Gå til innhold

GUIDE: Slik tar du vare på mobilbatteriet ditt


Anbefalte innlegg

Laptops brukes ofte hele dagen til jobb plugget inn i strøm. De burde vel ideelt sett stoppe å lade når de når 100%, og deretter vente med ny lading til ledning trekkes ut/inn?

 

Eller bare lades det konstant hver gang batteriet faller til 99% - slik at batteriet fort blir ødelagt.

 

Lades til 100% og holdes der. Så ligger batteriet å blir kokt i varmen fra laptoppen.

 

Lenovo og Huawei (og sikkert flere) har funksjoner man kan aktivere for å stoppe ladingen på 60% eller mer. 

Lar alltid min Lenovo ligge på 60% når den er plugget i, også velger jeg at den skal lade til 100% de får gangene jeg vet jeg trenger flere timer med batteribruk.

 

Laptoppen er vel 4-5 år gammel nå og batteriet er knallbra enda.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har alltid ladet til 100 %. Latt laderen stå på over natten mang en gang. Skjønner ikke helt greia med at batteriene liksom skal ta skade av det. Tror rådet er oppskrytt!

 

Har aldri hatt noen dårlige opplevelser av svekkede batterier til nå i en mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Har alltid ladet til 100 %. Latt laderen stå på over natten mang en gang. Skjønner ikke helt greia med at batteriene liksom skal ta skade av det. Tror rådet er oppskrytt!

 

Har aldri hatt noen dårlige opplevelser av svekkede batterier til nå i en mobiltelefon.

Batteriet tar skade av det. Les deg opp på kjemien.

 

Vet ikke hvilken telefon du har men ios og Android kan vel vise deg tilstanden på batteriet ditt.

 

iPhone skrur vel og ned ytelsen etterhvert da det ikke kan trekkes like mye strøm fra batteriet som før og den vil unngå cellekollaps.

 

Og her i nord når det er -20 grader eller kaldere ute hører jeg daglig at folk klager på den jævla telefonen som skrur seg av med enda 40% strøm igjen! Lader den jo hver natt! ?

 

Eldre hurtiglading av samsung (type Note 4) tok og livet av batterier. Varte knapt ett år om man brukte den medfølgende laderen daglig. 9V lading med en sykt innefektiv converter som gjor batteriet gloovarmt under lading og pinte det til døde.

 

Bedre i dag heldigvis.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tror at dette kan kan være gode regler:

1. Bruk en standard lader, ikke hurtiglader

2. Avbryt lading når en har kommet opp i 70-90%. Jo høyere til mer slitasje på batteri.

3. Om hurtiglader brukes så prøv å holde temperatur nede og ikke la den stå lenge på.

4. Bruk en timer så en er sikker på at lading avbrytes innen en gitt tid.

Lenke til kommentar

Tror at dette kan kan være gode regler:

1. Bruk en standard lader, ikke hurtiglader

2. Avbryt lading når en har kommet opp i 70-90%. Jo høyere til mer slitasje på batteri.

3. Om hurtiglader brukes så prøv å holde temperatur nede og ikke la den stå lenge på.

4. Bruk en timer så en er sikker på at lading avbrytes innen en gitt tid.

Hurtiglading i dag er ikke så ille som før. Flere produsenter pusher nå mere strøm istede for å skru opp spenninga og det utvikles ikke like mye varme.

 

Men ellers kan man forlenge levetiden betraktelig ved å ta vare på batteriet ja.

Lenke til kommentar

Batteriet tar skade av det. Les deg opp på kjemien.

 

Vet ikke hvilken telefon du har men ios og Android kan vel vise deg tilstanden på batteriet ditt.

 

iPhone skrur vel og ned ytelsen etterhvert da det ikke kan trekkes like mye strøm fra batteriet som før og den vil unngå cellekollaps.

 

Og her i nord når det er -20 grader eller kaldere ute hører jeg daglig at folk klager på den jævla telefonen som skrur seg av med enda 40% strøm igjen! Lader den jo hver natt!

 

Eldre hurtiglading av samsung (type Note 4) tok og livet av batterier. Varte knapt ett år om man brukte den medfølgende laderen daglig. 9V lading med en sykt innefektiv converter som gjor batteriet gloovarmt under lading og pinte det til døde.

 

Bedre i dag heldigvis.

 

Jeg får uansett ikke nattesvette av å tenke på det. Har aldri kommet dit hen at batteriet har oppført seg slik du beskriver, at det ikke fungerer på 40 %. Men jeg har kanskje eid alt for mange budsjett telefoner til nå jeg da.

 

Men jeg har opplevde en overoppheting. Men den fikset seg visst selv, og mobilen virket like god som før etterpå (var på LG). Overopphetingen skjedde på dagtid mens jeg holdt i den. Siden jeg hadde kontroll over liv og lemmer ikke skulle bli sånn plutselig avsvidde, så tror jeg enten at jeg slo den av, eller lot det stå til (klarer ikke å huske dette tydelig hvordan handlinsmønsteret mitt var). Hvorfor ikke la det stå til egentlig, dersom det potensiellt kan drepe mobilen så får man vel ny fra fabrikk vel?

 

Mener at dette skjedde på LG Spirit LTE, men det er også den beste budsjettmobilen jeg noensinne har vært utsatt for å kjøpe. Knallmobil, med litt lave spesifikasjoner nå i 2019. Men i 2015 så var vel dette mye for pengene mobilen.

 

Nå har jeg en litt for ung Nokia 8, men den virker super. Og jeg tipper at jeg kommer til å behandle den absolutt likt.

 

Så jeg tror en snakker om litt hysteri og at folk har fått OCD (tvangstanker) på dette med "må passe på" når du lader hysteriet. Jeg pleier å ta slike meldinger seriøst vanligvis og lyttende. Men basert på erfaringer så kan det hende jeg fristes å latterliggjøre disse tvangstenkende menneskene om jeg møter på dem, mhp. akkurat lading av mobiler.

 

Men, jeg har også sett folk stikke spiker på youtube gjennom slike radiostyrte leketøysbatterier. Men man snakker da selvsagt om en helt annen lithium batterikjemi. Altså massehysteri på mobilsiden?

 

Nå har jo flyselskapene forbudt litt for store Powerbanks også. Selv om veldig kraftige modeller er lovlige å ha med seg. Men du har kun lov å ha et visst antall med deg  :p

Satan! Og dette tror de at de flyplassansatte har kontrollen på. Er mange sløvinger som jobber på flyplass (forståelig), må jo være dritkjedelig. Har greid å få med vann og kniver gjennom skannemaskiner jeg  :grin:

Uten at de har tatt meg. Også har jeg høflig meldt i fra hvor dårlig jobb de har gjennomført etterpå.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor selges ikke alle batteridrevne gjenstander med sikkerhetsfunksjon som stanser lading ved 80%, siden det skader batteriet? Tjene mer penger ved å ødelegge det raskere?

Laptopper og elbiler har dette.

I mobilen tynes heller batteriet for å få ekstra batteritid.

 

Droner fra DJI har og en slaks sikkerhet. Lader du det 100% men ikke bruker det på noen dager kobler det automatisk inn en last for å tømme batteriet ned litt så det ikke blir ødelagt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPhone XS Max'en min kjøpt i desember 2018 har fortsatt 100% batterikapasitet ifølge batteri-menyen til mobilen. Da lades den trådløst på nattbordet mens jeg sover og ellers litt klattlading her og der som i bilen eller på jobb, og jeg har sluttet å bry meg om hvordan jeg lader den i forhold til å stoppe opplading før 100% og lignende. Jeg var ganske nøye på dette med iPhone X og Note 9 som jeg brukte før denne og tror ikke det hadde så stor betydning. Bytter uansett til ny modell innen 12 måneder så om kapasiteten faller litt betyr lite i det lange løp siden jeg har byttet inn mobilen lenge før det får reell betydning. 

 

Bruker hurtiglader med usb-c til lightning når jeg er på reise med jobb siden jeg som oftest ønsker rask opplading når jeg først har en ledig stund på hotellrommet eller flyplassen. Det fine med usb-c er jo at samme lader tar alle enhetene mine på tur, og da i et lite lommevennlig format med Anker PowerPort Atom PD1 30W. 

 

For samboeren min som pleier å beholder mobiler i minst 2 år, rekorden er samme mobil i over 5 år (iPhone 4S), har det nok betydning hvor lenge et batteri holder. Hun bytter ikke før hun blir "tvunger" til det, som da jeg ga henne en iPhone XR 128 GB jeg fikk av jobben i vår slik at hun ikke endte opp med å bruke iPhone 7'en i åresvis nå som den var fylt 2+ år. Det som skjer er jo at batteriet vil bli dårlig og slite i kalde omgivelser etter rundt 3-4 år. Det interessante er at hun aldri oppgraderer programvaren så mobilene pleier å holde seg ganske kjappe selv når de er begynt å bli gamle. iPhone 7'eren hennes var på iOs 10.2.1 når hun byttet den ut og fungerte egentlig ganske så bra utenom at den måtte lades oftere og oftere. Men har slått på automatiske oppdateringer på XR'en nå siden jeg tenker den vil være kraftig nok til å dra nyere iOs-versjoner når de kommer fremovver og ikke minst så slipper jeg å høre klaging når iPhonen maser om oppgraderinger som er tilgjengelig og hun må trykke dem bort i tide og utide. :)

Lenke til kommentar

Laptopper og elbiler har dette.

I mobilen tynes heller batteriet for å få ekstra batteritid.

 

Droner fra DJI har og en slaks sikkerhet. Lader du det 100% men ikke bruker det på noen dager kobler det automatisk inn en last for å tømme batteriet ned litt så det ikke blir ødelagt.

 

Har alltid hatt trøbbel med laptop batterier som dør. Dette har gjerne å gjøre med at om en celle ryker så ryker alt siden det er seriekoblet som oftest (tror jeg). Men har hatt mindre trøbbel med mobillading enn med laptop som står på 24/7 til lading fordi den brukes som desktop PC. My 2 cents

 

 

Batteriet vil holde lenger om en har en telefon med god batteritid. Både fordi hver opplading da varer lenger og fordi det blir lettere å unngå å full-lade og tømme det helt. Her er en oversikt
 
Burde man vel heller ha hatt en test som går på "battery wear test results" :wee:
Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...