Gå til innhold

FORSKNING: Lykkes den norske øya med hydrogenplanene, kan den bli forbilde for tusenvis av andre verden over


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt på vei, jo flere som finner nye løsninger gjør at det går fortere til hvermannsen kan installere et selvstendig hydrogenanlegg hjemme i hagen og være 100% selvforsynt med energi.

 

Og nei @Missi det eksploderer ikke så hele/halve nabolaget går ad-undas siden man enkelt kan ta riktige forholdsregler så en eventuell lekkasje skjer under kontrollerte former :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er ikke dette blitt prøvd før på en øy i Norge?

Ja, rart å lese en lang artikkel om vindkraft brukt i elektrolyse for å produsere hydrogen, uten å nevne Utsira.

Glemmer vi så fort?

Da Myklebost ble leder fokuserte Hydro i stor grad på fornybar energi, og en fortsettelse på industrieventyret, vannkraften.

I 2004 åpnet Hydro anlegget på Utsira, som brukte vindenergi i elektrolyse og lagret på en hydrogentank til bruk når det ikke blåser.

Prosjektet ble lagt ned i 2010, men jeg har flere ganger her på TU etterlyst evalueringen av Utsiraprosjektet.

Lurer fortsatt på om det finnes en god evaluering?

Fra 2000 og utover var det olje og gass for alle pengene, og et samarbeid med Sverige om el-sertifikater havarerte, og svenskene fortsatte alene.

Ideen om å fange og lagre CO2 dukket opp, og politikerne omfavnet et testanlegg på Mongstad.

Stoltenberg sin nyttårstale om "Månelandingen" kjenner alle.

Statoil kjøpte Hydro, og all satsing på fornybar energi har vel egentlig havarert etter at Equnor kom i førersetet.

Rett nok har Eqiunor ferdigstilt Hywind prosjektet til Hydro, men har egentlig brukt Hywind som eksempel på hvor kostbart det er å høste energi fra flytende vindturbiner på havet.

Presset mot mer innsats innen fornybar energi har vært stort, og i 2012 måtte regjeringen innføre el-sertifikater i Norge også.

26 TWh fornybar energi fra vind i Norge og Sverige skulle skaffes ved å bruke el-sertifikater.

Svenskene bygget, men i Norge var ikke entusiasmen så stor, men det ble ganske pinlig dersom Sverige bygget 20 TWh og Norge bare 6, så de siste årene har Norge fått fart på seg da el-sertifikatene skal avvikles i 2021.

Problemet er at vi har ikke brydd oss om å utrede mulighetene på havet, og bare landområder var klargjort.

Så er vi der vi er, med mye ødelagt natur, og en oljeindustri som blir presset til å legge inn årene allerede etter Stortingsvalget i 2021, da flertallet trolig avvikler all leting og lager en plan for å avslutte oljevirksomheten.

På en måte er vi tilbake til start i 2004, men nå tror jeg neppe oljeindustrien klarer å torpedere fornybar energi da olje og gass ikke har særlig vind i seilene lengre.

Lenke til kommentar

Godt på vei, jo flere som finner nye løsninger gjør at det går fortere til hvermannsen kan installere et selvstendig hydrogenanlegg hjemme i hagen og være 100% selvforsynt med energi.

 

Og nei @Missi det eksploderer ikke så hele/halve nabolaget går ad-undas siden man enkelt kan ta riktige forholdsregler så en eventuell lekkasje skjer under kontrollerte former :)

Ja, du kunne en jammen i en hydrogen fyllestasjoner på Østlandet også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilsvarende gjøres allerede i Orknøyene hvor man bruker overskuddsenergien fra vindmøller og tidevannskraft til å produsere hydrogen. I første omgang har de også brukt hydrogen til å gi strøm til fergene når de ligger ved kaien foruten strøm til annet, men neste steg er hydrogenferger når dieselfergene skal skiftes ut. Tror første hydrogenferge kommer i 2021-22.

 

Videoen er fra 2017:

https://www.youtube.com/watch?v=Rybpaqhg5Qg

 

Å bruke batterier til å lagre mye strøm er selvsagt helt uaktuelt pga pris, størrelse og forsåvidt at batteriene taper og mister energi. Det er velkjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet kan man bestille vindmøller, solcelleanlegg, hydrogenlager og fuel cell'er. Dette installeres nå mange steder i verden.

Er det noen som vet hva det skal forskes på?

 

Vindturbiner er helt utelukket på en øy langt ute i havgapet. Slike øyer langt fra land er naturlige hekke- og landingsplasser for fugl. Tenk Runde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 stk. ble sendt til sykehuset etter at airbagen ble utløst, en sekundær hendelse.

 

Hvorfor mener du det var flaks at ingen ble drept, kan du begrunne din påstand ?

Se på bildene og alt vrakgodset som ligger over alt. Du kan jo melde deg frivillig til å stå i banen til noe av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilsvarende gjøres allerede i Orknøyene hvor man bruker overskuddsenergien fra vindmøller og tidevannskraft til å produsere hydrogen. I første omgang har de også brukt hydrogen til å gi strøm til fergene når de ligger ved kaien foruten strøm til annet, men neste steg er hydrogenferger når dieselfergene skal skiftes ut. Tror første hydrogenferge kommer i 2021-22.

 

Videoen er fra 2017:

https://www.youtube.com/watch?v=Rybpaqhg5Qg

 

Å bruke batterier til å lagre mye strøm er selvsagt helt uaktuelt pga pris, størrelse og forsåvidt at batteriene taper og mister energi. Det er velkjent.

Hydrogenlager taper også energi. For ikke å snakke om tapet i konverteringsprosessen. Batterier er og blir det smarteste og mest fremtidsrettede valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tilsvarende gjøres allerede i Orknøyene hvor man bruker overskuddsenergien fra vindmøller og tidevannskraft til å produsere hydrogen. I første omgang har de også brukt hydrogen til å gi strøm til fergene når de ligger ved kaien foruten strøm til annet, men neste steg er hydrogenferger når dieselfergene skal skiftes ut. Tror første hydrogenferge kommer i 2021-22.

 

Videoen er fra 2017:

https://www.youtube.com/watch?v=Rybpaqhg5Qg

 

Å bruke batterier til å lagre mye strøm er selvsagt helt uaktuelt pga pris, størrelse og forsåvidt at batteriene taper og mister energi. Det er velkjent.

Hydrogenlager taper også energi. For ikke å snakke om tapet i konverteringsprosessen. Batterier er og blir det smarteste og mest fremtidsrettede valget.

Hvor blir det av Donald Sadoway og hans "liquid metal battery" som er beregnet til stasjonært bruk og som ikke har degradering?

Lenke til kommentar

Dette kan jo ikke sammenlignes. Det du linker til her, vil jo ikke erstatte 50% engang av behovet der, slik at dagens diesel-generatorer fremdeles må stå og gå. 

 

Det å lagre energi er vanskelig. IBM Power mener at overgangen hvor lagring på hydrogen gir mer mening enn lagring på batterier, er over 2.5 timer. Så batterier fungerer fint får å gjøre nettet "renere" med å støtte opp under fornybart som svinger endel, men det vil aldri være et bra lagringsmedium over uker og måneder med dagens teknologi. Da må du lage batterier som ikke er oppladbare. De kan lagre energi over sessonger, men de må du i tillegg bytte ut hver gang. Ikke særlig økonomisk. 

 

Er det eneste behovet ditt at du kun skal lagre energi på en solfylt øy fra dag til natt, så ja. Kjør batterier, men du går jo glipp av restverdien av energi-produksjonen der. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du ikke satt deg inn i mye hvis du tror det. Bare uvitende Tesla fans som tror på slikt tull og ikke har forstått basale ting om energitetthet, størrelse og pris. Som de sier i denne artikkelen, det er ikke aktuelt.

Det beste med å ha integritet er at en beskyldes for å ligge med alle sine fiender.

 

Fordelene til batterier er at de har flere steder der de er lønnsomme i dag, og utviklingen går bare fremover. Hydrogen er og blir bundet av sine egenskaper til evig tid. Det er en ufravikelig egenskap med grunnstoff. For hydrogen sin del så er jo de eksplosive egenskapene det som gjør hydrogen totalt uegnet som energibærer i stor skala.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...