Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Politiattest


Gjest Slettet-ydhZs2Xekj

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-RMPTHXJK

Jeg vil bli bedt om barneomsorgattest ila. neste uke grunnet jobb i barnehage.

For 3-4 år siden ble jeg:

1. Siktet for §192 b) med en voksen fornærmet og saken ble henlagt etter bevisets stilling, i den sammenheng ble jeg varetektsfengslet i 2 mnd og

2. Senere fengslet i ytterligere 4 mnd (tidlig løslatt etter 1 mnd) for tiltale etter §200, første ledd.

 

Slik jeg har forstått det vil det første punktet dukke opp i attesten, men ikke det andre? I så fall er det vel uansett farvell til all jobb med barn involvert, sykepleier også, og arbeid i organisasjoner som Leger Uten Grenser?

Dobbeltsjekker siden jeg ikke stoler på min egen juss.

 

Hvis det er tilfelle at det er farvell til alle disse karrieremulighetene, er det permanent, eller vil barneomsorgsattesten med tid filtrere noe?

Takk.

Endret av Uderzo
Gjenopprettet slettet innhold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siktelser etter straffeloven 1902 § 192 anmerkes på barneomsorgsattest, men ikke siktelser etter § 200 første ledd.

 

Siktelser kan tas med så lenge saken verserer, dvs. frem til den er henlagt. Henlagte saker som ikke har ført til reaksjon skal ikke føres på barneomsorgsattest, selv ikke om du har vært siktet, jf. Politidirektoratets rundskriv 9/2014 pkt. 4.3.

 

Såvidt jeg kan se er altså din barneomsorgsattest "ren".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RMPTHXJK

Jeg har vært deprimert og isolert i rundt 4 år over dette og kommer tilbake i arbeidslivet først nå. Utrolig godt å høre.

Endret av Uderzo
Gjenopprettet slettet innhold
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...