Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Arbeide som frivillig når man er uføre


Anbefalte innlegg

Må høre med saksbehandler om dette er faktum eller ikke. Så jeg er usikker på dette.

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

 

 

Du trenger ikke å høre med saksbehandler om dette. Karantenetiden bortfalt 1. januar 2015 https://www.infotjenester.no/artikler/saa-mye-kan-ufoere-jobbe-uten-aa-miste-rettigheter/

 

Dette står klart og tydelig på NAV sine sider, som jeg også linket til tidligere https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071

Moderatormelding

Da slutter vi av krangelen, og fokuserer heller på å svare på spørsmålene trådstarter kommer med. :)

 

5 innlegg fjernet. Videre avsporing vil bli fjernet.

Endret av Slettet-404071
Fjernet to til
Lenke til kommentar

 

Det skal du få mene, men jeg vil likevel undersøke dette for å være sikker. Jeg ønsker ikke å brenne meg på dette på noe vis. 

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

 

Det er ikke noe jeg mener, det er slik reglene er. 

 

Helt konkret omfattet regelendringene knyttet til arbeidsinntekt følgende fire hovedelementer:
 
Den tidligere ordningen med at nye uføre måtte vente ett år før de kunne prøve seg i arbeidslivet, er fjernet.
 
Inntektsgrensen for de som ble innvilget full uføretrygd etter 1.1.2015 er 0,4 G, mot tidligere 1 G. Et unntak er de som har fått innvilget tiltaket «Varig tilrettelagt arbeid». For disse er inntektsgrensen 1 G. Personer som mottok uførepensjon før reformen ble innført, er omfattet av en overgangsordning som varer ut 2018, hvor inntektsgrensen er 60 000.
 
Tjener man over inntektsgrensen, vil man beholde inntekten, men uføretrygden reduseres noe. Samlet sett vil man sitte igjen med mer, fordi det bare er en andel av inntekten over inntektsgrensen som fører til reduksjon av uføretrygden.
 
Systemet med automatisk revurdering av uføregraden dersom arbeidsinntekten overstiger inntektsgrensen, er falt bort. Dette betyr at innvilget uføregrad blir stående, uavhengig av hvor mye man jobber.
 
Endret av Omnithunder
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er godt beskrevet i flere kommentarer over her hva regelverket er, og du skal fint kunne jobbe selv om du er ufør. 

 

Et annet aspekt jeg vil gjøre deg litt oppmerksom på er hvordan mennesker rundt deg kan oppfatte situasjonen din. Dersom du blir med i frivillig tjeneste vil mange undre seg over hvorfor du ikke kan arbeide lønnet, men kun ulønnet. Dette alene kan oppleves som ubehagelig dersom noen velger å stille seg kritisk til dette. Folk har på ingen måte noe med dette å gjøre, og det er igrunn flott at du ønsker å bidra til samfunnet, men allikevel hvor enn mye fornuft vi har og hva som er riktig, vil folk komme til å være kritisk til dette. Noen føler dette svært ubekvemt.

Lenke til kommentar

Et annet aspekt jeg vil gjøre deg litt oppmerksom på er hvordan mennesker rundt deg kan oppfatte situasjonen din. Dersom du blir med i frivillig tjeneste vil mange undre seg over hvorfor du ikke kan arbeide lønnet, men kun ulønnet. Dette alene kan oppleves som ubehagelig dersom noen velger å stille seg kritisk til dette. Folk har på ingen måte noe med dette å gjøre, og det er igrunn flott at du ønsker å bidra til samfunnet, men allikevel hvor enn mye fornuft vi har og hva som er riktig, vil folk komme til å være kritisk til dette. Noen føler dette svært ubekvemt.

 

Folk mener nok det ene og andre om at jeg er uføre og. Jeg kan ikke drive å tenke hva folk mener om meg, da blir jeg gal. 

 

Har jeg lært meg en ting i løpet¨av livet så er det å drite i hva andre folk synes om meg, og heller ta de rund meg som er positive og høre på hva de sier.

 

 

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

Lenke til kommentar

 

Folk mener nok det ene og andre om at jeg er uføre og. Jeg kan ikke drive å tenke hva folk mener om meg, da blir jeg gal. 

 

Har jeg lært meg en ting i løpet¨av livet så er det å drite i hva andre folk synes om meg, og heller ta de rund meg som er positive og høre på hva de sier.

 

 

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

 

 

Fin innstilling, så blir det ikke noe problem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Da vil jeg takke de av dere som kom med gode svar i denne tråden. Jeg kan altså bekrefte at det ikke lengre er noe som heter "karantenetid" når du har uføretrygd. Om saksbehandleren din påstår det så er det viktig å lese nøye igjennom vedtaket du får da h*n mest sannsynlig ikke har peiling, og denne tråden er et eksempel på uvitenhet hos min saksbehandler. Hadde jeg vist at det ikke fantes karantene tid hadde jeg funnet meg noe frivillig å gjøre mye tidligere enn det jeg har nå. 

 

Når det kommer til hvorfor jeg ikke jobber så handler det om å ikke kunne fungere helt i arbeidet og å ikke klare å holde/finne jobber. Jeg skulle ønske jeg var i jobb men jeg har som mål å komme ut igjen etterhvert.

 

Uansett: tusen takk for hjelpen! 



Anonymous poster hash: 91ba8...eb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Da vil jeg takke de av dere som kom med gode svar i denne tråden. Jeg kan altså bekrefte at det ikke lengre er noe som heter "karantenetid" når du har uføretrygd. Om saksbehandleren din påstår det så er det viktig å lese nøye igjennom vedtaket du får da h*n mest sannsynlig ikke har peiling, og denne tråden er et eksempel på uvitenhet hos min saksbehandler. Hadde jeg vist at det ikke fantes karantene tid hadde jeg funnet meg noe frivillig å gjøre mye tidligere enn det jeg har nå. 

 

Når det kommer til hvorfor jeg ikke jobber så handler det om å ikke kunne fungere helt i arbeidet og å ikke klare å holde/finne jobber. Jeg skulle ønske jeg var i jobb men jeg har som mål å komme ut igjen etterhvert.

 

Uansett: tusen takk for hjelpen! 

 

Anonymous poster hash: 91ba8...eb1

 

 

Takk for oppdatering.

 

Du behøver ikke unnskylde eller forklare deg til fordømmende mennesker.

 

Håper du finner veien til noe positivt og konstruktivt!

 

 

 

 

Leser du ikke før du poster? Hvorfor synser du i vei om noe du ikke har greie på? TS har fått klart og entydig svar på sitt spørsmål.

 

 

 

TS har ikke karantenetid. Leser dere ikke før dere poster?

 

Slutt å grin. Jeg skriver om ting jeg har greie på. Det er aldri galt å gi supplérende opplysninger her i livet. Det er forskjell på konstruktivt via destruktiv, og det jeg skrev var ikke destruktivt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...