Gå til innhold

NÅ: Staten støtter Equinor. Verdens største, flytende havvindpark kan bygges i Norge [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Om du sier det er bransjetall får jeg stole på det. Og jeg er egentlig ikke uenig med deg, eller kun uenig ang at vi må være villige til å ta store kostnader nå som muligens betaler (eller ikke, men det er ikke poenget nødvendigvis heller) seg ned i fremtiden.

Kanskje det største problemet er at det ikke regnes nok og grundig nok på hva koster mest i det lange løp? Forståelig så og si umulig, men på samme tid burde det gjøres. Kanskje pipa får en annen lyd hos andre når dem innser at forsikringen blir xxx antall prosent høyere og at tap av konkurransekraft sender Norge inn i en evig resesjon? (Som forøvrig også bringer med seg mindre forbruk som igjen er positivt... Men kjipt). Komplisert er det, og derfor bør vi i noen tilfeller se forbi enkeltkostnader er min mening.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har ikke staten lov til å velge selskap som skal lage denne vindparken

staten er pensjonsfondet er størte eier i eqinor men equinor driver med olje ikke vindmøller

er er det noe ulovelig regelbrudd medtanke på insidehandel og besluttninger

Litt usikker på om du mener det jeg tror du mener. Equinor eier Hywind-konseptet. (Orginalt var Hywind Hydros prosjekt, men havnet i Equinor da Hydros oljeavdeling ble slått sammen med daværende Statoil.

 

At Equinor er delvis statlig eid betyr ikke at de ikke kan søke om støtte fra Enova. Enova støtter basert på søknad, ikke basert på hvem som søker. Andre selskaper kan selvsagt be om støtte til flytende havvind, men per nå har ikke Equinor noe særlig konkurranse.

 

Equinor er forøvrig underlagt samme innsideregler som alle andre selskaper, og staten har vel sitt eget etiske regelverk når det kommer til innsidehandel.

Endret av joakimb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du sier det er bransjetall får jeg stole på det. Og jeg er egentlig ikke uenig med deg, eller kun uenig ang at vi må være villige til å ta store kostnader nå som muligens betaler (eller ikke, men det er ikke poenget nødvendigvis heller) seg ned i fremtiden.

Kanskje det største problemet er at det ikke regnes nok og grundig nok på hva koster mest i det lange løp? Forståelig så og si umulig, men på samme tid burde det gjøres. Kanskje pipa får en annen lyd hos andre når dem innser at forsikringen blir xxx antall prosent høyere og at tap av konkurransekraft sender Norge inn i en evig resesjon? (Som forøvrig også bringer med seg mindre forbruk som igjen er positivt... Men kjipt). Komplisert er det, og derfor bør vi i noen tilfeller se forbi enkeltkostnader er min mening.

At vi må se forbi kortsiktige kostnader når vi gjør miljøtiltak som har potensiale til å sette i gang grønn industri kan jeg være helt enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DN.no melder 2,3 mrd i støtte. Det burde være mer enn nok til at Equinor (og partnere forbundet med gullfisk og snorre) "setter spaden i jorda".

 

Svært gledelig etter min mening. Hvis flytende havvind blir en betydelig energikilde i nær fremtid (usikkert) vil det være en enorm skamplett på denne regjeringen å ikke satse. Hvis flytende havvind blir en energimessig parantes er uansett 5 mrd (totalramme på prosjektet) lite penger i den store sammenhengen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil det bli lagt strømkabel til fastlandet? Så strømmen kan utnyttes videre hvis man sånn helt plutselig.....slutter å utvinne olje fra området?

Nei, det er ikke en del av planen. Hadde det vært adekvat strømforsyning til / fra fastlandet hadde det ikke vært noen grunn til å bygge dyr kraftproduksjon offshore siden man bare kunne hentet billig kraft fra land (slik som man skal på utsirahøyden).

 

Derimot vil turbinene kunne flyttes dit de kan gjøre nytte for seg. Hvis oljeinstallasjonene på Tampen skulle bli lagt ned om for eksempel 10 år vil man kunne flytte møllene turbinene til et sted med eksisterende kabel eller strømbehov.

Endret av joakimb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være en samfunnsøkonomisk mening bak slike prosjekter. Hvis poenget med statens pengebruk skal være å vise oss fram på noe vis for utlandet kunne vi jo bare arrangert et OL, invitert verdens 100 beste artister til en kjempekonsert, eller bygget en 150m høy gullforgylt statue av Erna midt i Oslo.

 

Bare må... gullforgylt...

 

Forgylt...Forsølvet, forkrommet :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...