Gå til innhold

Area 51 - kan myndighetene stå bak konspirasjonsteoriene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så utrolig dypt inn i disse greiene, men hvordan er det å spå grunnstoff med element nummer 115 på noe som helst måte magisk eller utrolig?

Numrene på grunnstoffene følger jo hverandre, etterhvert som vi oppdager nye så får de nummer +1 avhengig av antall elektroner rundt kjernen? Siste versjon periodesystem har 118 grunnelementer i seg. Neste gang vi oppdager et nytt element vil det altså inneholder 119 elektroner rundt kjernen i stedenfor 118, og da får det nummeret 119. Element 119 finnes jo, vi har bare ikke klart å påviste eller skape det enda. 

Jeg kan da spå at vi i løpet av de neste 50 årene vil finne grunnelement 121 .. ? Det er jo bare et spørsmål om vitenskap og teknologi før vi finner det, det er jo ingenting utrolig med en slik spådom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spå? Vi har visst i ca 150 år at det periodiske systemet går opp til 118, men det er ikke før de siste par tiårene det er lagt litt innsats i å fremstille de mest ustabile grunnstoffene, altså de fra ca 100 og opp, rett og slett fordi det krever mye penger og mye innsats uten å ha noe særlig nytteverdi. Eller sagt på en annen måte: utgifter uten inntekter. For morroskyld, nysgjerrighet og prestisjejakt.

Nei, "grunnstoff-tallet" sier ingenting om antall elektroner rundt kjernen. Det tallet er et mål på antall protoner i kjernen.

Det periodiske system har vært komplett (118) siden 1870-årene rett og slett fordi vi vet hvorfor systemet er organisert som det er.

Du må gjerne foreslå en iterativ tilnærming og tro vi klarer å "finne opp" nye grunnstoffer ganske enkelt ved å regne +1. Men det er altså ikke så enkelt ettersom systemet er fullsatt og ikke har plass til mer.

Skrevet

Spå? Vi har visst i ca 150 år at det periodiske systemet går opp til 118, men det er ikke før de siste par tiårene det er lagt litt innsats i å fremstille de mest ustabile grunnstoffene, altså de fra ca 100 og opp, rett og slett fordi det krever mye penger og mye innsats uten å ha noe særlig nytteverdi. Eller sagt på en annen måte: utgifter uten inntekter. For morroskyld, nysgjerrighet og prestisjejakt.

Nei, "grunnstoff-tallet" sier ingenting om antall elektroner rundt kjernen. Det tallet er et mål på antall protoner i kjernen.

Det periodiske system har vært komplett (118) siden 1870-årene rett og slett fordi vi vet hvorfor systemet er organisert som det er.

Du må gjerne foreslå en iterativ tilnærming og tro vi klarer å "finne opp" nye grunnstoffer ganske enkelt ved å regne +1. Men det er altså ikke så enkelt ettersom systemet er fullsatt og ikke har plass til mer.

Ok - ikke alt jeg har fått med meg riktig, men poenget mitt er vel at det ikke var noen stor kunst av Lazar å "spå" grunnstoff nummer 115 slik flere hevder?

Skrevet

Det har du rett i. Grunnstoff 115 var "kjent" lenge før Lazar ble født.

Det var sikkert like enkelt av han å spå som at jeg kan spå at menesker vil sette sine føtter på månen.

• 5 måneder senere...
Skrevet (endret)

For de som måtte ha interesse å i grave litt i dette...

Står en god del i videobeskrivelsen til denne videoen for mer. Bl.a en link til mer bakgrunnstoff om Bob Lazar fra Jeremey Corbell og bl.a link til iTunes og Vimeo for å kjøpe, se (og laste ned) den originale dokumentaren og ekstramateriell.

Hovedsiden til Jeremey om Lazar; https://www.extraordinarybeliefs.com/films#/lazar/

Endret av vidor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...