Gå til innhold

ønsker å tjene bra, økonomistudie?


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg nevnte NHH, men om man er interessert i økonomi eller finans er det selvfølgelig et bra valg. I London har faktisk IT/tech sin snittlønn overtatt #1 i lønnstoppen fra finans. Jeg vil påstå det er en enda bredere og mer fremtidsrettet industri enn finans. Det er også veldig mange jobbmuligheter. Jeg jobber selv innenfor IT-sikkerhet, hvor det er fullt mulig å toppe 1M/året innen 10 år om man jobber bevisst.

Det var uklart fra min side, mente TS som selv nevnte NHH. Hvor har du funnet at IT og tech betaler bedre enn finans i London? Startlønnen hos alle de store amerikanske investeringsbankene i London var over en million NOK i fjor når man regner med bonus. 

 

Om det er mer fremtidsrettet eller ikke tror jeg ikke noen har forutsetning for å si noe om. Jeg kan dog si meg enig i at det er vanskelig å gå feil med en utdannelse innenfor IT mtp lønn og etterspørsel i arbeidsmarkedet. 

Endret av kreppsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 2019 gir ikke nødvendigvis økonomiutdannelse de beste lønnsutsikter. Lønna til en siv.øk kan lett matches av bachelor kandidater innen teknologiske fag. 

 

Du bør velge et fagfelt du er interessert i, og som du kan gjøre det bra i. Det er et godt utgangspunkt for å kunne skape seg en karriere. 

Det spørs jo helt hva man definerer som høy lønn, men høy lønn for meg, rundt millionen, er kun realistisk dersom man enten jobber veldig mye, eller har en form for talent.

Er 1 million/år så mye i dag da? Om man er ambisiøs, dyktig og jobber målrettet med sivøk-utdanning så bør det vel være flust av muligheter for å tjene mye mer senere i karrieren? Jeg vet det utdannes mange sivøker, men med tanke på alle selskapene i Norge og lederposisjonene i det offentlige er vel ikke sannsynligheten så lav om man satser?

Lenke til kommentar

Er 1 million/år så mye i dag da? Om man er ambisiøs, dyktig og jobber målrettet med sivøk-utdanning så bør det vel være flust av muligheter for å tjene mye mer senere i karrieren? Jeg vet det utdannes mange sivøker, men med tanke på alle selskapene i Norge og lederposisjonene i det offentlige er vel ikke sannsynligheten så lav om man satser?

 

Nei, 1 mill er ikke mye i dag, men det er fortsatt mer enn de fleste kommer til å tjene. Poenget mitt er at å studere på NHH eller tilsvarende i seg selv ikke er nok til å gi deg en slik lønn. Om du går ut fra NHH med C i snitt har du veldig dårlige muligheter i forhold til en som gikk ut med A i snitt. Da kunne du likesågodt gått på en mindre anerkjent skole og hatt omtrent like gode muligheter, eller bedre, avhengig av utdanningsområde. Om man studerer noe rettet mot næringslivet og er flink i sitt fagfelt, er det gode muligheter for å tjene bra. Det er bare å ta en titt innom en av trådene om utdanning og lønn her på forumet, så ser man mangfoldet. Men for all del, NHH er en bra skole og det blir aldri "feil" med en grad derfra, men det er dog ikke den eneste veien til rom.

 

To perspektiver:

- De fleste med millionlønn har ikke gått på NHH.

 

- En større andel av NHH alumni har millionlønn og vel så det.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Studerer du data / informatikk vil det være svært viktig å kunne dokumentere at du faktisk er veldig dyktig gjennom prosjektarbeid - karakterer er nok ikke fullt så viktig.

 

Inntrykket jeg sitter med i dag, som femteårsstudent som søker jobb, er at tidligere sommerjobber og deltidsjobber er viktigst. Jeg sender ikke en gang karakterene mine når jeg søker. Har ingen prosjektarbeid jeg gidder å nevne på CV-en

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...