å være utenfor betyr etterhvert, som religiøs minoritet, at man blir overvåket på statens regning. Det samme gjelder forøvrig å ta forhåndsregler for å begrense sin angrepsvektor. Når det er sagt så er det fremdeles slik at ikke all data havner samme sted.

 

At data havner et annet sted rund baut, og at i beste fall forskjønnet data selges, betyr i sum at det virkelig hjelper å begrense lekkasjene. Å ikke ha noe å skjule er et argument fra 1800-tallet, som vi nå vet absolutt ikke holder mål. Det er trivielt, med digital databehandling, å registrere og bruke all mulig slags data. I beste fall er alle som har en inntekt interessante mål, og i praksis de som ikke har, eller har lån, i sum enda mer. Det betyr deg.

 

Når det er sagt vil jeg heller ikke få påpeke at du har noen irrasjonelle trekk, som det på noen måte går an å utnytte, fordi du så absolutt er en logikkens mester.

 

 

Jeg bruker Alexa fordi det gir meg funksjoner som andre sosiale nettverkene eller tjenester ikke gir meg.

Jeg er selvfølgelig ikke tilhenger av at Amazon helt sikker lagrer stemmekommandoen "Alexa, turn off the light", men det er en kalkulert risiko bl.a. fordi jeg ikke ser hva Amazon skal kunne bruke den til.

 

Det er en ukalkulert risiko fordi du ikke ser hva Amazon skal bruke det til. Dette er også en funksjon du kan gjøre med Susi, men la oss ta for oss kun dette.

 

Amazon vet at du er våken,

hvilket rom du er i,

hvordan humør du er i,

hvor mye lys du har fått på deg i løpet av dagen, måneden, året, fordi ovennevnte.

de kan syntetisere stemmen din,

hvor mye variasjon det er i ordforrådet ditt,

hvem som er på besøk hos deg, fordi ovennevnte

trene nettverket sitt, (som du ikke bare gjør gratis, men subsidierer)

hvor mange ganger du har skrudd på akkurat dette lyset, (kunstig foreldelse, kjøpe nye)

når man vet dette, kan man måle hvordan du reagerer på stimuli

selge deg nye produkter, slik at runddansen kan fortsette

måle hvor godt du liker tjenesten, fordi ovennevnte

lykke til

osv, osv, osv.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Jeg misliker sterkt å prate til andre ting enn mennesker og har aldri blitt komfortabel med smartprodukter, assistenter på mobil eller lignende. Det føltes rett og slett veldig unaturlig og jeg har prøvd aktivt å bruke Siri og Google Assistant mobilen men etter noen forsøk har det blitt til at jeg deaktiverer det. Og jeg vil ikke ha noe som lytter på oss i huset til enhver tid bare for å svare på tilfeldige spørsmål eller styre lyset o.l. 

 

Skjønner det er et stort marked for det og mange syntes smarte ting som styres av stemmen er nyttige men per i dag er det ikke noe for meg. :)

Lenke til kommentar

> I London er det kamera overvåkning så å si overalt.

Ja, og du ser kanskje ikke at det er problematisk heller?

Eller hvis vi går lengre, og ser hvordan Kina har implementert ansiktsgjenkjenning + sosial rating bl.a basert på hvem du har kontakt med og hvor du befinner deg.

 

> Eg bryr meg fint lite at de behandler dataen min på den måten. Men så har eg nokså lite å skjule ellers da.

Dette er et av de tommeste, oppbrukte og minst gjennomtenkte svarene, som kan fremmes i forbindelse personvern.

Og viser helt tydelig at man ikke evner å se fremover i tid.

 

> Amazon, FB og andre bryr ikkje seg ein skitt om deg eller meg.

Definitivt feil.

 

Du og alle andre brukere av tjenesten deres, er deres virkelige assets.

Akkurat slik bygningsmasse er for Olav Thon.

Hvorfor tror du aksjekursen faller dramatisk, hvis et "sosialt nettverk" mister brukere?

Og du mener at de "ikke bryr seg en skitt om deg"?

 

Tror du at de tilbyr en rekke gratistjenester, uten at de mener det har en stor verdi for de?

Slik som f.eks. videresalg av informasjonen i en eller annen form.

 

Dette er foreløpig en generell betraktning om hvordan fremtiden kan se ut, men absolutt ikke urealistisk.

La oss tenke følgende scenario:

 

Du har en stor omgangskrets.

Mange av disse har "høy sosial rating", dvs høy inntekt, god utdannelse osv.

Det er positivt for din rating.

Problemet er at du fra barndommen av også kjenner en del som ikke har lykkes like godt i livet, og dermed har endt opp med lav rating.

 

Ditt problem nå, er at dette også påvirker din rating negativt.

Banker og forsikringsselskaper kan tenkes å kjøpe slik sensitiv informasjon, og bruke det etter eget forgodtbefinnende

(vi kan sikkert raskt komme på noen eksempler hvor Facebook har solgt informasjonen til 3. dje part?)

 

Kanskje du da opplever å få avslag på en lånesøknad, selv om du objektivt tilfredstiller alle krav.

Banken er ved sin fulle rett til å nekte deg lån, uten videre begrunnelse.

(og hvis du lurte, begrunnelsen som du aldri får se, har i dette tilfellet vært en AI-algoritme, som basert på innsamlede big-data, har valgt å avvise lånesøknaden din pga lav sosial status)

 

Kan hende du får avslag på søknad, kan hende du får den innvilget selv om du ikkje tilfredsstiller alle krav. Om banken har full oversikt, kan de vurdere deg individuelt. Samme gjelder forsikringselskaper. Noen kommer til å betale 2-3 ganger meir for forsikring, fordi h*n er latt/reiser mye/ofte sykmeldt, osv osv. Mens andre får den billigare. Det blir tilpasset i mye større grad enn nå. 

Lenke til kommentar

Kan hende du får avslag på søknad, kan hende du får den innvilget selv om du ikkje tilfredsstiller alle krav. Om banken har full oversikt, kan de vurdere deg individuelt. Samme gjelder forsikringselskaper. Noen kommer til å betale 2-3 ganger meir for forsikring, fordi h*n er latt/reiser mye/ofte sykmeldt, osv osv. Mens andre får den billigare. Det blir tilpasset i mye større grad enn nå. 

 

Godt mulig du har rett...men... jeg tror at vi i fremtiden vil lene oss langt mer mot AI-algoritmer, uten menneskelig påvirkning/subjektive/individuelle vurderinger.

Begrunnelsen vil da bl.a være at dette blir mer objektivt.

Dessuten, antallet mennesker i bank- og forsikringsbransjen være sterkt redusert (av såkalt "kostnadshensyn"), slik at de på ingen måte har ressurser til å gjøre de individuelle vurderingene du beskriver.

 

Et evt avslag du får, vil det med andre ord ikke være noen mulighet til å "anke", fordi de få som fremdeles jobber i bransjen, bare henviser til datamaskinens vurdering, og de dessverre ikke har noen mulighet til å påvirke denne.

 

Jeg kunne dratt dette lengre når det gjelder urimelig forskjellsbehandling med tanke på rentesats / forsikringspremier, men skal la det ligge.

 

PS! For de som leser denne tråden, og synes at vi har beveget seg ganske langt fra den opprinnelige artikkelens tema.

Hvor man heller skulle ha diskutert f.eks. kvaliteten på Amazon sine produkter, er det allikevel en helt klar rød tråd.

Og det er hvorvidt man uhemmet bør omfavne slik teknologi, og hvilke fremtidige negative sider det vil kunne medføre.

Endret av seventhwave
Lenke til kommentar

Det handler om hva man selv ønsker å bidra med, i å gi data om seg selv.

En ting er alt en mobil gir fra seg, velger man i tillegg å akseptere alt og åpne for alle slags apper via mobil og helseklokker (puls og nå enda mer). -Da er det vel ikke mye mer igjen å kunne dele av sitt liv.

 

Overvåking og kontroll trenger vi desverre. Verden består ikke av kun ærlige mennesker med gode hensikter.

Hvor man er hele tiden via GPS, puls og helse om man har armbåndet på, alle lese og nettvaner. I tillegg mulig misbruk av samtaler i eget hjem.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...