Gå til innhold

Kjørt for fort


Anbefalte innlegg

Hei

Kjørte for fort i Oslo sentrum idag, hadde en politibil bak meg som så at jeg kjørte altfor fort. De stoppet meg og fortalte meg at denne typen kjøring kunne frata meg førerkortet. De tok en lang alvorsprat. De sa at jeg slapp unna uten bot eller straff etc, men at de loggførte navnet mitt slik at neste gang jeg blir stoppet så ryker førerkortet. Dette pga jeg er på prøvetid (lappen i et halvt år). Kommer foreldrene mine å få vite om dette? Jeg er jo over 18 men er redd for at det kommer et brev i posten som de ser, eller at siden de er eier av bilen så blir de informert om det. Politiet spurte for øvrig ikke om hvem som var eier av bilen. Om de sjekket reg Nr det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Kjørte for fort i Oslo sentrum idag, hadde en politibil bak meg som så at jeg kjørte altfor fort. De stoppet meg og fortalte meg at denne typen kjøring kunne frata meg førerkortet. De tok en lang alvorsprat. De sa at jeg slapp unna uten bot eller straff etc, men at de loggførte navnet mitt slik at neste gang jeg blir stoppet så ryker førerkortet. Dette pga jeg er på prøvetid (lappen i et halvt år). Kommer foreldrene mine å få vite om dette? Jeg er jo over 18 men er redd for at det kommer et brev i posten som de ser, eller at siden de er eier av bilen så blir de informert om det. Politiet spurte for øvrig ikke om hvem som var eier av bilen. Om de sjekket reg Nr det vet jeg ikke.

 

Nei, du kommer ikke til å få brev i posten med mindre politiet ombestemmer seg og anmelder deg likevel. Det vil i midlertid være ganske utenkelig ettersom de uttalte at du ikke vil få bot. Slapp av, ta det som en lærepenge og kjør fint fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

haha si det til  foreldre som ikke er fra norge du

 

De åpner brevet så sier til deg at du har fått post :p

Be dem lese Straffelovens § 205 ledd c (utdrag):

Krenkelse av retten til privat kommunikasjon: Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget åpner brev eller annen lukket skriftlig meddelelse som er adressert til en annen, eller på annen måte skaffer seg uberettiget tilgang til innholdet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjølv om det er ulovleg å opne posten til andre, så er eg ganske sikker på at du får meir foreldretrøbbel dersom du får ein konvolutt frå politiet som du nekter å fortelle innholdet av.

 

Å fortelle/vise at politiet har sendt deg eit brev etter å ha snakka med deg under ein trafikkontroll er garantert eit betre valg enn å la foreldra sin fantasi få fritt spelerom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pøsj, be foreldra passe sine egne saker, så skal du passe dine egne. Eller, det spørs hvordan de tar det opp. Hvis de forlanger å få vite, ikke fortell. Hvis de spør med respekt og åpenhet, så kan du vurdere å fortelle det, så kan du se an reaksjonen deres, hvis de overreagerer og dramatiserer, aldri fortell dem noe viktig igjen.

 

Man skal ikke være redd for en autoritet. Respekt ja, men det skal være gjensidig. Ellers er det ikke respekt, men frykt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...