Gå til innhold

Volkswagen viser frem interiøret i ID.3


Anbefalte innlegg

Kilde? Det er jo helt nytt! Men alle med logisk sans forstår at det vil i større grad ta oppmerksomheten vekk fra trafikken og dermed føre til flere ulykker. Var vel nylig en ekspert som var harnisk over denne utviklingen. Går vel noen år, så ender det opp med forbud i enkelte land pga flere ulykker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kilde? Det er jo helt nytt! Men alle med logisk sans forstår at det vil i større grad ta oppmerksomheten vekk fra trafikken og dermed føre til flere ulykker. Var vel nylig en ekspert som var harnisk over denne utviklingen. Går vel noen år, så ender det opp med forbud i enkelte land pga flere ulykker.

Helt nytt? Tesla har hatt slikt infotainment system siden 2012 så du bør fint kunne vise til at påstandene dine stemmer. Så?

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilde? Det er jo helt nytt! Men alle med logisk sans forstår at det vil i større grad ta oppmerksomheten vekk fra trafikken og dermed føre til flere ulykker. Var vel nylig en ekspert som var harnisk over denne utviklingen. Går vel noen år, så ender det opp med forbud i enkelte land pga flere ulykker.

Mazda har forsket på dette og funnet at operasjon av touch-screen er veldig forstyrrende for føreren. De fant ut at når man drev og trykket så vil man i vanvare dreie på rattet.

 

Deres filosofi er at instrumentclusteret kun skal gi informasjon om operasjon av bilen. Multimediaskjermen blir dratt langt frem i siktlinjen og kun operert av kontrollhjul og knapper i midtkonsollen.

 

Disse touchskjermene ser jeg bare som et trafikkfarlig mellomsteg inntil man har funksjonell stemmestyring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mazda har forsket på dette og funnet at operasjon av touch-screen er veldig forstyrrende for føreren. De fant ut at når man drev og trykket så vil man i vanvare dreie på rattet.

 

Deres filosofi er at instrumentclusteret kun skal gi informasjon om operasjon av bilen. Multimediaskjermen blir dratt langt frem i siktlinjen og kun operert av kontrollhjul og knapper i midtkonsollen.

 

Disse touchskjermene ser jeg bare som et trafikkfarlig mellomsteg inntil man har funksjonell stemmestyring.

Det er innlysende at det er et problem og vil ende opp med flere ulykker. Forøvrig synes jeg skjermen i Model 3 er lite sensitiv, men mulig det bare er mine gamle fingrer som ikke duger. En slik bil kjøper jeg aldri, uansett hvor bra den måtte være på andre områder. Skuffende at VW også går denne veien.
Lenke til kommentar

Det er innlysende at det er et problem og vil ende opp med flere ulykker. Forøvrig synes jeg skjermen i Model 3 er lite sensitiv, men mulig det bare er mine gamle fingrer som ikke duger. En slik bil kjøper jeg aldri, uansett hvor bra den måtte være på andre områder. Skuffende at VW også går denne veien.

Innlysende men uten statistikk.

 

Trolling som vanlig

Lenke til kommentar

 

Berøringsskjermene i moderne biler er like farlige – trolig enda farligere – enn mobiltelefonen. Skjermene blir større, stadig flere funksjoner må styres fra menyer, under-menyer og under-under-menyer på skjermene. Du skal bare legge inn en adresse i navigasjonen, bare ringe en kompis, bare justere temperaturen, bare bytte radiokanal eller justere innstillingen av massasjen i setene. Det stjeler farlig mye oppmerksomhet fra veien, sier Matson.

 

I gamle biler tok det to sekunder å bytte radiokanal. Nå tar det 24 sekunder, ifølge forskning fra den amerikanske bilorganisasjonen AAA. Å taste inn en adresse i navigasjonssystemet tar i snitt 40 sekunder. Du tar neppe blikket fra veien hele tiden mens du taster på skjermen, men i løpet av ett sekunds uoppmerksomhet i 90 km/t har man forflyttet seg 25 meter. Dukker det plutselig opp noe uforutsett, kjører du minst 50 meter før du klarer å stoppe bilen, reaksjonstid og bremsestrekning inkludert.

 

Hans organisasjon har gjennomført avanserte tester for å finne ut hvilke biler som er mest krevende å betjene. Av 30 biler får 23 karakteren «krevende» eller «veldig krevende». I den siste kategorien finner vi ikke overraskende Tesla Model S og Volvo XC60. Blant de minst krevende er Toyota Camry og Corolla.

 

I flere land går den ikke lenger i riktig retning. I USA ble 40.000 mennesker drept i trafikken i fjor.

Det høyeste tallet på ti år, til tross for at moderne biler har fått viktig sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems for andre biler og fotgjengere og aktiv filholder som griper inn på styringen og hjelper deg å holde bilen i riktig kjørefeltet når du er uoppmerksom.

https://www.dinside.no/motor/dette-er-den-nye-livsfaren-i-trafikken/71366593

 

Dette får dessverre alvorlige konsekvenser. Her må myndighetene etterhvert gripe inn.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar

Og fortsatt ikke ett eneste tall som viser økt skade/kollisjon osv fra skjermer i bil. Godt jobbet.

Hvis man måtte legge et 500-brikkers puslespill hver gang man skulle slå på radioen, ville du ansett det som distraherende og trafikkfarlig selv om det ikke forelå offisiell ulykkesstatistikk?

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

næmen, ingen knapper jo! Da ryker vell knappefanatikerne fra ventelisten på denne også...

Helt fantastisk at du gjorde dette om til en Tesla tråd så fort du fikk muligheten. :p

 

Det er nok at dedikerte "knapper" på denne til at det ikke er et problem. Om det er touch-sensitivt område (med feedback) eller knapper spiller ingen rolle, så lenge man vet hvor man har tingene, og slipper å gå inn på en skjerm for å justere på vindusviskeren. 

 

Problemet i en Tesla er at man må trykke på en skjerm, se om det ble registrert og så kødde videre i menyene. VW har hele tiden hatt "feedback" slik at man slipper å vite om knappen man trykte på ble registrert. Blir dog spennende å se hvor godt denne "alexa/siri/etc" funksjonen har her, siden bilene kommer med det som standard så vidt jeg har fått med meg. 

 

Har man faste områder for faste knapper, så slipper man å tøyse med ting man skal ha tilgjengelig under ferdsel. Det å diskutere at dette ikke er mer trafikkfarlig er helt håpløst idiotisk. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt fantastisk at du gjorde dette om til en Tesla tråd så fort du fikk muligheten. :p

 

Det er nok at dedikerte "knapper" på denne til at det ikke er et problem. Om det er touch-sensitivt område (med feedback) eller knapper spiller ingen rolle, så lenge man vet hvor man har tingene, og slipper å gå inn på en skjerm for å justere på vindusviskeren.

 

Problemet i en Tesla er at man må trykke på en skjerm, se om det ble registrert og så kødde videre i menyene. VW har hele tiden hatt "feedback" slik at man slipper å vite om knappen man trykte på ble registrert. Blir dog spennende å se hvor godt denne "alexa/siri/etc" funksjonen har her, siden bilene kommer med det som standard så vidt jeg har fått med meg.

 

Har man faste områder for faste knapper, så slipper man å tøyse med ting man skal ha tilgjengelig under ferdsel. Det å diskutere at dette ikke er mer trafikkfarlig er helt håpløst idiotisk.

Det er du som nevner Tesla, ikke jeg.

Lenke til kommentar

Ja jeg sikter til at det ofte klages om at biler i dag kommer med lite knapper og mer skjerm. Det var dette som ble hintet til. Det er du som drar frem tesla her, ikke jeg. Nok engang.

VW ID.3 har da normale funksjoner den? Forskjellen er at fremfor knapper, så har den fått haptic-feedback touch sensitive faste områder istedenfor. Denne er ikke særlig annerledes enn en eGolf. 

 

Problemet kommer hvis touch-funksjonen ikke har en "feedback" av noe slag. Det er ille nok at man må kikke for å treffe der man skal trykke, men det å måtte kikke igjen for å se om det ble registrert er håpløst dårlig design. 

Ting som man ønsker tilgjengelig når man kjører, må ha en fast plass, og ikke gjemmes bort i undermenyer, slik mye av funksjonene som vell nå er forbedret(?) på Tesla. 

 

VW ID.3 ser da ut til å tilby en litt mer avansert talestyring, så det blir spennende å se hvor bra denne er. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW ID.3 har da normale funksjoner den? Forskjellen er at fremfor knapper, så har den fått haptic-feedback touch sensitive faste områder istedenfor. Denne er ikke særlig annerledes enn en eGolf.

 

Problemet kommer hvis touch-funksjonen ikke har en "feedback" av noe slag. Det er ille nok at man må kikke for å treffe der man skal trykke, men det å måtte kikke igjen for å se om det ble registrert er håpløst dårlig design.

Ting som man ønsker tilgjengelig når man kjører, må ha en fast plass, og ikke gjemmes bort i undermenyer, slik mye av funksjonene som vell nå er forbedret(?) på Tesla.

 

VW ID.3 ser da ut til å tilby en litt mer avansert talestyring, så det blir spennende å se hvor bra denne er.

Nå nevnte jeg ikke funksjoner,men knapper. Les.

Lenke til kommentar

Har reservert en, gleder meg. Vurderte lenge Model 3, glad i Model Sen, men dysfunksjonelt serviceapparat der jeg bor som jeg virkelig får oppleve nå og endel ting jeg liker bedre med ID3 gjorde valget enkelt.

 

Hvor bor du? Jeg opplever at service apparatet er virkelig på vei opp. Har hatt noen små "problemer" med min model 3 og har hatt ranger på besøk 2 ganger. Kom innen veldig rimelig tid(ca en uke) og alt bestilt igjennom app. Det jeg dog forsto på ranger er at de fortsatt sliter med godkjenninger for service'n og at de derfor ikke har denne muligheten overalt. Jeg er muligens heldig her hvor jeg bor! 

 

Dog er det jo en stor fordel å gå for noen som har "møller" overalt, slik at en er i nærheten av service senter og de har kapasitet. Men igjen er mine erfaringer med møller horrible, så jeg kunne aldri kjøpt ett produkt som går via dem igjen. Men det er jo en personlig ting :) 

Lenke til kommentar

Nær Trondheim. Helt krise nå. Kjøre 40 mil til Ålesund og ta ferje er ikke et veldig godt alternativ. Har alltid opplevd god service i Tr.h, men de er fullstendig sprengt på kapasitet, ingen nye verksteder planlagt nord for Ålesund foruten Bodø, det er for dårlig. Bilen min må på bukk pga slitasje hjuloppheng og frist til EU-kontroll så ranger går ikke. Det lokale NAF-senteret forsøkte å få til samarbeid med Tesla om bytte av slitedeler, men ble møtt med null vilje til samarbeid. Om man ikke greier å fikse ting selv pga dårlig lapasitet, la andre hjelpe, ble skikkelig forbanna da en jeg kjenner som jobber der fortalte meg det.

 

Har et par VW-verksted med særdeles gode tilbakemeldinger fra bekjente og fra andre like ved der jeg bor, det teller mye (ingen av de er Møller men uavhengige).

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...