Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fjerning av hensatt biltilhenger, campinvogn, båttilhenger m.m. fra privat grunn


Hans B.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke lovverket på dette men politiet tar også å fjerner campingvogner, om det var fordi de skal gjøre det eller at man traff på riktig person hos politiet vet jeg ikke.

 

Noen steder i landet tar også tauebilene private oppdrag, igjen vet jeg ikke om det er lov men det gjøres vertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten at jeg i farta får henvist til riktige paragrafer osv, så var jeg gjennom noe slikt for noen år siden og der gikk gangen omtrent sånn at eier av "søppelet" må få dugelig varsel og frist til å fjerne greiene selv før du kan gjøre noe som helst. 

 

I vårt tilfelle ble det sendt ut brev i to runder med noen ukers mellomrom, der de fikk noen ukers frist på seg til å hente tingene sine. Etter anbefaling fra namsmann og politi ble brevene sendt som vanlige brev, ikke rekommandert - disse kan man la være å hente ut og deretter "bevise" at man ikke har fått varslene. Vanlige brev må du bare sannsynliggjøre at du har sendt, så antar man at de er kommet fram til mottaker. 

Hvis eieren av utstyret/skrotet eller hva det nå er ikke dukker opp innen den ellers romslige fristen, kan du stort sett gjøre som du vil... 

 

I vårt tilfelle dukka de opp dagen før absolutt siste frist.... 

 

MEN her må nok noen fylle ut litt mer tenker jeg. 

Lenke til kommentar

Dette er vell berre regulert av den ulovfesta eigedomsretten?

 

Som grunneigar så har du etter eigedomsretten rett til å bestemme korleis grunnen skal brukast så lenge det ikkje er i konflikt med anna regelverk som til dømes plan og bygningslova.

 

 

Det nærmaste regelverket som eg kan kome på er hittegodslova. Ein parkert tilhenger er nok ikkje eit lausøyre som eigaren har mista, men ein kan kanskje dra ein del parallellar til framgangsmåten i hittegodslova.

Då skal du altså fyrst varsle eigaren (om den er kjent) og gi ein frist for henting av hittegodset innan rimeleg tid. 

Dersom eigaren er ukjent skal du melde frå til politiet. Deretter skal ein overlevere hittegodset til politiet, eller politiet kan kome å hente det, eller ein kan avtale med politiet at hittegodset blir liggande på staden dersom det er hensiktsmessig.

 

Etter reglane om hittegods så må eigaren hente tingen innan 3 månedar (og betale 10% finnarlønn som du skal ha). Dersom eigaren ikkje har henta hittegodset etter 3 månedar skal hittegodset selgast på auksjon til fordel for statskassa om eigaren ikkje melder seg og krever pengane.

Den som har utgifter med å ta vare på hittegodset skal ha vederlag for dette.

 

 

 

Så dersom dette kan definerast som hittegods etter hittegodslova så kan du melde frå til politiet, då vil politiet enten hente tilhengaren eller du vil måtte ha hengaren på din tomt i opp til tre månedar. Blir hengaren henta før denne tid skal du ha finnarlønn før politiet kan utlevere tingen, og skjer det ingenting før det har gått tre månedar så skal hengaren selgast og du kan krevje ei godtgjering for å ha leigd ut oppbevaringsplass på eiga tomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både motorvogn og tilhenger til motorvogn omfattes av parkeringsforskriften § 42, se § 3 første ledd som definerer "motorvogn" som både motorvogn og tilhenger til motorvogn.

 

Kjenner du til hvem som eier kjøretøyet kan du be kommunen treffe vedtak om oppryddingspålegg etter forurensningsloven § 37.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...