Gå til innhold

Typografi; bindestrek er ikke minus, men hva er hva på PC?


Helm

Anbefalte innlegg

Jeg har et typografisk spørsmål.

 

Jeg erfarer at det er forskjell på bindestrek og minustegn. Da må jeg spørre, hvor er bindestreken og hvor er minustegnet på et vanlig norskt QWERTY PC-tastatur?

 

Jeg bruker tasten som er mellom punktum og SHIFT både some minus og bindestrek, jeg finner ikke noe lignende tegn bortsett fra et på det numeriske tastaturet. Og minustegnet (eller bindestreken) på det numeriske tastaturet er identisk med tasten mellom punktum og SHIFT, det har jeg testet ved å skrive inn begge tegnene i en ordbehandler. Ved søk på tegnet blir begge minustegnene (eller bindestrekene?) funnet.

 

Jeg har søkt en del med Google og jeg kan ikke finne noen svar på dette.

 

Referanser:
https://no.wikipedia.org/wiki/Bindestrek
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyphen

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer veldig ann på hvor du skriver, og hvilket språk de har brukt til å programmere tekstbehandleren. De fleste bruker 7-bit ASCII hvor det rett og slett ikke er noen forskjell. Symbolet heter til og med "Hyphen-minus".

 

I for eksempel MS Word kan du trykke følgende for å lage de to forskjellige symbolene:

 

CTRL + ALT + Num-

CTRL + Num-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bindestrek er det samme som minus (tegnmessig).

 

Mulig du tenker på tankestrek som er noe annet enn bindestrek?

 

Nei jeg mener bindestrek og minustegn. Disse to tegnene brukes svært ofte og fordi det er forskjell på dem ønsket jeg å hvite hva slags tegn jeg har på tastaturet.

 

Om jeg skulle bruke feil tegn så er det ikke så viktig, jeg bruker faktisk minustegn/bindestrek også som tankestrek - selv om jeg vet det er feil. Men jeg øsnker å vite hva som er korrekt selv om jeg tar meg visse friheter i praksis.

 

Tankestrek brukes ikke helt sjelden så det burde kanskje vært en enklere måte å skrive tankestrek. Flere av symboltastene har kun to symboler, med ALT GR kunne det vært tre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...