Gå til innhold

Mange klipp fra Gopro blir veldig mye data til slutt


Anbefalte innlegg

På årets ferietur filmet jeg en del med min Gopro. Bare små klipp her og der, men i sum ble det jo 2,5 times opptak. Når jeg nå bruker Gopro Studio til å sette sammen alle disse klippene så ser jeg at resultatet blir utrolig store filer (AVI). Utgangspunktet har vært 1920 x 1080 og 30 fps, men det blir likevel veldig mye data. Er det noe jeg kan gjøre for å få bukt med dette...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Antakeligvis er 99% av videoene du har tatt uinteressant.. så du kan jo begynne med å slette det du ikke trenger? Eventuelt så må du kjøpe en harddisk for å lagre dette på. Video tar mye plass, du kommer ikke utenom det..

 

edit: nå har jeg ingen erfaring med GoPro studio, men kan det lagre video i flere formater? Mulig noen er bedre enn andre på komprimering

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Et klipp på 2 timer og 30 minutt? Det er for mye om du skal fange interessen din eller din families.

 

Lag korte klipp av enkelthendelser eller tema. Maks noen minutt hver.

 

Når jeg filmer filmer jeg mye, og resultatet blir 90% ubrukelig. Men når jeg filmer mye, så klarer jeg og å fange opp gullkorn og de klippene som er verdt å ta vare på.

 

Fordelen med korte klipp er at det er lettere å finne frem til senere og du mister ikke interessen til seerene så fort.

Lenke til kommentar

Et klipp på 2 timer og 30 minutt? Det er for mye om du skal fange interessen din eller din families.

 

Lag korte klipp av enkelthendelser eller tema. Maks noen minutt hver.

 

Når jeg filmer filmer jeg mye, og resultatet blir 90% ubrukelig. Men når jeg filmer mye, så klarer jeg og å fange opp gullkorn og de klippene som er verdt å ta vare på.

 

Fordelen med korte klipp er at det er lettere å finne frem til senere og du mister ikke interessen til seerene så fort.

 

Det er jo et minutt her og et minutt der over mange dager. I "klippen" forsvinner jo noe, men jeg vil ikke tippe mer enn 10-20 %.

 

Det er dessuten ikke den endelig filen som er det største problemet, men at Gopro Studio konverterer alle MP4-filene til AVI først før selve redigering kan tilta. Jeg aner ikke hvorfor, men det er tydeligvis nødvendig - og disse filene tar fort 3-4 ganger så mye plass som originalene.

 

Jeg trodde også Gopro Studio kunne jobbe med flere format, men jeg ser bare AVI og MOV, og sistnevnte er ikke engang velgbart.

 

Jeg tenkte først at Vegas kanskje var greit egnet til dette arbeidet, men leste at det ville by på utfordringer. Noen som vet om det er hold i den påstanden?

Lenke til kommentar

Det er dessuten ikke den endelig filen som er det største problemet, men at Gopro Studio konverterer alle MP4-filene til AVI først før selve redigering kan tilta. Jeg aner ikke hvorfor, men det er tydeligvis nødvendig - og disse filene tar fort 3-4 ganger så mye plass som originalene.

Veldig mange redigeringsprogram for video gjør dette, og det er for å gjøre de lettere å jobbe med.

Sterk komprimerte filer (slik du får fra kameraet) krever mer av maskinen din når du skal sitte og redigere klippene.

 

Er de mindre komprimerte, så lar de seg raskere prossesere og spille av med de endringene du måtte gjøre mot videoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...