Gå til innhold

Nvidia eller AMD (bytte av GTX1080 8GB)


figmastyle71

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et Nvidia GTX 1080 8GB kort i dag som jeg sende på reklamasjon (Coil Whine) og har lyst på å kjøpe et nytt kort og selge 1080 når dette har blitt utbedret. 

 

Jeg er ikke en hardcore gamer lenger og har ikke behov for å spille i 1440p / 4k i 60/120fps.  Det går for det meste i Simulation-spill (Civilazation, Age of Empires, Settlers+++) og WOW. Jeg har 2x ASUS 1440p monitorer i dag. 

 

Så over til spørsmålet, med mitt behov beskrevet ovenfor:

 

- AMD VS Nvidia (har hatt mye AMD tidligere, alltid være mindre fornøyd enn med Nvidia)

- Holder det f.eks med RTX2060 e.l? 

 

Har ikke fulgt med på markedet så aner ikke hva som er bra og hva som evnt. matcher dagens 1080 jeg har. 

 

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg vet er ikke CW grunn til reklamasjon, men om du har kjøpt kortet akkurat, så har du 14 dagers angrerett da. Eller åpent kjøp som Komplett har. Da kan du jo sende det tilbake. Har du eid kortet lenger enn det eller siden det kom ut, så kan du enten selge det eller godta det som det er.

 

Nvidia RTX 2070 Super eller AMD RX 5700XT ville jeg sett på. Klart at du kan gå ned til billigere modeller, men dumt å bytte til et kort som er mye tregere enn det du har da.

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet er ikke CW grunn til reklamasjon, men om du har kjøpt kortet akkurat, så har du 14 dagers angrerett da. Eller åpent kjøp som Komplett har. Da kan du jo sende det tilbake. Har du eid kortet lenger enn det eller siden det kom ut, så kan du enten selge det eller godta det som det er.

 

Nvidia RTX 2070 Super eller AMD RX 5700XT ville jeg sett på. Klart at du kan gå ned til billigere modeller, men dumt å bytte til et kort som er mye tregere enn det du har da.

 

 

 

Selvfølgelig er coilwhine reklamasjons grunn, har kun en gang opplevd det motsatte prøvd påstått, fikk da ny fra produsenten pga at deres produkter hadde ikke coilwhine ble det påstått.

 

Hvem vil godta hørbar  coilwhine fra en TV eller Stereo forsterker, eller ikke la kunden få reklamere på slik feil?

 

Om noen gjør dette vil jeg gjerne vite hvem så jeg eventuelt slipper og krangle unødvendig for jeg får gjennomført reklamasjonen,

@Betroz du må gjerne liste de som du vet  mener coilwhine ikke er reklamsjons berretiget:

 

 

Hyle lyder,  kan man ha uten fare for annet en ubehagelig lyd, men kan også i ytterste konsekvens være et tegn på feil som kan utgjøre brannfare.

 

Lite trolig de utbedrer "hyle" lyd om de klarer og reprodusere den, vil tro det er mest trolig du får pengene igjenn.

 

Hva slags service du får avhenger tydeligvis veldig alt etter hvor gpu'n er solgt ny.

 

Har du forresten prøvd annen psu, om det er coilwhine hender det ofte at den forsvinner med byttte av psu selv om det er eks gpu som har coilwhine

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Svært mange godtok hvining fra spoler på TV-er og monitorer fra 1960 til 2005

 

 

Ha på litt hot glue etter at du har identifisert spolen det kommer fra og gjerne lim spolen sammen mot komponenter i nærheten som f.eks kondensatorer. Pass dog på å ikke få limet steder som må være åpne når du skal sette ting sammen igjen.

 

Ikke sikkert hvining kommer fra en spole, selv om det ofte er slik. Annen sak er at da ryker vel garanti og reklamasjons rettigheter. 

 

@Noreng i 1960 og der omkring godtok "mange" mer enn i dag, rettighetene er vel styrket etter dette.

At mange godtok hvining i flere år før 2005 tviler jeg på, men du må gjerne dokumentere dette, la oss si fra 1985 til 2005.

Godta er ikke det samme som om man eventuelt ble nektet reklamasjon.

 

Jeg kan heller ikke huske og ha opplevd hørbar hvining fra CRT utstyr, og har hatt en del av dem. Kan heller ikke huske at vår første tv, fra før prøvesendingene av prøve bildet i Norge, hvinte. (Husker vi satt foran TV på tidene det var annonsert prøvesending av prøvebildet, samme senere med Gullfiskene)

Lenke til kommentar

Ikke sikkert hvining kommer fra en spole, selv om det ofte er slik. Annen sak er at da ryker vel garanti og reklamasjons rettigheter. 

 

@Noreng i 1960 og der omkring godtok "mange" mer enn i dag, rettighetene er vel styrket etter dette.

At mange godtok hvining i flere år før 2005 tviler jeg på, men du må gjerne dokumentere dette, la oss si fra 1985 til 2005.

Godta er ikke det samme som om man eventuelt ble nektet reklamasjon.

 

Jeg kan heller ikke huske og ha opplevd hørbar hvining fra CRT utstyr, og har hatt en del av dem. Kan heller ikke huske at vår første tv, fra før prøvesendingene av prøve bildet i Norge, hvinte. (Husker vi satt foran TV på tidene det var annonsert prøvesending av prøvebildet, samme senere med Gullfiskene)

 

Alle TV-er med bilderør lager hvining på 15625 Hz når de viser PAL-sending, om du hører det eller ikke kommer - så vidt jeg vet - an på din alder, kjønn, genetikk, og eventuelle hørselsskader. Her er en test på YouTube, jeg hører fortsatt lyden godt. Jeg kan selv huske jeg innså at TV-en laget en lyd når den var på da jeg var 12 år. De aller fleste familier hadde TV på 90-tallet, og de som kunne høre 15.6 kHz måtte godta at den lyden alltid var der i bakgrunnen når de skulle se på TV.

 

Forbrukerrettighetene ble styrket betraktelig i 2002 da forbrukerkjøpsloven kom, før den tid var det kjøpsloven som gjaldt, før kjøpsloven aner jeg ikke ettersom kjøpsloven er eldre enn meg.

 

Ingen regel uten unntak, men det har alltid vært en spole som vibrerer når jeg har hørt hvining avhengig av framerate på en PC. Ettersom jeg ikke er redd for å åpne opp ting har jeg lakkert neglelakk på spoler på skjermkort et par ganger når jeg har oppdaget slikt.

Lenke til kommentar

Alle TV-er med bilderør lager hvining på 15625 Hz når de viser PAL-sending, om du hører det eller ikke kommer - så vidt jeg vet - an på din alder, kjønn, genetikk, og eventuelle hørselsskader. Her er en test på YouTube, jeg hører fortsatt lyden godt. Jeg kan selv huske jeg innså at TV-en laget en lyd når den var på da jeg var 12 år. De aller fleste familier hadde TV på 90-tallet, og de som kunne høre 15.6 kHz måtte godta at den lyden alltid var der i bakgrunnen når de skulle se på TV.

 

Forbrukerrettighetene ble styrket betraktelig i 2002 da forbrukerkjøpsloven kom, før den tid var det kjøpsloven som gjaldt, før kjøpsloven aner jeg ikke ettersom kjøpsloven er eldre enn meg.

 

Ingen regel uten unntak, men det har alltid vært en spole som vibrerer når jeg har hørt hvining avhengig av framerate på en PC. Ettersom jeg ikke er redd for å åpne opp ting har jeg lakkert neglelakk på spoler på skjermkort et par ganger når jeg har oppdaget slikt.

 

Vel... hørte lyden godt i testen på youtube(hadde også lyden så lav at det var problem og høre hva fyren sa, men hørte pipelyden greit alikevel, fryktelig ubehagelig lyd), og kan ikke minnes jeg har hørt slik hvinelyd lyd fra CRT tv/monitor noen gang.

Dog har jeg hørt en svak buzze lyd fra enkelte eldre tv'r.

 

(har kun hørt hvinelyd sammen med bildeforstyrrelser på en LED tv i forbindelese med en jordfeil som de fikk rettet opp i).

Er var for slike hvinelyder, da har jeg kanskje hatt "kabinett" på tv og monitor som ikke har sluppet lyden ut i hørbar styrke :)

 

Husker noen av tv vi hadde tidlig var noe svære greier med platespiller og radio inkludert, lengste var nok +2.5 meter lange med en haug av høyttalere i. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått godkjent kreditt, så får pengene tilbake. Da kommer spørsmålet :

 

Nvidia 2070 eller et tilsvarende fra AMD ? Pro's and con's ?

 

AMD har ikke CUDA eller RTX. AMD betaler man det samme, bare med færre funksjoner. Godt marked for de som ikke er så bevisste, og får med seg at det AMD tilbyr er samme produktet til samme pris, bare med mye færre funksjoner.

 

I tillegg har du GameWorks og PhysX, bare for å fortsette listen med ting du ikke får med ved å kjøpe AMD til samme prisen.

 

Videre så er AMD værre på oppdateringer, i tillegg til at de klokker lavere og sluker mer strøm. Jeg finner seriøst ingen fordeler med å gå for AMD, annet om du får det billig til et budsjett bygg eller i en gamebundle med gratisspill som du faktisk ønsker deg.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

AMD har ikke CUDA eller RTX. AMD betaler man det samme, bare med færre funksjoner. Godt marked for de som ikke er så bevisste, og får med seg at det AMD tilbyr er samme produktet til samme pris, bare med mye færre funksjoner.

 

I tillegg har du GameWorks og PhysX, bare for å fortsette listen med ting du ikke får med ved å kjøpe AMD til samme prisen.

 

Videre så er AMD værre på oppdateringer, i tillegg til at de klokker lavere og sluker mer strøm. Jeg finner seriøst ingen fordeler med å gå for AMD, annet om du får det billig til et budsjett bygg eller i en gamebundle med gratisspill som du faktisk ønsker deg.

 

Det er derfor alle AMD-kort fra 2016 til nå har støtte for RIS, mens Nvidia fortsatt ikke har et like bra alternativ?

 

Det finnes OpenCL-alternativ for det meste av vanlig programvare i dag slik at AMD ikke er betraktelig dårligere enn Nvidia på det området. Det er dog merkbart om man skal lage sine egne programmer at CUDA blir brukt av flere.

GameWorks er nå i praksis RTX, altså DLSS, Mesh shading, og Ray Tracing.

Ray Tracing fungerer stort sett greit på et 2080 Ti, men de andre kortene er litt for svake for å dra nytte av det.

PhysX har ikke kjørt på skjermkort siden 2015.

Nvidia har hatt relativt mye driverkrøll det siste året med RTX-serien, men AMD har ikke akkurat vært perfekte med RX 5700-serien heller.

Nvidia støtter fortsatt SLI i enkelte titler, mens AMD har kuttet støtte for CFX totalt, like greit slik jeg ser det.

 

Om jeg skulle kjøpt et skjermkort rundt 5000 kr i dag hadde det uten tvil blitt et RX 5700 XT, men samtidig sitter jeg på et RTX 2080 Ti som ikke akkurat har noen AMD-konkurrent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...