Gå til innhold

Skifte (front)dekk elsparkesykkel + merkelig situasjon


Taurean

Anbefalte innlegg

Foranledning:

 

Min HX X7 er antageligvis veldig lik i dekk som de fleste andre lignende produkter. 8.5 tommers dekkomkrets.

 

Har andre prøvd å skifte slange eller dekk? Å få av dekket er ikke direkte en enkel oppgave! Men jeg har klart det.

 

Kjøp dekkspaker av nylon hos clas ohlson til 30 kr. Disse har perfekt lengde til å presses under dekk-kanten, og dermed kan enden med hake festes til skruen i senter av hjulet. Men! Du må bruke en knipetang og kniv til å skrape til å forstørre hakeåpningen med ca 1 cm først! Da passer den. Merk!: Det er ikke sikkert disse passer til 10 tommers dekk! Da må du finne på noe annet eller sjekke lengden. Det var bare flaks at denne kunne festes til skruen i hjulet, jeg regnet ikke med at det var fremgangsmåten her.

 

Du trenger også en 18 mm skiftenøkkel (HX X7, regner med det er likt hos lignende produkter), helst med litt lengde så du får litt kraft, den sitter godt. Koster ca 50 kr hos clas ohlson. Skru av deksel og mål mutterstørrelse før du kjøper skiftenøkkel så du er sikker.

 

Å skru dekket av er enkelt nok. Bare å fjerne refleks-klistremerker eller plastikken over hvis det er det, skru av deksel, og skru av 18 mm mutter. Hjulet er festet til skroget med kabel, så du er nødt til å jobbe med dette på ramma, det gjør det enda mer knotete. Men det går. Ta tiden til hjelp.

 

Du er nødt til å finne en måte å legge elsparkesykkelen slik at du får fordekket mot deg. Jeg fikk dette lettest til med å legge den over ryggen på en stol, skroget ned langs stolen, og legge håndtaket og frontdel på et ca jevnhøyt bord. Vær kreativ.

 

Jeg brukte en vanlig snekkerhammer til å få av dekket. Rammen virker veldig solid, det ble noen merker, men jeg tror den tålte det bra. Du presser klørne inn under yttergummien og tvinger den opp. Dette vil kreve noen forsøk før du finner helt riktig "balanse"punkt. For langt inn, så er det ikke nok vinkel til å tvinge over, for kort, så får du ikke tak under kanten på gummien. Så krever det også en god del armkraft. Legg slag-enden av hammeren mot undersiden av armen og hold hammerskaftet langs armen oppover mot hånda, som du griper hammeren med, så går det lettest. Du må holde dekket med den andre hånden.

 

Når du har klart å lage en stor nok åpning med kloa, så trenger du ikke lenger å holde dekket med venstre hånd. Da skyver du en dekkspak innunder med fri hånd, og fester den til skrue i senter av hjul ytterkant. Dette er knotete og vil kreve noen forsøk. For mitt vedkommende holdt det faktisk med én dekkspak. Da blir gummien veldig stram, men når du får tak i den med nytt tak med hammeren, ca 10-15 cm til en side, og klarer å vrenge den over ramma, så blir det overraskende lett å få av resten av gummien. Dette vil kreve en del forsøk. Men det er ikke umulig. Ta pauser innimellom og ikke gi opp ^^

 

Ett poeng jeg skal ta opp, er at man kan tenke at man lett lager hull i slangen inni med denne metoden. Men da er målet gjerne vanligvis å bytte slange, så det er vanligvis ikke noe tema. Men jeg finner ingen annen løsning. Andre må gjerne bidra til tryggere metoder.

 

 

Så kommer den merkelige situasjonen.

 

Jeg har kjørt omtrent 10 lange turer (ca 20 mil) den siste måneden hvor det har vært vibrasjon i styre og ratt, fordi jeg trodde yttergummien på fordekket hadde fått en bulk i seg. Sist for 3 uker siden kjøpte jeg pumpe og pumpet opp dekket, det var rett etter jeg hadde den på service hvor de sa at det ikke var noe galt med den. Jeg sa ikke fra til dem at jeg ville de skulle sjekke fordekk, jeg regnet med at de prøvekjørte dem og fant ut selv. Men tydeligvis ikke. Så jeg bestemte meg for å prøve selv.

 

Så jeg kjøpte pumpe der. Du må ha en som du kan skru fast til ventilen. Den koster 400 kr hos g-max (som nå blir intersport visstnok), men jeg fant så klart ut i dag at hos clas ohlson, så har de pumpe MED barmåler (som jeg har leita lenge etter, men så klart ikke der) til bare 130 kr! Så ikke bli lurt dere også! Søk opp anbefalt bartrykk til deres produkt og egenvekt på google. REDIGERT!: Den på g-max har skrubar ventil, som jeg nå innser er det eneste som passer. Den på clas ohlson tror jeg ikke er mulig å pumpe dekk med, og dermed er det poengløst og man får ikke brukt barmåleren. Kanskje med litt mikk og kåling går det, kanskje hvis man skrur fast noe som passer, men foreløpig får jeg ikke det til. Ventilen er for kort. Uansett, så går det i det minste an å bruke barmål-pumpa til å trene seg til å vite når bar er omtrent riktig. Tror det var fra 2.8 til 3.2, sjekk opp.

 

Så pumpet jeg opp dekk. Jeg merket tydelig at dekket ble hardere og rullet bedre. Men vibrasjonen var ikke borte.

 

Så! For ca 1 uke siden, så sluttet jeg å bruke den for den vibrerte så veldig så det var uforsvarlig å kjøre. Nå når jeg fikk av yttergummien, så var det -ingen slange- der!! Kan noen forklare meg hvordan det er mulig?? Har jeg kjørt med flat slange så mye at den er blitt smuldret opp til svart støv? Det kom noe svart støv av noe slag ut av dekket da jeg fikk det av, men ikke mer enn en liten håndfull som jeg støvsugde opp.

 

Målet mitt var å finne ut om bare slangen inni var punktért, eller om yttergummien virkelig var skadet, så jeg har bestilt 2 nye yttergummi. Men ingen slange så klart. Så nå må Jeg bestille nye slanger og vente enda en uke.

 

Dette er virkelig forbløffende, så jeg lurer på hva som har skjedd! Er det virkelig mulig at slangen inni har smuldret opp grunnet sentrifugalkraft, dårlig lufttrykk og høy varme?? Jeg har kjent på hjuldekslet etter lang kjøring og det har blitt veldig varmt. Så jeg har vel gjort noe feil og vært uoppmerksom over tid.

 

 

Bare spør spørsmål angående hjulskifte. Husk at det ikke er umulig ^^ Det er bare en temmelig vrien jobb.

Endret av Taurean
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres merkelig ut at hele slangen skal ha blitt forstøvet. Du vil enkelt kunne se på ventilen om den har rester etter slangen, eller mest sannsynlig er et slangeløst dekk med standard ventil. 

 

For å skifte dekk på el scooterene anbefales å bruke strips metoden. Selv byttet jeg på min M365 og brukte kun to strips, så gled dekket på lekende lett. 

 

Ang vibrasjonene så høres det ut som corden i dekket har fått en skade. Det er ikke alltid man vil se skaden før dekket får belastning. 
Bestill nytt dekk å bytt enkelt https://www.youtube.com/watch?v=U9MpgD-xIjg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstøvet, det er vel ordet jeg lette etter ja ^^ Det er en ventil ja, og den sitter i åpningen enda. Jeg -vet- det har vært slange inni der, for jeg har pumpet opp dekket før. Det ser ut som ventilen har vært festet til noe.

 

Hvordan kan slangen inni ha forstøvet? Jeg har kjørt langt og lenge med den da. Kanskje det har skjedd at den har røket inni på et vis og samlet seg i en klump, og jeg har kjørt med den på den måten og dermed fått vibrasjon. Blir bare gjetting.

 

Corden i dekket .. hmm, vi får se. Skal oppdatere når jeg har fått lagt i ny slange. Hvis det ikke hjelper, så er det mulig noe du skriver da.

 

Vurderte å kjøpe nytt dekk ja, men vi får se først. 1500 kr koster nytt dekk.

 

 

Hmm, det var litt interessant! Kanskje det virker bedre! Skal jaggu prøve det neste gang! Eller kanskje når jeg skal ha den på igjen, hvis det blir kødd. Takk da!

 

Og en ting til: Jeg ser på den og andre videoer at de sprayer hva jeg regner med er noe sånt som WD-40 og slike ting inni der for å lettere få av dekk. Er det helt bra? Kan ikke det føre til at dekket sklir av eller andre friksjonsproblemer under høy fart?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så mye som du "trælet" med å få av på dekket har du *garantert* ødelagt slangen.

 

Du har heller ikke klart å få fylt på luft slik du trodde.

 

VIbrasjonene du kjenner er jo fordi dekket jo er "flatt" (uten luft), men dekket er jo veldig hardt og det er ikke helt enkelt å se dette uten at du sjekker med en (tung) person på sparkesykkelen.

 

Det er jo ikke enkelt å skifte slange/dekk på disse "sparkesyklene".

 

Har demontert/montert på min M365 for å se om jeg kunne forbedre den *elendige* løsningen med ventil som ikke lar seg bruke uten medfølgende (og ubrukelige) adapter som skrus på.
Fikk tak i annet adapter på Biltema som fungerte mye bedre.
Men nå er det en datter som har "overtatt" M365'n "min" (den var uansett "ubrukelig" for mine krav). :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke ha ødelagt noe som ikke var der. Det var -ingen- slange der ^^

 

Veier 100 kg, mer med sekk og innhold. Jeg har merket at det har vært slange der, ellers hadde jo gummien ligget flat langs asfalten som den omtrent gjorde den siste turen.

 

Det var ikke bare fordi dekket var flatt. Det var slange med luft i den, men yttergummien hadde fått seg en bulk av noe slag. Det er jeg 95% sikker på. Skal oppdatere når jeg får montért på ny slange.

 

Ventil ja, den bekymrer meg litt. Adapter? Har ikke fått med noen adapter til min X7. Hva slags produkt er dette?

Lenke til kommentar

Whaaat. Har jeg misforstått all denne tiden? Er det virkelig sånn at det ikke skal være slange i den? Det er jo egentlig positivt, for da sparer jeg jo kødd med slange. Men har jo villedet en del folk da med å si at det er slange i den. Eller, har egentlig bare sagt at det er luftfylte dekk, ikke at den har slange.

 

Da har jeg 3 slanger bestilt da som jeg må få solgt ^^

 

Jeg får prøve å sette på nytt dekk da, og se om det virker uten.

 

Ja det står vitterlig "tubeless" hos e-wheels der jeg kjøpte den.

 

Lol ^^ Hvordan er det mulig.

 

 

 

Oppdatering: Satt på nytt dekk, prøver å pumpe opp, men samme problem som med dekket jeg tok av, det pumpes ikke opp luft.

 

Tror nok jeg må sende den tilbake til dem gitt. Dette er jo bare tull. Får sende dem en mail i hvert fall. Skal oppdatere.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvis du ikke klarer å få noe trykk i dekket og det ikke er noen innlysende lekkasjer, så er det pumpen du bruker som er problemet. 

 

Uansett hvor stort hull det er, ville vært skulle du klart å blåst noe luft i dekket. 

 

1500,- for reservedekk hørtes horribelt ut. 

Du får kjøpt sett med to dekk for 200,- på nettet. 

 

Det finnes flere alternativer til dekk også, og tykkere slanger. 

https://www.banggood.com/8_5-Thicken-Rubber-Solid-Tire-Wheels-Inner-Tube-For-Xiaomi-Mijia-M365-Electric-Scooter-p-1380544.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

 

https://www.banggood.com/BIKIGHT-Upgraded-Solid-Tire-Wheel-Inner-Tube-Xiaomi-Mijia-M365-Electric-Scooter-Bike-Bicycle-Cycling-p-1339164.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

 

https://www.banggood.com/BIKIGHT-Non-Pneumatic-Solid-Damping-Rubber-Tire-Xiaomi-M365-Electric-Scooter-Bike-Bicycle-Cycling-Motorcycle-Electric-Bike-p-1431376.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke noe i veien for å bruke slange inni dekket likevel, men det skal ikke være nødvendig. Kan det være ventilen som er gåen i og med at du ikke får trykk i dekket (nytt)? En annen mulighet kan være at felgen/dekket har skader slik at det ikke blir tett mellom dekk og felg, men du burde likevel fått opp trykk midlertidig når du pumper. I de tilfellene kan slange være løsningen. Du kan ev prøve å se etter lekkasje ved å smøre inn dekket med en fet blanding av oppvaskmiddel og vann (typ 1:3) og se etter bobler når du pumper. (regner med det ikke er smart å senke hele motoren ned i en balje).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk svar i dag da, at "dette problemet kan løses ved å legge inn slange". Hvis det blir mer problemer skulle jeg skrive tilbake og få mer hjelp. Jeg vurderer å spørre hvordan det fungerer likevel da, for det er jo tåpelig å betale penger for slange når det egentlig ikke er nødvendig. Så de burde egentlig bare fortelle meg hvordan det gjøres uten. Men nå har jeg bestilt 3 nye slanger da, så jeg får vel likevel bruke dem. Vi får se hvordan det fungerer når jeg har fått lagt inn en.

 

 

Hvis du ikke klarer å få noe trykk i dekket og det ikke er noen innlysende lekkasjer, så er det pumpen du bruker som er problemet. 

 

Uansett hvor stort hull det er, ville vært skulle du klart å blåst noe luft i dekket. 

 

1500,- for reservedekk hørtes horribelt ut. 

Du får kjøpt sett med to dekk for 200,- på nettet. 

 

Det finnes flere alternativer til dekk også, og tykkere slanger. 

https://www.banggood.com/8_5-Thicken-Rubber-Solid-Tire-Wheels-Inner-Tube-For-Xiaomi-Mijia-M365-Electric-Scooter-p-1380544.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

 

https://www.banggood.com/BIKIGHT-Upgraded-Solid-Tire-Wheel-Inner-Tube-Xiaomi-Mijia-M365-Electric-Scooter-Bike-Bicycle-Cycling-p-1339164.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

 

https://www.banggood.com/BIKIGHT-Non-Pneumatic-Solid-Damping-Rubber-Tire-Xiaomi-M365-Electric-Scooter-Bike-Bicycle-Cycling-Motorcycle-Electric-Bike-p-1431376.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

 

Ja nei, da mener jeg altså et -helt- dekk ^^ Med trommel, gummi, antageligvis bremseelektronikk-teknologien inni, og hele pakka. Men det trenger jeg foreløpig ikke.

 

Men takker for tips! Kjøpte 2 nye yttergummidekk til 300 kr stk pluss frakt til ca 750 kr totalt. Så det var litt dyrt da. Men da har jeg for noen år.

 

Kjøpte også 3 nye slanger nå til ca 550 kr inkl frakt.

 

Det er strengt tatt ikke noe i veien for å bruke slange inni dekket likevel, men det skal ikke være nødvendig. Kan det være ventilen som er gåen i og med at du ikke får trykk i dekket (nytt)? En annen mulighet kan være at felgen/dekket har skader slik at det ikke blir tett mellom dekk og felg, men du burde likevel fått opp trykk midlertidig når du pumper. I de tilfellene kan slange være løsningen. Du kan ev prøve å se etter lekkasje ved å smøre inn dekket med en fet blanding av oppvaskmiddel og vann (typ 1:3) og se etter bobler når du pumper. (regner med det ikke er smart å senke hele motoren ned i en balje).

 

Jeg er 99% sikker på at ventilen virker. Den ser hel ut og jeg ser ingen åpning gjennom. Gummien ligger tett mot stålet. Jeg antar at de legger på en slags tetningsmasse innvendig -før- de setter på gummien, så dette låser seg og blir tett før de pumper opp dekk. Men det blir bare vag antagelse.

 

Det -kan- være skade da. Sant det. Det har jeg ikke kompetanse til å finne ut av. Men det ser helt og pent ut, enn så lenge.

 

Trikset med såpevann tenkte jeg ikke på nei. Det er elektronikk der ja, så jeg får se hva jeg prøver på.

 

 

Nå kom jeg på et nytt problem da. Hvis jeg skal ha slange i dekket, så må jeg jo demontere og fjerne den ventilen som brukes nå til å pumpe luft i dekket uten slange. Da er man jo låst til å kjøpe slanger resten av dens levetid, noe som jo er en ulempe. Vi får se om jeg gidder å sende mail på det.

 

 

Takk igjen!!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Du får sikkert ikke blåst opp dekket siden dekksidene ikke presses nok ut til felgsidene, så du må enten ta ei jekkestropp utvendig på dekket for og vide det ut, eller bruke ligtergass/startgass eventuell annen brannfarlig gass "hårspray ?" som starthjelp men pass fingrene så de ikke kommer i klem. når du har fått blåst opp dekket har du ikke lang tid på deg og få fylt luft siden varmen fra gassen utvide lufta kun i en kort periode.

 

Hvis du har ubalanse i hjulet kan du vri dekket 180 grader på felgen og se om det hjelper, klarer du og balansere hjulet m/dekket påmontert hvis du se om det er tyngre på en plass da får du ubalanse.

 

Dekkventil få du kjøpt omtrent over alt.

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hahahaaa ^^ Det funka! Hadde ingen stropp, men jeg tok en skjøteledning, som gummien jo biter seg omtrent fast med når du knyter den. Da satt dekket hardere, og jaggu pumpa det seg opp med luft.

 

Jeg håper bare at det ikke er noe annet luretriks de har gjort da, sånn at det plutselig punkterer eller eksploderer under fart. Jeg skal prøve noen ganger opp og ned veien i morgen, spådd pent vær.

 

På stuegulvet her var det ingen vibrasjon, så det tyder på at det hjalp å skifte yttergummi.

 

Jeg håper kundeservice var uvitende om dette med ventil, og ikke visste bedre, men det er det liten sjanse for. De vet garantert at det bare er å stroppe fast dekket. Så det er jeg temmelig "besvær" på, de kunne bare skrevet det til meg i mail i stedet for å foreslå å bruke slange. Men jeg velger å gi dem tvilens fordél da.

 

 

Så, mange tusen takk til dere foreløpig!! Viser bare at folk samlet har kunnskap til å ordne alt. Skal oppdatere igjen om jeg overlever turen i morgen ^^

Lenke til kommentar

Ja nei, da mener jeg altså et -helt- dekk ^^ Med trommel, gummi, antageligvis bremseelektronikk-teknologien inni, og hele pakka. Men det trenger jeg foreløpig ikke.

 

Da heter det hjul :) 

 

Hvis den er levert originalt med slangeløst dekk så ville jeg prøvd å bytte til et nytt slangeløst dekk og sett om problemet forsvant. 

 

Anbefaler å få bistand av et verksted så slipper du gjøre bomkjøp eller ødelegge noe når du prøver å bytte selv.

Lenke til kommentar

Da heter det hjul :) 

 

Hvis den er levert originalt med slangeløst dekk så ville jeg prøvd å bytte til et nytt slangeløst dekk og sett om problemet forsvant. 

 

Anbefaler å få bistand av et verksted så slipper du gjøre bomkjøp eller ødelegge noe når du prøver å bytte selv.

Å ja ^^

 

Er det jeg har gjort, og prøvde på, og nå har fått til.

 

Vil gjerne ha hjelp av verksted, men det er ikke sånn at jeg kan stå og lære av dem. De får produktet, gjør jobben når det passer dem så henter jeg det igjen når de er ferdig. Man lærer ingenting. Hvis det går til dundas så skal jeg nok gjøre det.

Lenke til kommentar

Vel, det ser ut som det virker akkurat som det skal! Kjørte en tur i stad og det virker endelig som om det var nytt. Ingen vibrasjon. Så da var det bare utslitt fordekk, sikkert kjørt på en kul, fortauskant eller stein (som antatt) og jeg har jo kjørt sikkert 200300 mil med den foreløpig. Så ting blir jo slitt og brukt.

 

Veldig takknemlig for hjelp!! Tusen takk :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Luske_Ludvig skrev (7 timer siden):

Hvor kjøper man nye dekk i Norge?

Jeg er usikker på om enten dekk eller slanger er produktspesifikt, men nå har jeg i hvert fall bestilt to av denne via denne nettsiden og håper det beste, før jeg tar saken videre i forbrukerrådet: https://www.24hshop.no/hjem-fritid/leker-spill/elfordon-tillbehor/xiaomi-mijia-m365-scooter-innerslange-8-5

Billigere der enn på e-wheels, de selger også.

Bydue har visst også dekk, men til egne produkter, såvidt jeg forstår.

Det finnes også noen få som selger på finn.no uavhengig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Luske_Ludvig skrev (8 timer siden):

Fortell meg hvordan det blir. Kan nok bli en hard opplevelse. Men kanskje ikke. Oppdatér. Er i prosess med å selge den jeg har, de j*vlene (unnskyld uttrykket) fraskriver seg alt ansvar så jeg må selge den svart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...