Gå til innhold

Oppgradere ram på eldre laptop?


ProphetSe7en

Anbefalte innlegg

Har en gammel laptop stående som ikke har vært i bruk på lag tid.

 

Har byttet til SSD på den, og ønsker også å oppgradere til 8 eller 16 GB ram. Maskinen vil så bli brukt til skolearbeid av for yngste barnet her i hus.

 

På dagens brikke finner jeg følgende informasjon

 

2GB 2Rx8 PC3-10600S-9-10-F1

EBJ21UE8BFU0-DJ-F 1042AXK0069B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet svært lite om maskinen. Den ble en gang i tiden brukt av min samboer, men det er sikkert 7 år siden, så mulig den ikke kan brukes til noe i det hele tatt.

 

SSD har jeg liggende, så finner jeg noe billig RAM på finn skader det ikke å prøve.

 

lenovo thinkpad edge 0221-22g

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

lykke til vet eldre AMD E450 maskiner klarer 8 GB ram men cpuen blir for dårlig får lett 100% cpu last under lett bruk.

Så tror ikke du er så heldig.  Antakelig vil ikke maskinen starte opp med mere ram.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

lykke til vet eldre AMD E450 maskiner klarer 8 GB ram men cpuen blir for dårlig får lett 100% cpu last under lett bruk.

Så tror ikke du er så heldig.  Antakelig vil ikke maskinen starte opp med mere ram.

 

 

Da dropper jeg det tenker jeg. Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Du får også en god del info om RAM-spec fra CPU-Z

 

https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

 

Noen ganger vil ikke ny RAM virke i maskinen før BIOS er oppgradert i.o.m at støtte mangler.

Andre ganger kan ny BIOS være en sakte killswitch for å utrangere maskinen.

 

Det jeg ville gjort er å prøve med høyere kapasitet vanlig DDR3 SO-DIMM på 1333 MHz. (PC3-10600)

Fungere som regel ganske greit.

 

Du kan også prøve raskere RAM på 1600 MHz som stort sett også har SPD info for 1333 MHz.

 

Det finnes også 4GB varianter av din originale brikke hvis du er skeptisk til andre brikker.

ELPIDA 4GB (2x2GB) DDR3-1333Mhz 2Rx8 PC3-10600S-9-10-F1 Laptop SDRAM

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs hvor mye energi og penger jeg skal legge ned i dette, er tross alt en svært gammel maskin som jeg ikke ønsker å bruke noe penger på. 

 

Bytter SSD i den senere i dag så får jeg se hvordan det går.

En SSD kan kompensere litt for minne i.o.m at den er kjappere enn vanlig spindeldisk, men om maskinen takler mer RAM er også det en grei oppgradering.

 

I følge prisjakt så er maks minnestørrelse 4 GB. Siden cpu er så svak så er det lite vits med mer minne da en bare kan bruke den til enkle oppgaver uansett.

Ja, 4 GB er ofte grensen på hva som støttes på eldre hardware. Har f.eks en HP-bærbar med 4 GB og den klarer max å utnytte 3,4 GB. Det er en sak på 32-bits systemer som muliggjør tilgang til mer en 4 GB minne, og det er PAE (Physical Address Extension). Har eksperimentert litt med den for mange år siden, men var ikke videre imponert.

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte nylig en 10 år gammel Acer Aspire med SSD, 4GB RAM og ny prosessor. Den er av den gamle gode sorten der det er prosessoren ikke er loddet.

 

Byttet fra Intel Dual Core T4200 til en Core 2 Duo T7800 som jeg kjøpte billig på Ebay, gammel RAM var 3GB 667MHz og ny er 4GB 800MHz.

HDD var en sliten 5400rpm på 320GB, den nye SSD`n er på 120GB. Fikk samtidig et nytt batteri.

 

Jeg synes oppgraderingen var verdt pengene, maskinen er mye raskere og kan faktisk brukes til enkle oppgaver. Før så brukte den nesten 2 minutter på å starte men etter den fikk SSD så går det på 20 sekunder.

Kjører forresten Ubuntu på den.

Lenke til kommentar

Ofte er slike oppgraderinger verdt bryet. En bærbar er veldig fleksibel og kan brukes til det meste.

HP-maskinen jeg dro fram er på samme generasjon teknologi. Altså overgangen fra 32 til 64 bit da den fungerer med begge C2D prosessortypene, men den klarer ikke bruke mer en 4 GB RAM p.g.a begrensninger i hardware.

Lenke til kommentar

En SSD kan kompensere litt for minne i.o.m at den er kjappere enn vanlig spindeldisk, men om maskinen takler mer RAM er også det en grei oppgradering.

 

Ja, 4 GB er ofte grensen på hva som støttes på eldre hardware. Har f.eks en HP-bærbar med 4 GB og den klarer max å utnytte 3,4 GB. Det er en sak på 32-bits systemer som muliggjør tilgang til mer en 4 GB minne, og det er PAE (Physical Address Extension). Har eksperimentert litt med den for mange år siden, men var ikke videre imponert.

Tror at hovedkortet begrenser maks minne til 4 GB på maskinen til trådstarter.

CPU kan kjøre både 32 og 64 bit operativsystemer. 32 bit os-systemer greier ikke å utnytte mer enn en plass mellom 3 og 4 GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...