Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

gB LAN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykt å sykt, har jo sett diverse raid system som klarer det, men det er vel et fåtall av vanlige dødelige systemer som klarer det.

 

Men har du et solid raidsystem kan det jo være mulig å få fult utbytte av 1000 mbit.

 

Men dette forutsetter jo igjen at den i andre enden også har noe som klarer å håndtere 1000 mbit da.

Endret av Raw
Lenke til kommentar
hehe tror jeg og..det er vel 133mbps på IDE harddisk så..men det er vanskelig å si.

Feil:

Harddisker gir som regel opp mot ~60 MByte/s (~500Mbps) på store filer.

Harddisken som skal skrive tar gjerne opp mot ~35 MByte/s (300Mbps) på store filer.

 

At ATA-interfacen (133 MByte/s), S-ATA-interfacen (150 MByte/s), PCI-bussen (133 MByte/s), og selve Gbit/s-LAN-linja (125 MByte/s) er raskere betyr ingenting så lenge harddiskens skrivehastighet er den begrendsende flaskehalsen.

I praksis kan du altså oppnå rundt 300 Mbps (= 300 Mbit/s ~= 35 MByte/s)

Lenke til kommentar
hehe tror jeg og..det er vel 133mbps på IDE harddisk så..men det er vanskelig å si.

Feil:

Harddisker gir som regel opp mot ~60 MByte/s (~500Mbps) på store filer.

Harddisken som skal skrive tar gjerne opp mot ~35 MByte/s (300Mbps) på store filer.

 

At ATA-interfacen (133 MByte/s), S-ATA-interfacen (150 MByte/s), PCI-bussen (133 MByte/s), og selve Gbit/s-LAN-linja (125 MByte/s) er raskere betyr ingenting så lenge harddiskens skrivehastighet er den begrendsende flaskehalsen.

I praksis kan du altså oppnå rundt 300 Mbps (= 300 Mbit/s ~= 35 MByte/s)

Rett meg hvis jeg tar feil nå, men filen som kommer fra et nettverk, går vel inn på RAM`en først, den skrives vel ikke direkte til disk.... Og hvis ram`en er en buffer, så gjelder vel ikke begrensingene på disken?

 

Har ikke lest noe om dette, så det er godt mulig jeg er heeelt på jordet, men det var det første jeg tenkte... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Rett meg viss jeg har feil, men er det ikke slik at med gb lan kan mange flere kopiere store filer på samme tid, uten at hastigheten vil bli svekket så mye...?

hvis du tenker på trafikken på nettverket generellt, og det kun er snakk om en gb switch alene så kommer nok dette veldig ann på om vi snakker dlink billig 5port gb switch eller cisco catalyst/3com Superstack/dyrere Dlink switcher. :p

Lenke til kommentar
Rett meg hvis jeg tar feil nå, men filen som kommer fra et nettverk, går vel inn på RAM`en først, den skrives vel ikke direkte til disk.... Og hvis ram`en er en buffer, så gjelder vel ikke begrensingene på disken?

Mener du at diskene klarer å skrive raskere hvis dataene kommer fra rammen, enn hvis dataene kommer fra nettverket?

 

Er det noen som har prøvd å kopiere store filer mellom to harddisker i PC-en?

Jeg har aldri vært vitne til hastigheter høyere enn 25MB i sekundet.

 

Derfor, vil nok ikke hastigheten på 1000mbps LAN være høyere enn ca 250-300mbps i praksis.

Lenke til kommentar
Mener du at diskene klarer å skrive raskere hvis dataene kommer fra rammen, enn hvis dataene kommer fra nettverket?

Det som menes er vel at istedet for å skrive dataene direkte til disk, så skrives de til minnet først, og ligger der ei stund (til det ikke er så mye annet å gjøre) før de blir skrevet til disk. Det er dette som er kjent som caching. Så, dersom man kopierer ei fil som passer fullstendig inn i diskcachen på mottakermaskinen, så vil avsender ikke være begrenset til mottakerens skrivehastighet. Dermed vil avsender kunne sende fortere, og man får bedre utnyttelse av båndbredden.

Lenke til kommentar

gb lan er nu veldig bra og ha på lan

 

har man en 2x 24 port switcher og fult av folk på begge så er det bra og ha gb uplink på de da :yes: hvis alle sitter og sender store filer og spiller så blir det alt for lite med 100 mbit mellom switchene

 

har selv 2x 24 ports gb switcher med gb på alle portene som jeg bruker når jeg har lan går nu uansett mye fortere en med 100 siden 100 mbit har max 11-15 Mb/sek og en vanlig hd klarer og skrive i en 20 Mb og lese i en 50Mb i gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Mener du at diskene klarer å skrive raskere hvis dataene kommer fra rammen, enn hvis dataene kommer fra nettverket?

Det som menes er vel at istedet for å skrive dataene direkte til disk, så skrives de til minnet først, og ligger der ei stund (til det ikke er så mye annet å gjøre) før de blir skrevet til disk. Det er dette som er kjent som caching. Så, dersom man kopierer ei fil som passer fullstendig inn i diskcachen på mottakermaskinen, så vil avsender ikke være begrenset til mottakerens skrivehastighet. Dermed vil avsender kunne sende fortere, og man får bedre utnyttelse av båndbredden.

men den som sender filen kan jo ikke sende så fort uansett.

Lenke til kommentar
Mener du at diskene klarer å skrive raskere hvis dataene kommer fra rammen, enn hvis dataene kommer fra nettverket?

Det som menes er vel at istedet for å skrive dataene direkte til disk, så skrives de til minnet først, og ligger der ei stund (til det ikke er så mye annet å gjøre) før de blir skrevet til disk. Det er dette som er kjent som caching. Så, dersom man kopierer ei fil som passer fullstendig inn i diskcachen på mottakermaskinen, så vil avsender ikke være begrenset til mottakerens skrivehastighet. Dermed vil avsender kunne sende fortere, og man får bedre utnyttelse av båndbredden.

men den som sender filen kan jo ikke sende så fort uansett.

 

Joda, om avsenderen har filen i sin cache f.eks, eller at det er flere avsendere som sender til samme mottaker. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...