Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøper hevder varen er tyvegods.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøp en mobiltelefon i våres, som jeg kjøpte av en kar som sa han hadde vunnet den i en konkurranse. Jeg tenkte ikke så mye mer over det, telefonen var som ny i pakken sin og jeg betalte 7000 kr for den, så ingen alarmer ringte for meg. Ingen kvittering medfulgte derfor.

 

Jeg bestemte meg for å selge den videre etter et par mnd, da jeg synes den ble for dyr å beholde. Så jeg solgte den videre for 6.500 kr.

 

Nå noen måneder senere får jeg henvendelse fra kjøper om at telefonen er blacklisted og har har snakket med Eplehuset som "mener" at den er tyvegods eller meldt stjålet. 

 

Jeg har ingen som helst kjennskap til det, men jeg vil jo gjerne at alle skal bli fornøyd. Men jeg kan ikke gi tilbake 6.500 kr som jeg ikke har. Så han er blitt anbefalt å anmelde saken. Jeg har ikke gjort noe galt. Ikke med viten i alle fall.

 

Så hva gjør jeg? Jeg har ikke 6.500 kr å gi tilbake. Kan jeg få trøbbel for dette, selv om jeg ikke visste at noe var galt?



Anonymous poster hash: c8558...7ad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både ja og nei, du kan bli anklaget for heleri, men du kan også skylde på kjøper du kjøpte den av. 

 

hvis det elektronisk spor så kan vedkommende spores opp og bli tatt hvis telefonen er tapt eller stjålet. 

 

ref en annen post om det samme ish: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1554242

 

edit: https://www.dinside.no/okonomi/du-kan-straffes-for-a-kjope-tyvegods/61224275

Endret av Handlepose
Lenke til kommentar

Hvis det er riktig at dette er tjuvgods, er du i alle fall forpliktet til å betale tilbake kjøpesummen. Vanhjemmel (at du selger noe du ikke har rett til å selge) er ubetinget hevingsgrunn, og du kan ikke oppnå rett til å selge noe som er stjålet.

 

Merk at det er forskjell på at telefonen er stjålet og at den er underslått. Telefon som er underslått kan du vinne rett til om du kjøper den i aktsom god tro. Men her kan det nok stilles spørsmål ved om du var tilstrekkelig aktsom når du kjøpte en telefon som var fabrikkny, uten kvittering eller dokumentasjon på hvor selger har fått den fra. Men om det holder til å si du har vært uaktsom vet jeg ikke.

 

Objektivt sett er både kjøp og videresalg heleri uansett om godset er stjålet eller underslått. Det er tilstrekkelig for å straffes at du har vært uaktsom (ikke grovt uaktsom). Igjen vet jeg ikke om det helt holder at du ikke sjekket kvittering mv. for å anses som uaktsom.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg hadde nok bedt om litt mer dokumentasjon fra eplehuset om at det denne personen påstår stemmer. Gjerne dokumentasjon du kan etterprøve (ringe til eplehuset for å bekrefte f.eks). Det kan jo være uærlige sjeler der ute som kjøper telefon av deg og har en tilsvarende som er meldt stjålet som de nå prøver å pushe tilbake på deg.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

TS her:

Hmmm... jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre her. Jeg har bedt kjøperen om å sende meg imeinummeret slik at han jeg kjøpte fra kan sjekke dette. Men kjøper vil visst ikke sende meg dette nummeret. Eller kan ikke. Jeg vet ikke, fordi nå svarer han ikke lenger.

 

Han jeg har kjøpt ifra driver visst med reparasjon av mobiltelefoner, så jeg har sannsynligvis fått noe han har kjøpt fra et sted og reparert og solgt videre. Kan ikke si at jeg har vært uaktsom. Hvis man må sjekke alt man kjøper for tyvegods, da ville jo slike steder som Finn gått rett i dass. Mange tar jo heller ikke vare på kvitteringer. Har jo vært på Finn i veldig mange år og dette har jeg aldri opplevd før.

 

Skulle gjerne ha gitt pengene tilbake, men jeg vet ikke hva slags stand den er i nå og jeg har heller ikke noe bevis på at det kjøper påstår er sant. Og jeg har ikke jobb, så 6.500 kr er mer jeg kan trylle frem. Og jeg undrer veldig på hvorfor kjøper ikke vil gi meg det imeinummeret, så jeg får sjekket.



Anonymous poster hash: c8558...7ad
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

TS her:

Hmmm... jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre her. Jeg har bedt kjøperen om å sende meg imeinummeret slik at han jeg kjøpte fra kan sjekke dette. Men kjøper vil visst ikke sende meg dette nummeret. Eller kan ikke. Jeg vet ikke, fordi nå svarer han ikke lenger.

 

Han jeg har kjøpt ifra driver visst med reparasjon av mobiltelefoner, så jeg har sannsynligvis fått noe han har kjøpt fra et sted og reparert og solgt videre. Kan ikke si at jeg har vært uaktsom. Hvis man må sjekke alt man kjøper for tyvegods, da ville jo slike steder som Finn gått rett i dass. Mange tar jo heller ikke vare på kvitteringer. Har jo vært på Finn i veldig mange år og dette har jeg aldri opplevd før.

 

Skulle gjerne ha gitt pengene tilbake, men jeg vet ikke hva slags stand den er i nå og jeg har heller ikke noe bevis på at det kjøper påstår er sant. Og jeg har ikke jobb, så 6.500 kr er mer jeg kan trylle frem. Og jeg undrer veldig på hvorfor kjøper ikke vil gi meg det imeinummeret, så jeg får sjekket.

 

Anonymous poster hash: c8558...7ad

 

 

Utifra det du skriver her så ville jeg antatt at dette er noen som prøver å lure deg.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått imeinummeret, og sendt dette videre til han jeg kjøpte fra, så får vi se hva som kommer av det. Takk for alle svar så langt. Jeg er absolutt ingen skurk, og vil ikke ha noe slikt på meg. Kjøper kommer nå med trusler om anmeldelse, noe jeg føler er unødvendig da jeg faktisk prøver å finne en løsning på dette. 

 

Han sendte meg et bilde av telefonen og den har nå knust skjerm. Da jeg solgte den var den 100% som ny. 



Anonymous poster hash: c8558...7ad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og jeg har ikke jobb, så 6.500 kr er mer jeg kan trylle frem. 

 

Men du kunne godt trylle frem de 7.000 kr du betalte for den et par måneder tidligere?

 

Uansett hva som etterhvert viser seg å være opp og ned i denne saken, så mener jeg alarmklokkene absolutt burde ringe når der selges en dyr og ny vare uten kvittering eller dokumentasjon av noe slag. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Men du kunne godt trylle frem de 7.000 kr du betalte for den et par måneder tidligere?

 

Uansett hva som etterhvert viser seg å være opp og ned i denne saken, så mener jeg alarmklokkene absolutt burde ringe når der selges en dyr og ny vare uten kvittering eller dokumentasjon av noe slag. 

 

Da hadde jeg jobb!

Lenke til kommentar

Da hadde jeg jobb!

 

Greit, men ble egentlig bare mer forvirret over det svaret da du litt lenger opp i tråden skriver et svar til TS at det høres ut som noen prøver å lure han, men til meg svarer du jo som det faktisk er du som er TS... 

 

At der er noen som forsøker å lure andre er temmelig sikkert riktig, men hvem som forsøker å lure hvem er det ikke godt å si. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg har kjøp en mobiltelefon i våres, som jeg kjøpte av en kar som sa han hadde vunnet den i en konkurranse.

 

 

Han jeg har kjøpt ifra driver visst med reparasjon av mobiltelefoner, så jeg har sannsynligvis fått noe han har kjøpt fra et sted og reparert og solgt videre. 

 

Du har altså kjøpt telefonen av noen som driver med reparasjon av mobiltelefoner og som hadde vunnet en telefon i en konkurranse...? Javelja.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Greit, men ble egentlig bare mer forvirret over det svaret da du litt lenger opp i tråden skriver et svar til TS at det høres ut som noen prøver å lure han, men til meg svarer du jo som det faktisk er du som er TS...

 

At der er noen som forsøker å lure andre er temmelig sikkert riktig, men hvem som forsøker å lure hvem er det ikke godt å si.

Ok, jeg er ikke så flink til dette anonyme greiene ok

 

Anonymous poster hash: c8558...7ad

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...