Gå til innhold

TEST: Dyson V11


Anbefalte innlegg

AW handler lite om hvor kraftig motor det er på støvsugere, i watt, men heller hvor effektivt denne motoren kan utnyttes.

 

Man skulle tro moderne og mer effektive motorer, og andre løsninger, ville gi høyere sugekraft.

"Moderne" motorer, altså kremen av effekrivitet i slike apparater må vel være børsteløse med en liten VSD. Men selv dette er så godt som bare noen få prosent bedre ytselse. Fleste støvsugere bruker en radialimpeller, den er hva, snart 100 eller mer år gammel? Lite sånn sett å gjøre der enn å ha mindre toleranser, lavere friksjonstap, hakket bedre aerodynamikk, kanskje på toppen av det kommer filtre som har mindre motstand. Men en dobling av virkningsgraden har jeg null tro på. Om den var 10-20% så hadde det vært noe nærmere virkeligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes rett og slett 7k er for mye for en støvsuger. Særlig en som ikke er automatisk. Burde pris vært trukket fram som en viktigere faktor her? Hvordan måler det seg mot normale støvsugere mtp rengjøringseffekt og tidsbruk på å støvsuger golv og tepper?

 

Virker som Tek kanskje er litt forelsket i Dyson, men husk at det ikke er like kult med dyr støvsuger som ny telefon ?

Lenke til kommentar

"Moderne" motorer, altså kremen av effekrivitet i slike apparater må vel være børsteløse med en liten VSD. Men selv dette er så godt som bare noen få prosent bedre ytselse. Fleste støvsugere bruker en radialimpeller, den er hva, snart 100 eller mer år gammel? Lite sånn sett å gjøre der enn å ha mindre toleranser, lavere friksjonstap, hakket bedre aerodynamikk, kanskje på toppen av det kommer filtre som har mindre motstand. Men en dobling av virkningsgraden har jeg null tro på. Om den var 10-20% så hadde det vært noe nærmere virkeligheten.

 

Du får neppe mer enn 1013,25 hPa sug selv ved havets overflate en godværsdag..!

Lenke til kommentar

Vil noe så enkelt som å se hvor tung gjenstand den klarer å løfte, sugd fast i rørstykke, gi litt mer info?

Godt tenkt!

Og hvis du har absolutt vaccum i rørstykket ditt, så er du utrolig nær  tema!

 

Hektopascal (hPa) er den riktige enheten for lufttrykk i henhold til internasjonal standard satt av Den meteorologiske verdensorganisasjon (WMO). Gjennomsnittlig lufttrykk ved havets overflate er 1013,25 hPa. Dette tallet brukes til å beskrive lufttrykket i en standardatmosfære.

Millibar (mbar) og millimeter kvikksølv (mmHg) er eldre begreper som etter hvert vil falle ut av språket.

Forholdet mellom enhetene er som følger:

1 hektopascal (hPa) = 1 millibar (mbar) ≈ 0,75006 mmHg = 100 pascal.

Enheten hektopascal tilsvarer enheten millibar slik at for eksempel 980 hPa = 980 mbar og 1030 hPa = 1030 mbar.

Les mer i Store norske leksikon

Lenke til kommentar

Problemet er at dyson kutter om den får for mye motstand, så man får ikke testet skikkelig på den måten.

Samt at roterende børster hjelper veldig på, slik at den antagelig vil få opp mer fra gulvet enn hva kun trykket alene tilsier om man sammenligner med støvsugere uten roterende børster.

Lenke til kommentar

Problemet er at dyson kutter om den får for mye motstand, så man får ikke testet skikkelig på den måten.

Samt at roterende børster hjelper veldig på, slik at den antagelig vil få opp mer fra gulvet enn hva kun trykket alene tilsier om man sammenligner med støvsugere uten roterende børster.

 

På et fly sier man at vingen staller når den blir overbelastet, og flyet faller ned.

Når en støvsuger staller får ikke vingene som roterer grep i ny luft. og det hele bare roterer. Da jobber ikke viftene og går lettere, derfor øker turtallet. Støvsugeren uler.

Lenke til kommentar

På et fly sier man at vingen staller når den blir overbelastet, og flyet faller ned.

Når en støvsuger staller får ikke vingene som roterer grep i ny luft. og det hele bare roterer. Da jobber ikke viftene og går lettere, derfor øker turtallet. Støvsugeren uler.

Nei, de har lagt inn en sikkerhetsfunksjon som gjør at motoren kutter og slår seg av og på i korte intervaller inntil den får nok sug..
Lenke til kommentar

Problemet er at dyson kutter om den får for mye motstand, så man får ikke testet skikkelig på den måten.Samt at roterende børster hjelper veldig på, slik at den antagelig vil få opp mer fra gulvet enn hva kun trykket alene tilsier om man sammenligner med støvsugere uten roterende børster.

Hvor mye hjelper roterende børster på teppe. Jeg tenker da på å få opp skitten som er litt i dybden på f.eks. tykke stuetepper ved en sofa o.l. At den fjerner den åpenbare synlige løse skitten (smuler) på gulv og teppe tviler jeg ikke på.

Roterende børste har jeg alltid forbundet med å kompensere for manglende sugekraft.

Robotstøvsugere er av samme tema, lav sugekraft.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hvor mye hjelper roterende børster på teppe. Jeg tenker da på å få opp skitten som er litt i dybden på f.eks. tykke stuetepper ved en sofa o.l. At den fjerner den åpenbare synlige løse skitten (smuler) på gulv og teppe tviler jeg ikke på.

Roterende børste har jeg alltid forbundet med å kompensere for manglende sugekraft.

Robotstøvsugere er av samme tema, lav sugekraft.

Nå har jeg ikke tepper selv, så jeg vet ikke der.

Men får betydelig bedre resultat på sofa`ne med min dyson enn min 2000w støvsuger.

 

Robotstøvsugere suger vel heller aldri, bare børster..

Lenke til kommentar

Hvor mye hjelper roterende børster på teppe. Jeg tenker da på å få opp skitten som er litt i dybden på f.eks. tykke stuetepper ved en sofa o.l. At den fjerner den åpenbare synlige løse skitten (smuler) på gulv og teppe tviler jeg ikke på.

Roterende børste har jeg alltid forbundet med å kompensere for manglende sugekraft.

Robotstøvsugere er av samme tema, lav sugekraft.

Det hjelper mye. Jeg hadde børste til en gammel AEG Vampyr jeg hadde tidligere. Hvis jeg satte den på og kjørte over teppet etter å først ha brukt vanlig munnstykke, singlet det i slangen av alt som lå igjen nede i teppet.
Lenke til kommentar

Det hjelper mye. [.....].

Da tar jeg til meg de gode erfaringer med roterende børste.

Det gjenstår da en test sammenligning av sugekraften. Reklameprat om turbineffekt, syklon og annet diffuse utsagn om deler av maskinen hjelper lite. De er sugekraften som teller. Selvsagt batteri og holdbarhet osv.

Der Dyson kutter må da være toppeffekten, akkurat dom andre støvsugere som varsler ned lys (noen også lyd) når maskinen jobber for hardt.

Takker sveinsel for opplysende innlegg, alltid artig å lære noe nytt.

Artig at støvsuger også skaperengasjement.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hvorfor "Nei"? Er motoren for sterk? eller er vacum-pumpen for dårleg siden støvsugeren må ha sikkerhetsanordning for ikke få overspeed??

Tipper ingen motorer har godt av å kjøre på overspeed..

Motor får ikke kjøling og den går raskere enn den skal, uavhengig av kvalitete på motoren vil motoren slite etterhvert.

 

Vil tro dette egentlig er noe samtlige støvsugere burde ha hatt.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...